en svårfångad häst

lovehorses

Trådstartare
Hur ska man göra för att få fast hästen i hagen? en häst i stallet (sto) vill inte bli fasttagen i hagen, hon springer iväg bara. börjar bli fruktansvärt irriterande.:mad:
Det är då när man ska rida henne som hon springer iväg, vid mattiderna får de gå själva in i stallet.
Kommer man senare med en mathink så kommer hon som om hon aldrig sett mat.

Har ni något bra tips hur man kan göra för att få bort denna fula vana?

funderar på om jag skulle fara dit någon dag, ta lite godis med mig och bara gå in i hagen och kela med hästarna i den hagen. Inte ta fast henne eller de andra. och göra så några gånger för att hon ska fatta att man inte vill ha fast henne....Låter det vettigt?

Det är inte min häst men jag ska börja rida henne lite granna.

Sv: en svårfångad häst

Tycker jag låter vettigt.
Låt henne inte lära sig att bara komma när mathinken visas. Ha lite godis gömt i handen och ge henne endast när hon tillåter dig att komma fram eller om hon självmant vill gå fram till dig. Räkna med att det kan ta ett tag och låt det ta den tid det tar. Hon har kanske inte så bra erfarenheter av att bli tagen ur hagen, hon vet kanske att det är något på gång som hon inte riktigt gillar.
Pyssla med de andra hästarna, gå runt i hagen utan att bry dig så mycket om henne, visa intresse för en speciell grästuva, sätt dig på en pall mitt i hagen eller vid maten i hagen o läs en bok, osv...låt det ta tid.
När hon kommer ge henne godis (morot, äpple, krafft etc), låt henne sedan få gå, gör så många gånger tills du märker att du kan närma dig henne utan att hon viker undan och går iväg. Fjäsk, javisst men fungerar efter ett tag.
När du sedan kan hämta henne ur hagen så kan du börja med att bara ta in henne för att borsta och gulla och sen ställa tillbaka henne i hagen några gånger. Hon kanske inte vill lämna flocken och det kan vara därför hon springer iväg.

Min häst var svårfångad förr men nu gör jag så att jag går in till hagen och hälsar på henne när jag kommer, sen går jag in i stallet och hämtar grimman.
Kan det ha hjälpt att jag börjat göra så?

Jag har ridit en häst åt en kompis i några dagar, han brukar vara svårfångad ibland så jag var beredd. Första dagen ville han inte alls komma in, så jag ställde mig bara i mitten och drev runt honom. Det var ju jobbigt tyckte han efter ungefär en kvart och så kom han fram till mig och vi gick in. Dom andra dagarna kom han själv fram till grinden.

Min häst var svår att få in förut också, hon sprang iväg.. Hon hade inte alltid gjort så men det var nåt hon fick för sig och gick man ut i hagen för att hämta henne skulle hon slita sig..

En kväll så tröttnade jag på "tramset" och tog in den andra hästen som snällt följde med och hon stod och tittade och väntade på att jag skulle komma och hämta henne och när jag kommer springer hon iväg som vanligt... Men då ignorerade jag henne, gick helt enkelt in igen och väntade väl ca en timme och då var det minsann hon som väntade och ville komma.. Höll väl på med det där ett tag.. Varje gång hon sprang iväg gick jag. Nu kommer hon alltid i alla fall..

Funkade på henne. :)

Tack för alla svar!:bow:

Jag har en fundering också att just sätta mig i hagen med lite godis och bara sitta där tills hon kommer fram, lösa korsord eller läsa en bok.
Tyvärr kan jag inte jag runt henne efter som hagen är såstor och mycket träd.
Ibland har jag gjort det men det har inte funkat.

Det med att ta in andra hästarna sku man kanske prova hon måste ju tröttna till slut tycker man.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur