Att göra en volt när han börjar stressa kan vara bra, om det hjälper. Men det kan också stressa mer, det är det bara du som märker. Men du verkar ju verkligen ha kommit riktigt långt med honom.
jag skulle föreslå att du struntar i traven just nu; kan du få honom att gå lugnt när du skrittar, i princip alltid, så kommer traven att bli bra mycket lättare. När han är lugn och avslappnad i skritten, så ger du travsignal, men bara om han redan är helt lugn. ha lösa tyglar (fick detta tipset för inte så länge sedan, det funkar bra på travaren jag rider) så att du inte stör övergången, och stressar han i traven så ta ner honom i skritt igen. Trava inte mer förräns han är lugn igen. Då brukar traven bli mer ''normal'' än vanlig tävlings trav.
men prova att lugna skritten med hjälp av någon som rider medans du leder först. Helt utan hjälper i början. Det kan fungera.
Ja, han verkar ha haft det svårt, och då får man ju bara inte bli arg på honom.. Att vända runt i en cirkel/volt när de försöker springa är en ganska bra metod på rädda hästar eftersom man inte behöver bli arg eller ta hårt, och de kan samtidigt göra sig av med lite energi. Fast ibland stressar dom bara mer och då hjälper det ju inte.
Markarbete och en bra ledarposition där är ju jätte viktigtspeciellt på en sådan häst, och det har du ju. Det är det som får mig att tro att han helt enkelt inte vet vad du vill när du rider; han har inte lärt sig hjälperna, men vet att om han gör fel så kommer han få stryk. då vågar han ju knappt försöka...
Men jag tror att det kommer gå bra för er.