En stresset, ikk helt innridd hest. noen som kan hjelpe?

V

villdjerven

Hei. jeg har en Kaldblods x-traver på 11 år. Han stresser en god del og prøver og få ro i kroppen hans, han stresser ikke fordi han vil det, men han trur han må stresse hele tiden. Jeg har prøvd mange metoder, men jeg trenger også litt råd om andre ting jeg også kan gjøre. Jeg har jobbet mye med han på bakken. som Horsemanship foreksempel. det funker veldig bra på han og han forstår hva jeg vil frem til, men med en gang jeg setter meg oppå ryggen hans er han veldig stresset og ukonsentrert. Kan hende det er fordi han ikke er ordentlig innridd, og for det meste bare fått det som han vil akkurat når det passer han. Jeg setter store grenser for han og han får skjeldent gjøre som han vil. Har du noen tips til meg så er det fint om du svarer ;) :D

Sv: En stresset, ikk helt innridd hest. noen som kan hjelpe?

Har inga jättebra tips...
vad har du för krav? Jag hade nog haft ett enda krav; slappna av. (Självklart får han inte rusa iväg åt vilket håll som helst eller så) Skritta mycket och försök göra det avslappnat..inte nödvändigtvis jättelångsamt men så att huvudet/halsen sänks och han är avslappnad..
Be någon annan sitta på honom medans du leder (om han är lugn när du leder honom) och alteftersom låter du ryttaren ta över mer och mer så att hästen lyssnar på ryttaren istället för dig (ev. byta så att någon annan leder och du rider när han ska börja lyssna på ryttaren)

Lycka till :)

Har inga jättebra tips...
vad har du för krav? Jag hade nog haft ett enda krav; slappna av. (Självklart får han inte rusa iväg åt vilket håll som helst eller så) Skritta mycket och försök göra det avslappnat..inte nödvändigtvis jättelångsamt men så att huvudet/halsen sänks och han är avslappnad..
Be någon annan sitta på honom medans du leder (om han är lugn när du leder honom) och alteftersom låter du ryttaren ta över mer och mer så att hästen lyssnar på ryttaren istället för dig (ev. byta så att någon annan leder och du rider när han ska börja lyssna på ryttaren)

Lycka till :)

Hei Hei :D
Jo, du har et bra tips der altså. Jeg driver jo med masse øvelser og han er jo forbedra seg veldig mye siden han kom til meg for 4 måneder siden. jeg har bare drevet og skrittet han når jeg sitter oppå han fra jeg fikk han til nå. jeg har også hatt en Horsemanship kurs med han og han hører veldig godt etter på meg, men det er bare det at jeg ikke forstår hvorfor han ikke liker og ha noen oppå ryggen. han er jo som en engel og drive med på bakken. han har jo bare blitt tulle ridd siden 1999 :confused: og det er vel der problemet ligger, det at han har fått gjort akkurat det han selv vil hele tiden, men hvordan skal jeg få til og få han til og begynne og fokusere mer på meg oppå ryggen enn og bare tenke stresse, stresse og stresse hele tiden... jeg skal få litt hjelp av en heste trener ganske snart også kanskje få noen tips av henne. men jeg er jo litt fortvilet på grunn av dette også da. og begynner jo egentlig og bli litt lei av all den jobbingen, men jeg vil ikke gi opp heller fordi han har hatt en såppas tøff oppvokst også og har ikke hatt det så serlig bra i livet sitt før han kom til meg og fikk litt orden på livet.
Men tusen takk for tipset ;) håper og få høre ifra deg igjen :D

Mvh. Rikke

Det kan ju vara värt ett försök :P
Om han bara stressar för att han aldrig haft krav på sig att lyda från ryggen, behöver man ju bli lite mer bestämd.
MEN det låter snarare som om han inte riktigt förstår vad du vill när du sitter uppe på honom (han lyssnar från backen, men i ridningen har han aldrig behövt lyssna ordentligt; kanske han aldrig lärt sig riktigt vad ridning går ut på?) och då kan det hjälpa med någon som går bredvid i början, personen på marken ger stöd och visar vad han ska göra, sedan lägger ryttaren in sina hjälper och visar att ''det var detta jag ville!'' då kanske han förstår bättre, och när han vet vad som krävs behöver han inte stressa. :)
Jag är ingen expert direkt, men fråga gärna om du undrar över nåt, så svarar jag så gott jag kan :)

Det kan ju vara värt ett försök :P
Om han bara stressar för att han aldrig haft krav på sig att lyda från ryggen, behöver man ju bli lite mer bestämd.
MEN det låter snarare som om han inte riktigt förstår vad du vill när du sitter uppe på honom (han lyssnar från backen, men i ridningen har han aldrig behövt lyssna ordentligt; kanske han aldrig lärt sig riktigt vad ridning går ut på?) och då kan det hjälpa med någon som går bredvid i början, personen på marken ger stöd och visar vad han ska göra, sedan lägger ryttaren in sina hjälper och visar att ''det var detta jag ville!'' då kanske han förstår bättre, och när han vet vad som krävs behöver han inte stressa. :)
Jag är ingen expert direkt, men fråga gärna om du undrar över nåt, så svarar jag så gott jag kan :)

Hei hei :D

Tusen takk for innlegget ditt. det var et meget godt tips og tankegang du hadde der. det fikk meg også litt til og tenke. han var jo tatalt umulig når jeg fikk han, og han ga store krav tilbake når jeg ga han krav om noe, men det har jo hjelpet en god del på selvtilliten til oss begge. jeg trur han også fikk et helt annet liv når han kom til meg, siden han aldri har hatt det noe bra i livet sitt og har hatt en veldig voldsom og vond oppvokst. fra 1999 så har han jo bare fått gjort hva han enn ville eller vis han ikke gjorde som eieren ba han om så ble han slått eller brukt stygge ting i mot. han har aldri hatt den fritiden han trengte og aldri hatt ro dah han bodde 2 meter unna en bil vei som bråkte døgnet rundt. Egentelig det jeg sliter mest med for og komme meg videre og starte med og få en ren trav på han, det er vel det stresset. han har jo vært trav trent og han har gått 13 løp, men uansett så er det ingen ting som sier meg at det skal være noe som helst problem og få bort. men det eneste som også er det største problemet mitt er og få han til og forstå at han ikke MÅ stresse. han trur han MÅ. han trur han blir banka opp vis han ikke stresser. jeg roser han og slipper tøylene med en gang han roer seg ned når jeg sitter oppå. jeg husker alltid på at han skal ha all ros og oppmerksomhet med en gang han roer seg ned. jeg legger også lite vekt på tøylen når jeg styrer han rundt fordi når han kom til meg så kunne du stå i munnen på han uten at han rykket på seg et sekund bak over. han var omtrent umulig og stoppe. nå er han som en drøm og stoppe og rygger på komando. men uansett. det jeg skulle frem til. han er følsom i munn og jeg ser ingen vits i og stå og hale og dra i han uten noe som helst grunn. derfor rir jeg med slakke tøyler og heller tar volte med en gang han begynner og stresse (disse voltene blir det sinnsykt mye av) og det er mest det som plager meg. det må jo finnes andre metoder på og få roet han ned uten og dope han ned med beroligende middler :crazy:
Eller hva?

Når han kom til meg så fikk jeg høre av de gamle eierene at han stakk omtrent alltid når du skulle hjemover fra tur og han stakk også vis han ble trent litt hard. Jeg tenkte som så. hemm. det kan ikke ligge noe vondt i det. jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hatt sånne eiere som de var. det første jeg fikk høre når jeg var og så på han og skulle prøve ri han, det var... du må passe på sånn at du ikke blir løpt ned av han inne i boksen... Jeg tenkte. hva i huleste er det de mener med det... jeg gikk inn til han og klappet han rolig og fint og hilste på han på min måte.. jeg gikk rundt (bak rompa) hans. ingen problem oppsto... så sto jeg der og tenkte, hva var det hun egentlig mente med det hun sa til meg. :confused: også var jeg ferdig med og sale på han. Jeg gikk ut med hesten og han stressa som han skulle blitt stått og slått hele tide. Jeg spurte hun andre som skulle ri med oss om han alltid var sånn og hun sa ja og at hun syntes det vsar irriterende. jeg fikk roet han ned også sa hun til meg, pass på når du tar bena i stigbøylene fordi dah kan han plutselig finne på og løpe. da tenkte jeg som så at, ja vel! da får han begynne og løpe da. jeg skal i alle fall ikke bli sint eller slå han fordi han begynner og løpe. men for min egen sikkerhet så holte jeg litt mer i den innerste tøylen sånn at han ikke hadde mulighet til og løpe. jeg putta bena i stigbøylen og han sto bom stille helt til jeg kom meg oppå og tok i tøylene. Jeg tenkte herregud. hva har de egentlig gjort med denne hesten :mad: det samme spørsmålet sitter jeg igjen med i dag. Dette syntes jeg er veldig viktig så derfor måtte jeg også fortelle dette her. fordi jeg fårsto hesten godt jeg. vis han blir kjefta på og slått fordi han ikke står stille så blir han jo mer redd. det burde jo alle forstå. jeg har blitt så glad i denne hesten at jeg er egentlig litt redd for og spørre de gamle eierene igjen om hvordan han egentlig var før og hva grunnen er. Det første som slo meg når jeg så denne hesten var * OJ, MISSHANDLET HEST* jeg kunne ikke bare la han stå der. jeg tenkte at dette må jeg gjøre noe med og derfor skulle han bli min. og jeg trur den dag i dag at jeg redda hans liv fordi jeg har bestemt meg for og ha han til jeg blir for stor for han og går dritt lei av han og det trur jeg blir mange mange år til for denne hesten ble jeg glad i fra første dag jeg så han.

Takk for oppmerksomheten ;) :D hehe... Jeg syntes dette bare var veldig viktig og få frem for at dere som ser på disse innleggene også forstår hva jeg mener og vil frem til. Fordi dette kan ikke være noe annet enn misshandling som ligger bak.

Mvh. Rikke

Att göra en volt när han börjar stressa kan vara bra, om det hjälper. Men det kan också stressa mer, det är det bara du som märker. Men du verkar ju verkligen ha kommit riktigt långt med honom.
jag skulle föreslå att du struntar i traven just nu; kan du få honom att gå lugnt när du skrittar, i princip alltid, så kommer traven att bli bra mycket lättare. När han är lugn och avslappnad i skritten, så ger du travsignal, men bara om han redan är helt lugn. ha lösa tyglar (fick detta tipset för inte så länge sedan, det funkar bra på travaren jag rider) så att du inte stör övergången, och stressar han i traven så ta ner honom i skritt igen. Trava inte mer förräns han är lugn igen. Då brukar traven bli mer ''normal'' än vanlig tävlings trav. :)
men prova att lugna skritten med hjälp av någon som rider medans du leder först. Helt utan hjälper i början. Det kan fungera.

Ja, han verkar ha haft det svårt, och då får man ju bara inte bli arg på honom.. Att vända runt i en cirkel/volt när de försöker springa är en ganska bra metod på rädda hästar eftersom man inte behöver bli arg eller ta hårt, och de kan samtidigt göra sig av med lite energi. Fast ibland stressar dom bara mer och då hjälper det ju inte.
Markarbete och en bra ledarposition där är ju jätte viktigtspeciellt på en sådan häst, och det har du ju. Det är det som får mig att tro att han helt enkelt inte vet vad du vill när du rider; han har inte lärt sig hjälperna, men vet att om han gör fel så kommer han få stryk. då vågar han ju knappt försöka...
Men jag tror att det kommer gå bra för er. :)

Att göra en volt när han börjar stressa kan vara bra, om det hjälper. Men det kan också stressa mer, det är det bara du som märker. Men du verkar ju verkligen ha kommit riktigt långt med honom.
jag skulle föreslå att du struntar i traven just nu; kan du få honom att gå lugnt när du skrittar, i princip alltid, så kommer traven att bli bra mycket lättare. När han är lugn och avslappnad i skritten, så ger du travsignal, men bara om han redan är helt lugn. ha lösa tyglar (fick detta tipset för inte så länge sedan, det funkar bra på travaren jag rider) så att du inte stör övergången, och stressar han i traven så ta ner honom i skritt igen. Trava inte mer förräns han är lugn igen. Då brukar traven bli mer ''normal'' än vanlig tävlings trav. :)
men prova att lugna skritten med hjälp av någon som rider medans du leder först. Helt utan hjälper i början. Det kan fungera.

Ja, han verkar ha haft det svårt, och då får man ju bara inte bli arg på honom.. Att vända runt i en cirkel/volt när de försöker springa är en ganska bra metod på rädda hästar eftersom man inte behöver bli arg eller ta hårt, och de kan samtidigt göra sig av med lite energi. Fast ibland stressar dom bara mer och då hjälper det ju inte.
Markarbete och en bra ledarposition där är ju jätte viktigtspeciellt på en sådan häst, och det har du ju. Det är det som får mig att tro att han helt enkelt inte vet vad du vill när du rider; han har inte lärt sig hjälperna, men vet att om han gör fel så kommer han få stryk. då vågar han ju knappt försöka...
Men jag tror att det kommer gå bra för er. :)

Hei hei ;)
Tusen takk for innlegget ditt :D Det høres ut som du også har mye peilig når det gjelder travere. det er jo litt vannskelig og håndtere en traver som har blitt ridd feil i så mange år, men om jeg får han til og forstå så trur jeg han kan bli en super dyktlig hest med godt gemytt. han er jo mest eina som sprang hest og han har jo også gått bra på stevner. foreksempel kommet på 2 plass i 1.20 cm :D
hehe.. men det skal ikke jeg starte noe med før jeg har fått han til og bli en bra nok ridehest først også heller starte litt med dressur før jeg i det hele tatt går på et hinder med han ;)
Sånn som han er den dag i dag så trur jeg aldri jeg kommer noe langt. men siden jeg har bestemt meg så sterkt for og ha han i flere år frem over i tid så trur jeg at jeg kan klare det meste med denne hesten. han har jo et mega godt hjertet og er jo den beste kosegutten jeg noen gang har hatt...
Han har en helt suveren personlighet og veldig flink til og lære når han gidder. Jeg skal ha et kurs en gang i frem tiden med en hestetrener som heter Anne næss hofstad. har du hørt om henne?
hun er veldig flink med hester og liker travere veldig godt. hun driver mye med horsemanship kurs og trimming av høver og er hovekspert.
Veldig dyktig dame dette altså :D hehe...

Men håper jeg hører fra deg igjen. du ga meg noen veldig fine råd og tips som skal prøves ut :) hehe.

Mvh. Rikke

Egentligen har jag inte så mycket erfarenhet av just travare... träffat några stycken och rider ett par nu.
Men det är ju just psyket som är så fint på dom, dom vill gärna vara till lags och göra det man ber om :D
Nej, jag har aldrig hört om henne.. fast jag känner inte till särskilt många tränare..:angel:
Hoppas allt går bra. :)

Egentligen har jag inte så mycket erfarenhet av just travare... träffat några stycken och rider ett par nu.
Men det är ju just psyket som är så fint på dom, dom vill gärna vara till lags och göra det man ber om :D
Nej, jag har aldrig hört om henne.. fast jag känner inte till särskilt många tränare..:angel:
Hoppas allt går bra. :)

Hei igjen.
Ja, travere er jo veldig spesielle på sine egen måte. har jo bare hatt travere i mitt liv jeg, enten varmblods eller kaldblods. jeg må jo innrømme at jeg liker kaldblodsene mer dah :crazy: hehe.
litt mer stødige og tyngere enn varmblodsene.
Men man har forskjellig smak. hehe;)
Du har ikke hørt om henne. hehe :d hun er en veldig dyktig horsemanship trener som jeg tidligere har sagt og hun har trimmet mange høver og er en kjempe dyktig dame på omtrent alt som har med hest og gjøre. trur hun har drevet mye rundt om i Europa.

Hesten min var en drøm og longere i dag, kjempe dyktig gutt :D
la også ut mange bommer sånn at han får noe og konsentrere seg på. hehe.
Veldig rolig og fin trav og samlet seg super fint og slappet ordentlig av i hvert steg. prøvde også med rytter oppå, men det går jo i hundre og ti bortover så det funket ikke like bra :angel: hehe.

Mvh. Rikke

Senast ändrad av en moderator:

hehe, jo, tänker ju skaffa en kallblodstravare (2 eg.) eller liknande i sommar :P

Det verkar ju bra :P Hoppas hon kan hjälpa dig.

hehe, jajja, verkar ju vara lite framsteg iaf :P

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama