En snabb fråga till hästägare

Z

zzzophie

Hejsan, jag är en 15 årig tjej som är väldigt sugen på att ha häst men jag har en fråga, finns det kostnader som man ofta inte tänker på men som måste göras?Sånt som jag vet om är stallplats, foder, hovslagare och försäkring. Skulle gärna vilja veta vad det kostar ungefär per månad också. Tack på förhand :)
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Det tillkommer alltid kostnader. Som nu på sommaren då det går mängder flugmedel/flughuvor/salvor etc. etc. Det kan tyckas vara små kostnader men det tickar gärna på och blir en del i slutändan.

Strö? Om det inte ingår i hyran. Vetrinärvård (utöver avmaskning/vaccination).

Har häst på helfoder i sommar.

Jag betalar:
1000 kr boxplats/bete
Strö: ca 500 (men då ströades boxen upp från noll, så snarare 100-200/mån i underhåll)

Nu när han går på bete äter han inte hö men säg att han går på minst 12 kg hö/dygn övriga året så är det en kostnad på 900/månad (om höpriset ligger på 2.50/kg)

Kraftfoder och komplement (b-vitaminer b.la) landar säkert det totalt runt 4-500?

Hovslagare 1200. Har kört var 8 vecka men kommer bli var 6-7:e framöver.

Försäkring betalar ägarna (helfoder). Sen tillkommer ju alla äpplen och morötter och det ena med det andra... :angel: det är dyrt med häst! Räkna högt, bättre det än för lågt.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Okej tack så mycket fö svar :)
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Strö: ca 500 (men då ströades boxen upp från noll, så snarare 100-200/mån i underhåll)
Det där beror ju dessutom mycket på häst och längden på utegången. Det första stallet jag stod i med min häst hade blivit en dyr historia vad gäller strö om det inte ingått i hyran. Jag fick lägga in en skottkärra spån/dag. Min dam skiter överallt ochknallar sedan glatt runt i boxengör att slutligen lägga sig i eländet. I det stallet stod de dessutom inne 18h/dygn så....
Nu när hon står inne 12 timmar och står på bädd så går det 0,5-1 bal torv i veckan. Hon vankar mindre i boxen nu iom att hon får stimulans ute pch så blir det ju givetvis mindre skit också.
Om man inte vet hur individen är tycker jag man ska räkna på minst 400:-/ månad i strökostnad så slipper man tråkiga överaskningar.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Och utrustning som går sönder, måste handlas etc. Rätt vad det var i vintras stod båda mina hästar och frös trots att de inte brukar vara särskilt frusna av sig. Minstingen hade inget täcke alls och gammelhästen hade bara ett jättetjockt som var för varmt just då. Blev ett vintertäcke och ett regntäcke då. Nu fryser de dessutom på sommaren för att det regnar varför jag tvingades köpa ett regntäcke till henne med.

Senast förra veckan köpte jag dessutom benskydd till minstingen för att hon slår på sig (hovslagaren meddelad om det och ska försöka styra upp det men tills dess). Vissa hästar (ungefär som min ena) sliter massor med skor. Jag kommer att få börja sko henne var 5:e-6:e vecka nu för att det går åt massa dojor. Eller så kanske man får tappskor. Första gången jag skodde min ena gick det en vecka innan första tappskon, 2-3 veckor senare kom nästa. Efter det har de (peppar peppar) suttit.

Sen kan man behöva en stor bil (antingen dyr att äga eller törstig eller båda delarna brukar vara typiskt för hästbilar) så man kan dra djuren. Rätt vad det är står man där med en häst som har kolik eller nåt och akut behöver komma till klinik. Transport kan ofta gå att ordna men folk brukar vara lite försiktigare med att släppa iväg sina bilar. Jag räknar min (dyr att äga) som en hästinvestering, hade jag inte haft hästarna hade jag köpt en tuff liten bil och inte en stor familjekombi.

Sen kan man ge sig tusan på att varje gång man får bra lön blir hästarna sjuka eller skadade :mad: Så ja, det tillkommer extra kostnader och de är inte alltid roliga.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Vaccination har du inte tagit med ..
Träckprov , och kanske eventuellt avmaskning.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Veterinär om hästen blir sjuk
Strö?
Stallapotek bör man väl ha med basic grejer som hästsalva etc.

Sen kan man anpassa sitt hästägande jättemycket genom att köpa billig utrustning begagnat, finns mycket fint att fynda. Till exempel.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Har du bra hö slipper du förhoppningsvis lägga massor med pengar på kraftfoder.

"Det ena med det andra" är ofta onödigt och inget måste.

Måste är enligt mig: Grovfoder (ev. kraftfoder), strö, hovslagare, stallapotek, fungerande utrustning som passar hästen (behöver dock inte köpas nytt, går att göra fynd), buffert för veterinärvård
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Vi har en "vanlig" billig bil och kan dra hästsläp utan problem. Täckesinköp går att planera så det inte blir överaskning och så dyrt, kolla blocket.
Det går att planera sitt hästägande så det inte blir onödigt dyrt.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Foderkostnad för två hästar för oss är ca 1000 kr. Då är den ena lättfödd och den andra åt det svårfödda hållet. Ena är shettis och andra varmblod. Kostnad beror ju lite på vad du har för sorts häst, hur mycket den jobbar osv. Strö räknar jag ca 400 kr månad.

På sommaren nästan ingen strökostnad alls då hästarna går ute väldigt mycket och inte har tillgång till halmat vindskydd. På vintern behövs halm i vindskydden och spån i boxarna. Likadant med foderkostnad på sommaren men har du häst som du ger hö på sommaren istället för bete så blir det foderkostnad även sommar.

Hovslagare beror ju på om du bara verkar hästen eller skor, halvskoning, eller runt om. Stor skillnad, shettisen verkas eller halvskoning, varmblodet skos runt om, så där diffar det. Shettisen går på ca 200 kr i månaden och varmblodet ca 500 kr i månaden i hovslagarkostnader.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Det är ju givet att det varierar beroende på vilket strö man har och utgång etc. Och så finns det ju lortgrisar till hästar precis som det finns de som lägger allt i en hög och har i princip noll spill... (och ja, som du säger! bättre att räkna högt än lågt!)
 
Senast ändrad:
Sv: En snabb fråga till hästägare

Har du bra hö slipper du förhoppningsvis lägga massor med pengar på kraftfoder.

"Det ena med det andra" är ofta onödigt och inget måste.

Måste är enligt mig: Grovfoder (ev. kraftfoder), strö, hovslagare, stallapotek, fungerande utrustning som passar hästen (behöver dock inte köpas nytt, går att göra fynd), buffert för veterinärvård

Jo, så är det ju såklart. Nu ger jag heller inga mängder kraftfoder ... ännu mindre nu på sommaren då det bara blir lite efter jobb tillsammans med b-vitaminerna som han ska ha dagligen.

Med det ena med det andra menade jag snarare att saker går sönder. Behov uppstår av div. saker av en eller annan anledning.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Prylar (från hovkrats och borstar till täcken, grimmor, träns och sadel), träning, transporter (av sig själv till och från stallet, och av hästen), förbrukningsartiklar som flugmedel, ev. liniment, schampoo, lädervårdsprodukter m.m. stallkläder (går åt mer än om man rider på ridskola typ 1 g/vecka). Veterinär, inkl vaccineringar. Svårt att säga vad det kostar eftersom det kan variera ganska mycket vad man behöver.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Utrustning har en tendens att dra iväg. Trots att jag försöker att köra på "less is more", dvs inte ha en halv biljon saker som inte används någorlunda regelbundet. Hästen växte (breddade) ur båda sadlarna inom några månader, vilket ledde till att jag på två månader lade ut ca 20tusen på sadlar + gjordar (de jag hade var för korta till de nya) + schabrak (hade inte ett enda hopp/allround, bara till dressyrsadeln). I år har vi besvärats av insekterna så till den grad att jag köpte ett flugtäcke för ridning, för att kunna rida på e.m./kvällar. Troligen behöver hästen ett att ha i hagen också, på nya stället (mycket mygg på orten).

Strö Min häst förbrukar ca 1 bal/veckan.

Flytt Jag ska flytta till annan ort nu i slutet av veckan, och tar med mig hästen. Vilket pga uppsägningstiden av stallplatsen innebär dubbel stallhyra i augusti.

Vaccination + träckprov + ev avmaskning (vid behov)

Bil; inte ett måste om det finns kollektivtrafik till/från stallet etc. Jag har bil enbart för att jag har häst. Jag skulle klara mig med cykel de kommande tre åren, om det inte vore för att jag behöver kunna ta mig till stallet (och behöver kunna köra hästen till klinik vid behov). Jag har en äldre bil (-89, Volvo kombi) som är hyfsat billig för sin storlek. Ej fullförsäkrad (trafik + halv, för att få assistans i förs.). Klockrent igenom besiktningen senast (i vintras), men inte värd att lägga multum på reparationskostnader om det skulle villa sig illa. Drar ca 0,8l sommartid (utan släp). Behöver dock nya vinterdäck nu till vintern, och förmodligen nya sommardäck till våren.. Och så är det transporten till den; inte ett måste att ha egen om man kan låna akut. Mitt kostar någon tusenlapp/år i skatt, försäkring och bes. (bes. ej varje år).

Veterinär och andra behandlingar Får hästen någon spänning/låsning/liknande kan E.T. behövas. Jag betalar drygt 700:-/besök (inkl resersättning).

Stallapotek och dyl. Jag lägger drygt 250:-/år på flugmedel (en flaska). Annat jag har i apoteket är jodopax, helosan, bandage, gasbinda, kompresser, sax, bomull, ögonsalva (mot ögoninflammation - min häst har fått pga insekter i år), steril koksaltlösning (går att koka själv, men håller då bara i ca 24timmar i kylskåp. Bra att ha lite tillgängligt i stallet också), hästsalva (mot insekter. Till hästens ansikte och skap, bl.a., där jag ej vill använda flugmedel). Håller det ganska basic till vardags.
 
Senast ändrad:
Sv: En snabb fråga till hästägare

Tandkoll och treckprov är de jag kommer på som du inte redan nämnt.

Annars är väl oförutsedda utgifter ifall hästen blir sjuk som man altid måste ha en budjet redo i fall att, hade riktigt tur att jag hade det när min häst blev sjuk för samanlagt 25 000:- i vintras.

Sedan är det om sadeln slutar passa så kostar det att fixa en ny.

Diverse salvor, tillskott och sådant kan vara väldigt dyrt också, vissa hästar har små krämpor och behöver speciella saker.

Utrustning går sönder så får man köpa nytt.
 
Sv: En snabb fråga till hästägare

Vi har en "vanlig" billig bil och kan dra hästsläp utan problem. Täckesinköp går att planera så det inte blir överaskning och så dyrt, kolla blocket.
Det går att planera sitt hästägande så det inte blir onödigt dyrt.

Självklart går det att dra med en billig vanlig men mina tidigare billigare vanliga bilar stod på verkstad heeeela tiden och jag var så galet less! De gick ju ganska mycket då och att hela tiden, var och varannan månad ställa dem på verkstad var ingen billig historia. Detta var ändå gamla hederliga volvobilar som folk säger ska gå, och gå, och gå. Inte i min ägo :mad:

Täckesinköp går inte att planera om hästen "hux flux" står och fryser trots att den aldrig gjort det tidigare. Minstingen har alltid funkat ute men började frysa i vintras. Gammelhästen har endast täckats när det varit svinkallt (runt 25-30 minus) men behövde nu från hösten och framåt varför ett tunnare utetäcke var av värde då det andra är riktigt tjockt. Och rätt vad det var regnade det på sommaren och minstingen som inte hade regntäcke stod och frös. Bara att åka och handla. Däremot vet jag ju nu att om täckena börjar bli slitna är det ju bara att åka och handla och planera köpen, eller om de är slitna efter vintern kan man ju åka på utförsäljningarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Lovisa.E
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 380
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 735
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp