en nybörjarfråga till...

B

beate

vad ska jag göra med skänklarna när jag svänger i t ex en volt? Läser i "Ridskolan 2" att innerskänkeln ska ligga stadigt på plats och att ytterskänkeln ska flyttas en aning bakåt. Jag har för mig att min ridlärare sa precis tvärt om, att jag liksom skulle flytta hästens bakdel med innerskänkeln genom att föra skänkeln bakåt. Har jag missuppfattat alltiohopa? :confused:

Sv: en nybörjarfråga till...

beate skrev:
vad ska jag göra med skänklarna när jag svänger i t ex en volt? Läser i "Ridskolan 2" att innerskänkeln ska ligga stadigt på plats och att ytterskänkeln ska flyttas en aning bakåt. Jag har för mig att min ridlärare sa precis tvärt om, att jag liksom skulle flytta hästens bakdel med innerskänkeln genom att föra skänkeln bakåt. Har jag missuppfattat alltiohopa? :confused:

Jag har i alla fall innerskänkeln i normalläge eller ev. ngt framför... och formar hästen runt innerskänkeln för ytterskänkeln, som jag flyttar ngt bakom normalläge eller efter behov. Det kan hända att jag får flytta även innerskänkel några cm "hit eller dit" också, efter behov, beroende på hur volten blir. Men oftast ligger innerskänkel på sin plats. Så det stämmer nog ganska bra, det som står i "Ridskolan 2"

Jag hade ruskig otur med vädret idag, så jag kom inte iväg ner till paddocken. Om det går bättre i morgon, ska jag testa och se om det inte är så jag gör... Himlars vad svårt det är att "torr-rida". Dvs, fundera på hur man gör vid ridning, när man sitter framför datorn och inte på hästen... :crazy:

Senast ändrad:

beate skrev:
Jag har för mig att min ridlärare sa precis tvärt om, att jag liksom skulle flytta hästens bakdel med innerskänkeln genom att föra skänkeln bakåt. Har jag missuppfattat alltiohopa? :confused:

Om man försöker forma hästen i en volt och drar innerskänkeln bakåt och flyttar hästen med innerskänkeln, då blir det ju i och med att du har hästen ställd inåt, en rörelse som för tanken mot skolan öppna eftersom du flyttar bakdelen på hästen. I volten ska hästen spåra. Hästens bakhovar ska gå i framhovarnas spår.

Min ridinstruktör har sagt till mig att ytterskänkeln ska ligga helt stilla men innerskänkeln ska jobba nästan hela tiden för att få hästen att ställa sig rätt, hon har inte sagt något om att flytta bak eller fram några skänklar :confused:

FridaW skrev:
Min ridinstruktör har sagt till mig att ytterskänkeln ska ligga helt stilla men innerskänkeln ska jobba nästan hela tiden för att få hästen att ställa sig rätt, hon har inte sagt något om att flytta bak eller fram några skänklar :confused:

Och på den tiden jag red regelbundet på ridskolan (73-89), fick vi lära oss att forma hästen runt innerskänkeln, som skulle ligga helt stilla. När jag rider för instruktör och på clinics numera, så arbetar jag utifrån den metoden och har inte fått några synpunkter på det...

Det är det som är den svåra balansgången, att fråga en person och du får ett svar... Fråga sen 20 personer till och du kan få 20 olika svar till... :crazy:

om du ska flytta ut hästens bakdel så har du utterskänkeln stilla och medans inner flyttar du lite bakåt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag brukar ofta rida en shettis som står på ridskolan där jag rider. Han kan vara hur fin som helst men ibland tränger han in mitt...
Svar
2
· Visningar
1 031
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama