En katt ska bli två!! hjälp med tips tack!

L

Lolou

Hej vänner!
Min pojke ska få sällskap, av inte mindre än sin halv-lillebror :love: (samma pappa). Det lilla knytet kommer hem nu på lördag. Nu behöver jag hjälp från er när det gäller några saker.
För det första så är katten jag har nu drygt 1 år, kasterad i våras. Han är rn busig och lekfull innekatt som ständigt vill ha uppmärksamhet. Jag är rätt grön när det gäller katter, då jag nu har katt för första gången i mitt liv.

Jag undrar hur ni gör/gjort som varit i samma sits, då det gäller:

-mat? kattungen ska få sitt baby cat (royal canin) och 1-åringen äter weight control för steriliserade katter (han har gått upp lite runt magen). Jag tänker torrfoder till båda, men hur ska jag "hindra" storpojken från att äta babycat maten? eller ska man bara låta det vara, och hoppas han busar av sig så mycket att han inte lägger på sig mer i vikt?

- kattlåda? Funkar det med en gemensam?

Sen så tänker jag hur mycket man ska gå emellan, om storpojken är elak den första tiden mot nykomlingen.. (han är en snäll katt men man vet ju inte, det är ju hans revir trots allt..)

tacksam för svar!!

Mvh Louise
 
Sv: En katt ska bli två!! hjälp med tips tack!

Vad roligt att du ska skaffa en katt till :)

Din katt kommer säkert tycka att det är ett konstigt litet knyte du kommer hem med men låt dem vänja sig vid varandra i lugn och ro så brukar det gå bra. Det du ska tänka på är att ge din vuxna katt lika mycket uppmärksamhet som vanligt och att inte särbehandla dem. Du ska givetvis inte låta någon av dem vara elak mot den andre men man behöver inte gå emellan direkt de fräser utan låt dem vara under uppsikt i början så brukar det gå bra. Flyger de ihop på riktigt får man givetvis ta isär dem.
Känner du att det är oroligt när kvällen kommer så ha dem isär den första tiden. Stäng in kattungen på toaletten så att den vuxne får ha sitt revir som vanligt. Det kan vara bra att ha kattungen på mindre yta i början när man inte har uppsikt så att den vågar gå på toa och äta ordentligt.

Kattlådor brukar man rekomendera en mer än vad man har katter. Ha det iallafall i början så att den lille vågar gå på toa utan att känna sig hotad av den store. Ibland behövs det hela tiden och ibland behövs det bara två.

Vad gäller maten så gör ett kryp in till den lille dit den store inte kommer. Antingen snickrar du ihop en låda själv eller så finns det marsvinslådor att köpa som passar utmärkt för det ändamålet.
Kattungemat är ganska ordentligt mycket mer energi i så risken är stor att din vuxna katt blir fet om han äter kattungemat. Däremot gör det inte så mycket om kattungen skulle smaka på den vuxna kattens mat bara den äter sin egen också ordentligt.

Lycka till!
 
Sv: En katt ska bli två!! hjälp med tips tack!

tack så mycket för tipsen!

:)
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 768
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 944
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp