En häst till - lösningen?

lady_vip

Trådstartare
Antagligen ganska onödig tråd, men det känns bra att resonera med utomstående:D Dessutom har jag semester så jag har massa tid att grubbla, ohälsosamt!

Jag har i dagsläget en häst, jag har haft henne sen dagen hon föddes och kommer ALDRIG sälja henne. Hon passar mig på alla möjliga vis och vi har ett mycket speciellt band. Men hon kan vara södra Sveriges mest känsliga häst... Jag har lärt mig otroligt mycket på hennes hälso- och extreriörbrister, men det är också otroligt frustrerande. Vi kan aldrig planera något, aldrig sätta upp oss på träningar osv - för det händer alltid något som gör att vi inte kan vara med. Antingen får hon mugg över hela bakbenen, oförklarliga utslag över hela kroppen eller så spökar hennes taskiga bogar. Hon är genomgången och röntgad omfattande och det är inget fel på henne. Hon behandlas av ET 4 ggr/år, har en mycket medveten hovslagare (ja, ni minns väl att hon blev halt av en usel hovslagare förra året?) och jag är väldigt medveten i min ridning. Specialtäcken, specialdet och specialdatt.

Igår kom hon springandes mot mig i hagen (ohalt), trampar i nån håla och blir svagt halt. Innan dess har hon gått på en lång kur hostmedicin för nån envis hosta... Story of our life.

Jag har alltid haft 2 hästar innan, men fick ekonomisk panik förra vintern och sålde unghästen jag hade. Mitt andra sto fick jag ta bort av hälsoskäl och såg då fram emot att ha EN häst och bara bry mig om henne.

Men nu börjar det tära på mitt hästintresse att inte träna för tränare, inte utvecklas, inte göra nånting. Vi tuffar bara i skogen, vilket är min huvudsysselsättning oavsett, men jag vill iaf kunna välja!

Men jag har ekonomisk panik över att skaffa en häst till... Jag tjänar bra, men anser mig själv ha alldeles för dålig buffert (eftersom min häst är sjuk mest hela tiden så har bufferten sakta ätits upp) och hade därför tänkt vänta ett bra tag. Men blir det nånsin rätt läge..? Jag har häst äckligt billigt och betalar ingen hyra, men jag har ju ett katastroftänkande eftersom min erfarenhet är att det alltid händer nåt...

Svammel, svammel. Dessutom arbetar jag 10 timmar/dag, så nåt överflöd av tid har jag ju verkligen inte... Kanske skulle jag lånat en häst? Trots att jag har otroligt dålig erfarenhet av det. Eller bara köpa den häst jag vill ha? Eller vara jäkligt glad att jag faktiskt har en häst..??

Hade ni skaffat ytterligare en i min sits? Om inte, hur hålla liv i hästintresset?
 
Sv: En häst till - lösningen?

Jag satt i din sits för drygt 1 år sen.
Hade min ponny som jag älskar massor, men han kunde inte ta mig dit jag ville så intresset höll på att dö ut.
Så jag köpte en till som kan ta mig dit jag vill..

Jag tror att allt runtomkring löser sig.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Du kan inte tänka dig vara medryttare? Då kanske du kan hitta en häst du kan träna med 2-3ggr vecka och fortsätta ha din egen som skogsmulle. Visserligen får du två stall att åka till men dit du inte behöver åka varje dag. Om du inte skulle klara det ekonomiskt efter ett tag så är det lättare att dra sig ur jämfört med egen häst, och ev. långvariga sjukdommar/skador på hästen drabbar inte dig lika hårt.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Jag tänker att du skaffar dig en frisk och trevlig häst som du får kul med och den du har nu blir lite mer som sällskapshäst.Den hästen behöver du inte ha dåligt samveteför om du inte håller igång den eftersom den ju inte verkar hålla riktigt för det ändå.

Klart du ska ha kul med hästeriet.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Jag gjorde som du, och fick tag på min drömhäst, tyvärr varade den sagan bara i två år, sedan blev drömhästen sjuk och fick avlivas. Jag gav sjuklingen ett försök till att fungera och det lyckades 'nästan', dvs. jag ska utreda honom nästa vecka. Ibland blir det inte alls som man tänkt sig med hästeriet :(
 
Sv: En häst till - lösningen?

Jag satt i din sits för drygt 1 år sen.
Hade min ponny som jag älskar massor, men han kunde inte ta mig dit jag ville så intresset höll på att dö ut.
Så jag köpte en till som kan ta mig dit jag vill..

Jag tror att allt runtomkring löser sig.

Jag är ju egentligen också en sån person som tycker att "allt löser sig", men det är väl en mognadsak att inte bara kasta sig in i saker längre;)

Jag har tillochmed blivit erbjuden en häst, förvisso en tvååring, gratis. De vill att just jag ska ha hästen trots att det är en fin häst, men ja, ni vet unghästmarknaden är otroligt svår just nu. Dessutom har jag snöat in på en helt annan hästtyp än jag har nu och även hittat otroligt fina hästar där.

Hmm, kanske ska börja med att iaf titta på en annan häst. Men jag tänker fortfarande att om min nuvarande blir dålig, igen, måste jag ju ha råd att vårda henne och en häst till ger mig inte riktigt samma utrymme...
 
Sv: En häst till - lösningen?

Jag gjorde som du, och fick tag på min drömhäst, tyvärr varade den sagan bara i två år, sedan blev drömhästen sjuk och fick avlivas. Jag gav sjuklingen ett försök till att fungera och det lyckades 'nästan', dvs. jag ska utreda honom nästa vecka. Ibland blir det inte alls som man tänkt sig med hästeriet :(

Usch, det där är ju mardrömmen. Man köper sig en frisk häst också blir den också dålig så man står där med två sjuka hästar... Men det är ju alltid risken med djur förvisso.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Du kan inte tänka dig vara medryttare? Då kanske du kan hitta en häst du kan träna med 2-3ggr vecka och fortsätta ha din egen som skogsmulle. Visserligen får du två stall att åka till men dit du inte behöver åka varje dag. Om du inte skulle klara det ekonomiskt efter ett tag så är det lättare att dra sig ur jämfört med egen häst, och ev. långvariga sjukdommar/skador på hästen drabbar inte dig lika hårt.

Nej, det går inte. Jag är hemma så pass sent om dagarna pga jobbet och har inte tid att besöka två stall. Men jag skulle kunna ta en häst på foder och ha den hemma.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Men du, titta realistiskt på vad din sjukling kostar dig över ett år (försök titta på i alla fall två år bakåt för att få en rättvis ekonomisk bild). Där ser du ju rätt tydligt vad din otursfågel verkligen kostar dig. Tänk sedan att ha en till, som även den har lite otur. Hur mycket kommer det att tära på intresse och ekonomi?

Stod själv i din sits för några år sedan, idag har vi inga hästar kvar och jag planerar att ta upp intresset senare, när jag känner att det är värt det. För jag insåg att just detta ständiga strul med sjuklingar, otursfåglar och de gigantiska pengarna det åt upp inte vägdes upp av glädjen med den ridning som faktiskt blev av. När det gick bra, gick det väldigt bra. Men däremellan - nja, det var helt enkelt för mycket jobb och pengar för lite utdelning.

Nu hade vi dessutom en riktigt dålig stallösning p g a den ena hästen som absolut inte tålde att flyttas utan att gå upp i limningen, det gjorde en god del av tristessen med hästeriet. Inga valmöjligheter.

Idag drömmer jag om att hitta någon tränare som har någon fin häst som jag kan ta lektioner på. Lagom engagemang just nu. Kanske kan det vara en lösning även för dig?
 
Sv: En häst till - lösningen?

Du har rätt. Det är ju därför jag står där jag gör idag... Jag har ändå lärt mig massor på vägen och springer inte ner dörrarna hos veterinären i onödan, men jag vägrar stå med obehandlade sjuka djur.

Min tanke från början har väl varit att helt enkelt vänta och spara en summa pengar, sedan kunna köpa ännu en häst. Antagligen är det mycket för att jag har semester som jag nu känner att jag har ett ännu större behov av en ridbar häst.

Angående att rida tränares häst - detta låter så dumt - men jag tycker inte om att rida andras hästar... Jag vet inte om det är för att det påminner mig för mycket om vad jag inte har eller det är en osäkerhet, men jag har så svårt för det. Där är en häst som jag kan rida så mycket jag vill hemma, men det är en islänning och jag är måttligt intresserad.
 
Sv: En häst till - lösningen?

I ditt ställe hade jag tagit tag i det sista problemet: att du inte vill rida andras hästar. Det kan göra enort mycket för att komma vidare i sin ridning! Då menar jag rida utbildade hästar, inte sitta och rida till andras ök utan under vägledning få hjälp att utvecklas. Det är ju en suverän lösning i din sits! Full kontroll på kostnaderna för din ryttarutveckling, du har kvar din olyckskorp, du utbildas som ryttare och tar dessutom tag i ett ridmässigt problem (att sitta upp på andras hästar och tvingas analysera vad du sitter på).
 
Sv: En häst till - lösningen?

Du känner väl förresten till den där bilden med en liten cirkel benämnd "Your comforts zon" och en bra bit från den en större cirkel märkt "Where the magic happens"? Lite så är det, för att utvecklas inom något behöver man (tyvärr) kliva ur komfortzonen.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Du kan inte prova rida islandshästen? Har en vän som är helt insnöad i araber men blev hästlös och fick låna min en gång. Hon vart helt förälskad och trots att hon nu har egen häst (arab såklart) vill hon gärna rida min oxå, så hon har ridit honom några ggr.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Jo, jag rider honom med jämna mellanrum, men det är inte min grej. Jag vill ha en häst som kan röra sig, inte en med två extra gångarter;)
 
Sv: En häst till - lösningen?

Fast för min del handlar det nog mer om det känslomässiga bandet. Risken att jag blir kär är alldeles för stor... Jag har jobbat i stall och red en del olika hästar där, jättekul, men jag tyckte faktiskt det var trist att lämna hästen och åka hem.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Visst är det trist, men jag tror att du får fundera på om du kan bearbeta den sidan hos dig, eller om du ska låta den sidan få kosta den summa det kostar att ha ytterligare en häst (som ska stallas, tränas, vårdas).

För min del är valet enkelt, hade jag dessutom redan en häst: ännu enklare.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Tror du att din nuvarande häst skulle hålla bättre om hon bara var sällskapshäst?
 
Sv: En häst till - lösningen?

Nja, hon hade antagligen blivit odräglig att hålla på med. Hältor är väl egentligen inte det stora problemet, det är hennes dåliga immunförsvar som orsakar mest trubbel. Jag rider inte i sönder henne.
 
Sv: En häst till - lösningen?

Alltså, jag har två, delvis för att den första är så himla speciell så vissa dagar orkar man bara inte, och det går inte kanske att göra allt jag vill, men jag vill inte sälja heller.
Så, vi har två.

Det är ju både och, vissa dagar är det mycket att ha två, man är trött och tänker att man bara borde haft en.
Andra dagar är det så SKÖNT och askul att ha båda.
Och de positiva överväger för mig, men det gäller att nr 2 är RÄTT häst.

Kanske skulle du kunna ta någon på foder för ev senare köp?
Då får du både känna efter lite och leva med två igen, och så hinner du verkligen känna om just DEN nr 2 är värd allt extra arbete.

Eller så kanske du skulle kunna bli medryttare på någon passande häst som du kanske kan rida för tränare på och tävla eller vad du vill?
 
Sv: En häst till - lösningen?

delvis kl

Har funderat mig fram till att det inte blir en till häst just nu. Jag vill spara pengar, lägga dem på hög och vara nöjd, för en gångs skull...

Jag är fortfarande ganska ledsen för att det aldrig blir som jag tänker/drömmer/vill med min häst och just nu är vi i någon slags återvändsgränd. Testade att träna för en akademisk tränare i våras, men det gav mig ingenting. Jag borde ha gett det fler chanser, men att rida runt i skritt på långa tyglar och få min häst att sänka sig/länga sig var rena lögnen och jag tröttnade efter typ en halvtimme. Min häst är inte lång och låg och hon är framförallt inte den sävliga typen och blir inte lugnare för att man väntar ut henne.

Jag hade tänkt börja hoppträna i höst, hade hittat en grupp som nog passar mig och kusen, men ja, hon blev ju halt förra veckan. Nu är hon bra igen, men jag känner just nu att jag inte riktigt har orken att sätta igång igen, för 56830 gången. Nån form av motivator behöver jag uppenbarligen, men jag vet inte vad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp