Sv: En fråga om uppbindning
Skulle först haft en lina under hakan och geom en ring i väggen till din hand så du kan börja hindra honom utifrån väggen. Då kan du oxå börja ge mer tryck som om han sitter fast så han vänjer sig och ger efter själv istället för att hända sig.
Sedan skulle jag satt linan på ena sidan och till din hand. Andra sidan hade jag satt linan till väggen. På så vis kan du hindra honom men han känner ändå mer av att sidan du inte håller i är stummare. Han vänjer sig även att stå kvar på rätt plats precis som han kommer göra när han binds upp på båda sidor i stallgången senare.
Gummi är bra, balasnören som går av tycker jag inte om. Då tycker jag att man lär hästen att den kan komma loss - inget jag vill. Är hästen hanterad och hyfsat trygg bruar den heller inte få sådan panik att den blir helt knäpp när den sitter fast. Det kommer troligtvis ske ngn gång att han hänger sig i linorna och då är det bara att smacka fram honom igen sen gör han nog inte om det. Det viktigaste tycker jag är att man FINNS DÄR när det händer (inte för att ta loss utan för att smacka fram och sedan berömma), för i mitt fall så har det hänt varenda häst vi bundit upp och alla har sedan slutgiltlig accepterat att de faktiskt sitter fast och det har inte vart ngt mer problem. Utom lilla b-ponnyn då som hängde sig minst 2 gånger varje ridtur i ngra veckor bara för att det ju kunde gå men så gjorde hon med allt. Hon var mest sur över att hon faktiskt satt fast, lite egensinnig :smirk: