En fråga om uppbindning

Rotterö

Trådstartare
Jag har varit skit slapp detta fölet.
Jag har inte bundit upp honom.
Men nu skall vi börja träna.
SKALL JAG binda upp honom direkt?
Eller skall jag ta en lina i ena sidan och holla denandra?
Eller skall jag bara binda upp under hakan först.
Lite bra tipps skulle vara bra Han är 8 mån

Sv: En fråga om uppbindning

Jag brukar börja med att binda upp dem med ett grimskaft med säkerhetsknut som man lätt kommer åt att dra loss om det skulle behövas. Oftast är det inga problem, de provar att dra någon gång och känner sen att de sitter fast. Nu brukar jag iofs göra det lite tidigare än vid 8 månader.

När det fungerar så vågar jag sätta dem i linorna på stallgången (dvs fast på båda sidor om grimman).

Mitt råd till dig är att du binder upp hästen på båda sidor, men med sådana knutar att du bara behöver ta i tampen så är knuten loss.
Fall hästen skulle behöva.:bow:

Rotterö skrev:
Jag har varit skit slapp detta fölet.
Jag har inte bundit upp honom.
Men nu skall vi börja träna.
SKALL JAG binda upp honom direkt?
Eller skall jag ta en lina i ena sidan och holla denandra?
Eller skall jag bara binda upp under hakan först.
Lite bra tipps skulle vara bra Han är 8 mån

Du ska inte binda direkt för om han slänger sig kan han skada centrala nervsystemet som sitter i nacken. Håll emot, använd balsnöre eller elastiska gummilinor. Dessutom tycker jag inte du ska börja med att binda upp honom utan börja med att hantera honom först så han får lite förtroende för dig.

Han är hanterad mycke. Han har förtroede för mig.
Älskar och bli borstad. Men alltid stått inne i boxen.
Förra veckan stod han på spol plattan då höll min dotter . Jag borstade. Han gick runt 2 gånger.
Men det gick bra.
Hans mamma var den som var mest orolig. Hon såg honom inte. Sparng i boxen och gnäggade till honom. Så det var hon som var dum.
Hon brukar inte bry sig. Men vi tog honom det brukade vi inte tyckte hon.
Ja vi får prova olika saker. Det skall nog snart fungera.

Skulle först haft en lina under hakan och geom en ring i väggen till din hand så du kan börja hindra honom utifrån väggen. Då kan du oxå börja ge mer tryck som om han sitter fast så han vänjer sig och ger efter själv istället för att hända sig.

Sedan skulle jag satt linan på ena sidan och till din hand. Andra sidan hade jag satt linan till väggen. På så vis kan du hindra honom men han känner ändå mer av att sidan du inte håller i är stummare. Han vänjer sig även att stå kvar på rätt plats precis som han kommer göra när han binds upp på båda sidor i stallgången senare.

Gummi är bra, balasnören som går av tycker jag inte om. Då tycker jag att man lär hästen att den kan komma loss - inget jag vill. Är hästen hanterad och hyfsat trygg bruar den heller inte få sådan panik att den blir helt knäpp när den sitter fast. Det kommer troligtvis ske ngn gång att han hänger sig i linorna och då är det bara att smacka fram honom igen sen gör han nog inte om det. Det viktigaste tycker jag är att man FINNS DÄR när det händer (inte för att ta loss utan för att smacka fram och sedan berömma), för i mitt fall så har det hänt varenda häst vi bundit upp och alla har sedan slutgiltlig accepterat att de faktiskt sitter fast och det har inte vart ngt mer problem. Utom lilla b-ponnyn då som hängde sig minst 2 gånger varje ridtur i ngra veckor bara för att det ju kunde gå men så gjorde hon med allt. Hon var mest sur över att hon faktiskt satt fast, lite egensinnig :smirk:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 213
Senast: Vicks
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama