En fråga angående överben

Mitrolle

Trådstartare
Mitt äldre halvblodssto har nog hela livet haft ett överben nere på insidan av kotan, som en tumme, det står ut ca 1,5 cm. Såpass att ett vanligt hårt senskydd ger skav där.
Hon har troligtvis fått det eftersom någon hovslagare försökte ändra hovvinkeln i för sent skede, dvs när hon var äldre än 6 mån.
Hon har inte haft något problem med det iaf.

Nu till frågan. Hon har nu på sistone blivit varm runt knölen och lite på insidan av kotan. Vi funderade på om hon kan ha sparkat till den och att det är någon reaktion av det. Hon har inte något sår eller dylikt.
Eller är det helt enkelt så att det är något annat fel?
Hon är inte halt och verkar inte ömma för tryck eller liknande.
Någon som vågar sig på att gissa?

(Verkar det inte bli bättre med lite vila och back on track-lindor kommer vi givetvis kontakta veterinären)

Sv: En fråga angående överben

Om jag skall våga gissa, så tror jag inte värmeökningen kommer sig av överbenet utan något annat på samma nivå.

Okej.

Jag har inte märkt någon skillnad i ridningen eller att hon rör sig annorlunda. Vi har tagit det ganska lugnt nu under 2 veckor för först blev hon lite förkyld och sedan upptäckte vi denna värme och då vill vi ju inte rida på när man inte vet vad det beror på.

Ska avvakta och se, annars får det bli veterinären. Vill helst inte böja henne då hon är 20 år och säkert skulle ogilla det ändå hur fräsch hon än må vara.

Jag skulle nog ändå gissa som du, att överbenet fått sig en smäll. Kyl det är aldrig fel.
Slakta ett senskydd som är lite fluffigt, eller lägg en fårskinspadd (eller något likn) i senskydden och gör ett hål, både i skinnet och i neoprenet (men inte igenom plasten) just där knölen är, så att den får plats och skydd.

Okej. Det är vad vi med har trott eftersom värmen började precis runt överbenet men nu är lite på insidan av kotan.

Jag använder sådana "dressyr"skydd i neoprene som går under kotan, de är mjuka och ger inget skav. De har funkat bra hittills, men jag gissar att hon kan ha sparkat sig i hagen eller under en ridtur när min mamma inte tog på skydd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
S
Hästvård När man precis kommit igång igen så blir pållan halt av ett slag (?) på insidan av kotan :( Förra lördan kom hon in från hagen och...
Svar
3
· Visningar
1 643
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama