aaahhh!!! Jag blir galen!! Försöker få den ena av hästarna att gå ner i vikt. Han väger i dagsläget ca 70-80kg för mycket. Ca 500kg är normal vikt, nu väger han ca 570-580kg, om uträkningen stämmer (kanske det till och med är ännu mer han väger), men man ser ju med blotta ögat att han är för fet. Han går i samma hage som en annan herreman, och de kan inte skiljas åt. Just nu kan han inte motioneras heller, så enda sättet att försöka "hålla tillbaka" hans vikt är genom att inte ge för mycket mat. Och nu snart kommer det gröna gräset och jag FASAR för hur han kommer att se ut då om jag inte får bort hans övervikt innan dess!
MEN, den tjocka äter snabbt, och sen går han och kör bort den andra från sitt hö och så käkar han upp det som finns kvar av det också. Resultatet är att han går inte ner i vikt, men däremot den andra gör det, som verkligen inte ska gå ner i vikt!
Vad finns det för lösningar? Hur kan man göra för att det a) inte ska gå så förbaskat fort för honom att äta och b) att han inte ska äta upp hö för den andra pållen.
Att skilja dem åt är inget som är möjligt i dagsläget, tyvärr, så det kan jag inte göra.
Finns det någon där ute med liknande problem? Hur har ni gjort?
MEN, den tjocka äter snabbt, och sen går han och kör bort den andra från sitt hö och så käkar han upp det som finns kvar av det också. Resultatet är att han går inte ner i vikt, men däremot den andra gör det, som verkligen inte ska gå ner i vikt!
Vad finns det för lösningar? Hur kan man göra för att det a) inte ska gå så förbaskat fort för honom att äta och b) att han inte ska äta upp hö för den andra pållen.
Att skilja dem åt är inget som är möjligt i dagsläget, tyvärr, så det kan jag inte göra.
Finns det någon där ute med liknande problem? Hur har ni gjort?