En fetis & en spinkis

Nokke

Trådstartare
aaahhh!!! Jag blir galen!! Försöker få den ena av hästarna att gå ner i vikt. Han väger i dagsläget ca 70-80kg för mycket. Ca 500kg är normal vikt, nu väger han ca 570-580kg, om uträkningen stämmer (kanske det till och med är ännu mer han väger), men man ser ju med blotta ögat att han är för fet. Han går i samma hage som en annan herreman, och de kan inte skiljas åt. Just nu kan han inte motioneras heller, så enda sättet att försöka "hålla tillbaka" hans vikt är genom att inte ge för mycket mat. Och nu snart kommer det gröna gräset och jag FASAR för hur han kommer att se ut då om jag inte får bort hans övervikt innan dess!
MEN, den tjocka äter snabbt, och sen går han och kör bort den andra från sitt hö och så käkar han upp det som finns kvar av det också. Resultatet är att han går inte ner i vikt, men däremot den andra gör det, som verkligen inte ska gå ner i vikt!
Vad finns det för lösningar? Hur kan man göra för att det a) inte ska gå så förbaskat fort för honom att äta och b) att han inte ska äta upp hö för den andra pållen.
Att skilja dem åt är inget som är möjligt i dagsläget, tyvärr, så det kan jag inte göra.
Finns det någon där ute med liknande problem? Hur har ni gjort?

Sv: En fetis & en spinkis

Joo, det har jag hunnit tänka på men hur fungerat det då den andra killen äter så långsamt, blir det inte ännu långsammare för honom då? Och eftersom den andra äter fortare så äter han upp sitt först, och så går han till det andra nätet och så finns där ännu mer kvar än vad det gör nu (om det börjar gå ännu långsammare för den andra vill säga)

Enda jag kan komma på är att göra en fålla i hagen med grind som öppnas automatisk via timer så de äter sina egna portioner och så öppnar sig grinden på en bestämd tid när den magre ätit upp sin mat. Och ha den runda hästen i fållan så den inte rusar in och tränger den andra när grinden öppnas

Betesreduserare, det har jag ju inte haft en tanke på :idea: Fungerar en sådan med hö också, det måste liksom inte vara gräs dom ska äta? Jag har noll erfarenhet av sådana, därav min lite dumma fråga :angel:

Betesreduseraren funkar fint även med hö. Min ponny har den på, plus att jag har slowfewdingnät men får ändå i sig mer än hon behöver.

Jag har lite samma problem. Spinkisen äter ca 1/2kg per gång sen är han mätt. Tjockisen äter tills det tar slut och börjar sedan äta på det han hittar... Mossa, löv, jord, is, bajs... Suck... (Tyvärr hellre skit än halmen som han har fri tillgång på..)
Såhär har jag löst det just nu: den smala får vara med mig och äta hö så fort jag är i stallet, därtill fodras de fyra gånger inne a 1kg per gång, sista gången med foderautomat mitt i natten. I hagen får de mat två gånger med alla andra och då är tjockisen lägst i rang tack och lov. Därtill har jag kompletterat den smala med kraftfoder två gånger per dag. Den smala äter bättre med sällskap och de har alltid tillgång till halm, som ingen av dem äter, möjligtvis att den tjocka pillar i det. Min "fördel" eller snarare nackdel är att den smala bara äter 1/2kg per gång så det är ingen ide att ge mer för han äter ändå inte upp det.

Tipset blir alltså prova betesreducerare och kolla tänderna på den smala. Min smala är gammal, men med regelbunden tandkoll (var 4de månad) så äter han nästan lika snabbt som de andra, dock inte lika mycket. Ge den smala extra kraftfoder så du får upp den lite i vikt. Det är aldrig optimalt att ersätta hö med kraftfoder, men för vissa kan det vara nödvändigt och det är dumt att ha den smala på gränsen till för smal när risken finns att den får för lite hö.

Lycka till!

Står de på box under natten?

Isf, ge höet i slowfeedingnät under dagen, eller täta småmål, så den smala får i sig lite iallafall. Sen under nätterna trycker du i den smala så mycket du bara kan av bra lusern (Spannex har höga värden) eller något annat lämpligt medan du ger minimimängd av hö eller halm till tjockisen (han får ju i sig tillräckligt under dagen). Då får förhoppningsvis den smala i sig tillräckligt under natten och den tjocka tillräckligt under dagen.

Annars om de inte står på box hade jag gjort en hage i hagen där den smala kan gå t.ex dagtid och få äta så mycket den kan, och sen flyttat ihop dem igen under resten av dygnet. Hage i anslutning till hage alltså så att de inte tappar bort varandra

Det är svårt det här med olika hästar...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar