En egen häst?!

H

horse_tjej

hej

jag har bara ridit i 1 termin (lite mer) och jag vill jätte färna ha en egen häst. Det är några tjejer i min klass som har det, och det verkar jätte roligt :)

Men jag kan ju inte köpa det, för jag är inte så erfaren och mina föräldrar gillar inte ens hästar icg ridning :cry:

Vad kan jag göra istället för att köpa egen häst? :confused:

Jag ska snart bli skötare, det kanske är en bra start?

hejdå

Sv: En egen häst?!

bli skötare först du, rid kvar på ridskolan några år tills du lärt dig grunderna och försök sen hitta en medryttarhäst.
Egen häst innebär så mycket ansvar, krävs mycket kunskap, tid och pengar.

Håller med haringenfantasi till hundra procent!

Övrigt du kan göra är att försöka läsa så mycket som möjligt om hästar (t ex sjukdomar, hästens dagliga vård mm) så du får veta mer.

Har du tur kanske du kan hitta en sköthäst där du får hjälp av hästens ägare att lära dej mer om hästar, och ev också om ridningen.

Lycka till!

Det är kul att ha häst!
Men det är inget bra att skaffa en häst för tidigt!
Det har jag själv erfarit... :crazy:

Jag köpte en häst som jag red på helgerna på ridskolan i ett år.
När ja köpte henne hade jag bara ridit i två år (dock red jag ju rätt mycket o lärde mej rätt "mkt" under den tiden..)
Men det blev katatrofalt första terminen ja hade henne.
Spec under första sommaren då jag inte hade nån tränare..
Så mitt råd är absolut att du ska lära dej så mycket som möjligt innan du skaffar häst!

Och först är det nog bra att vara medryttare eller iaf rida några fler dagar i veckan innan man skaffar häst.
Rida andra sorters hästar än vanliga ridskolehästar.
För det är en himla skillnad..
Jag visste ju att "jag klarade av" att rida fjordisen ja köpte, men det var ju bara i grupp eller själv i padocken på helgerna..
Det är en heeelt annan sak att rida hästen själv i stort sett varje dag när man inte är så rutinerad..

Men kämpa på och snappa upp så mycket som möjligt så lär du dej snabbare :)

Du kommer att tacka dig själv om ett par år och du köper häst, om du fortfarande sysslar med hästar då . . . För det behövs en jävla massa kunnande (FAKTISKT) :).

Jag tycker du gör rätt i att vänta med att skaffa häst.

Dels för kunskapsbiten och sedan för kostnaderna.

När det gäller kunskapsbiten så är det enorm skillnad att rida på ridskola och att ha egen. Ridskolehästar har oftast invanda mönster som följs och har ett lugnare och mer anpassad humör och psyke än vad andra hästar har.
Du får helt plötsligt ansvar för foderstater, rida på egen hand, hästens dagliga skötsel och tillsyn, försäkringar osv osv.

När det gäller kostnader så är det foder, vetrinär, försäkring, hovslagare osv osv.

Jag tycker du ska fortsätta med din ridning som du gör nu och bli skötare på en häst i ett privatstall, ej ridskola.

I ett privatstall lär man sig väldigt mycket mer och mer ingående i foder, hovslagare, skötsel , ta in och släppa ut hästar, att själv avgöra när utrustningen ska putsas,ja, vardagliga saker som man inte kommer i närheten av på en ridskola. Det är en väldig skillnad mot en ridskola där man kanske bara får rykta och klappa hästen emellanåt.

Jag hoppas du hittar en häst att "öva" på innan du skaffar egen. Förklara för personen som ägen din framtida sköthäst att du vill lära dig så mycket som möjligt för att i framtiden kunna köpa dig en egen.
Säkerligen får du vara delaktig i det mesta men ändå inte behöver ta allt ansvar.

Lycka till
Kram Lakrits

Tycker inte att du ska köpa en egen med en gång. Min lite tråkiga erfarenhet av ridskolor är att själva hästsköteriet kommer lite i skymundan. Kanske du kan gå på nån kurs och lära det mer om sånt. Tipsa ridläraren, det kanske är fler som behöver lära sig sånt.

Har man hästen uppstallad kan man ju få mycket hjälp men då blir det också dyrare. Har man i ett mindre privat stall så får man ofta jobba mer själv men kostnaden blir lägre. Jag vet inte hur gammal du är men går man i skolan så behöver man föräldrars hjälp för att betala och kanske köra ut en till stallet.

Jag skaffade min första ponny på foder när jag var 18, köpte min första häst när jag var 22. Jag har inga hästintresserade föräldrar så jag var helt enkelt tvungen att vänta tills jag hade jobb och kunde betala själv. Det är jag glad för nu även om det var tungt ibland när man var yngre och verkligen ville ha en häst.

Du kan böi medrytare... Skaffa en häst på foder!
Eller hyr en ponny på sommaren...
De har jag gjort 3 gånger...!
De e jätte kul o man lär sig jätte mycket!
Jag lovar! :)

Ok, tack för alla tips :)

Men tror ni at jag ä redo för att ha medryttarhäst eller foderhäst? Ja menar...vilket är bäst?

På åran ridskola är det så här...att man måste gå skötarkurs för att få vara skötare åt en häst, och på idskolan känner jag ju redan hästarna...och då är det liksom lättare att sköta dem ;)

På de flesta ridskolor är det väl så här, att man får ta hand om sin sköthäst en hel dag? Så tror jag att det är i alla fall! Man får putsa sadel och träns och rykta hästen till lektionen.

Jag blir så avundsjuk när jag ser en häst som kelar och gosan med någon annan flicka...det får mig att känna mig värdelös :( för den gör inte så med mig! Hur ska jag göra så att den förstår att jag vill bli vän med den :confused:

Jag tycker att du först ska bli skötare och vara det ett tag. Vänta med att bli fodervärd tills du har ridit och hållt på med ett hästar ett bra tag till. Att vara fodervärd är som att ha en egen häst; du har hästen hemma hos dej (eller ja inackorderad någonstans, men det är du som har hand om den, inte ägaren), du har fullt ansvar och sköter den till 100 % och du står (oftast) för alla kostnader eller i alla fall de flesta.

Som medryttare rider och sköter du hästen en/några dagar i veckan och betalar i vissa fall (de flesta?) för hästen. T ex att du står för halva/hela boxhyran eller liknande. Även i detta fallet är det viktigt att du är ordentligt hästvan.

Jag tycker att du först ska vara skötare. När du lärt dej mer om hästar och ridning så kan du se dej om efter en häst att vara medryttare på. Se då till att det är en lämplig häst för en mindre rutinerad ryttare och där ägaren kanske är villig att hjälpa dej (precis som skötarhästens ägare bör vara). Därefter, om du fortfarande är intresserad av hästar och vet med dej att du har tillräckligt med kunskaper, tid, tålamod och ekonomi (och stallplats o s v) så kanske du kan skaffa en foderhäst/egen häst.

Nu blev det ganska långt och kanske lite virrigt... :o Fråga om du inte förstod!

Lycka till!

Tycker som de andra, att du ska rida kvar på ridskolan och bli skötare på en snäll ponny/häst! Några av fördelarna med det är att det alltid finns duktiga personer att fråga om man undrar över något, du får sköta en snäll häst så du känner dig trygg och du har inte bundit upp dig vid massor av jobb. Om du skulle köpa egen häst är det mycket som kan gå fel. För det första är det mycket mer jobb än man tror! Det kan verka enkelt att ha häst, och det kan verka som att det alltid är roligt. men det finns mycket som inte är roligt i hästvärlden. även om det är uuunderbart att ha egen häst!

Det är bra om du kanske börjar med att bli skötare på en ridskole ponny/häst så att du lär dig hur man sköter en häst, det är också viktigt att du ber om hjälp med det som du inte kan för blir det fel kan det hända olyckor. Bli sedan om det finns möjlighet skötare på en privat häst/ ponny som du kanske till och med kan få rida lite på när ägaren är med. För att skaffa erfarenhet skulle jag försöka få rida olika hästar så att man lär sig att kontrollera och trivas med dem.( försök kanske att få med din mamma eller pappa på en turridning eller något så att de får se hur roligt det är, jag fick min mamma att börja rida och nu rider vi två gånger i veckan och ska köpa häst i höst ). Sen kan du kanske bli medryttare, jag tror egentligen att detta räcker för många hästmänniskor som kanske inte bara vill vara i stallet. Men framförallt ät mitt råd att du skaffar kunskap om hästen och ännu mer erfarenhet av hästar och hantering.

MvH Vendela

horse_tjej skrev:
Ok, tack för alla tips :)

Men tror ni at jag ä redo för att ha medryttarhäst eller foderhäst? Ja menar...vilket är bäst?

På åran ridskola är det så här...att man måste gå skötarkurs för att få vara skötare åt en häst, och på idskolan känner jag ju redan hästarna...och då är det liksom lättare att sköta dem ;)

På de flesta ridskolor är det väl så här, att man får ta hand om sin sköthäst en hel dag? Så tror jag att det är i alla fall! Man får putsa sadel och träns och rykta hästen till lektionen.

Jag blir så avundsjuk när jag ser en häst som kelar och gosan med någon annan flicka...det får mig att känna mig värdelös :( för den gör inte så med mig! Hur ska jag göra så att den förstår att jag vill bli vän med den :confused:

Det du ska tänka på är INGEN egen häst/foder häst.

Börja med skötare och sen medryttare. Se om du kan hitta nån medryttarponny där du kan få rida lektioner med den. Men skaffa ingen häst där du själv har ansvar för hästen...

Lycka till ;)

Det låter ju jättebra att bli skötare på ridskolan där du redan känner hästarna, det tycker jag att du ska börja med. Sedan ska du vara lite nyfiken på vad som händer i stallet; fråga, titta och lyssna!

Om du visar din sköthäst vänlighet så får du det snart tillbaka. Ta reda på vart den vill bli kliad, borsta den på det sätt som den tycker om och UMGÅS med den.

Jag red på ridskola i 12 år, och har varit medryttare i 5 år. Nu är jag 29 år, och tycker fortfarande inte att jag kan nog för att skaffa egen häst... ;)

Lycka till!

Kan du inte fråga dina kompisar om du får rida hos dom, borsta och gödsla?
(men se till att dom inte låter dig jobba alltför mycke, egen erfarenhet).

om du du är tretton och äldre kan du börja dela ut reklam och sälja aftonbladet lr vad det heter för framtiden
läs böcker och om det är något du undrar dråga din ridlärare lr nån stalltjej/kille det är en av deras uppgifter att svara på dina frågor.

jag har ridit i 4 kanske 5år. jag håller just nu på att övertala mina föräldrar att få träna och tävla en ponny.

Med tanke på att du knappt kan rida så är nog sköthäst första steget. För att bli medryttare bör man vara ganska säker i sadeln. Sen så är det aldrig fel att läsa allt man kommer över om hästar, titta hur andra gör och tänka igenom varför och när, dvs vara kritisk.

Att bli skötare är en bra start.
Det ÄR roligt att ha egen häst men det är mycket jobb och dagarna det är svinkallt, blåser hårt och spöregnar är det mindre kul, man är dessutom aldrig ledig och man har aldrig några pengar över. Så det är inte bara en dans på rosor...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka