En dag i ett travstall!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Anelly
  • Startdatum Startdatum
A

Anelly

Hejsan!
Kan inte alla ni som jobbar i ett travstall,berätta hur era dagar ser ut? Vilka arbetstider ni har? Rutiner? Lön? Hur många dagar i veckan jobbar ni? mm
Berätta gärna!:bump:

Sv: En dag i ett travstall!

För tillfället studerar jag och jobbar med mina egna hästar, ska dock jobba från första veckan i april igen i ett proffsstall.. Kan berätta om senaste stället jag jobbade på:

Jobbade vi 06.30-16.00, med undantag för en dag i veckan då man hade kvällsfodring en halvtimme senare... På slutet blev det rätt mycket häst så då var det sällan man hann vara klar i tid... Jag tror vi hade runt 14 passhästar som mest:eek: Dock inte alla inne (10 var som stod inne). Vi jobbade fem dagar i veckan, plus var tredje helg och ena helgdagen hade vi halvdag och dessutom en halvdag mitt i veckan veckan efter. Lönen låg väl på mellan 14-15t i månaden... Vi körde mest hästar tycker jag, det var det enda vi hann med nästan, fram till 13.00. Efter lunsch var det pyssel och borstning och sån´t.... Man jobbade tills man var klar helt enkelt. Absolt inte det bästa stallet jag har varit på arbetsmässigt eller vad gäller hästhanteringen men jag lärde mig oerhört mycket och fick köra mycket olika hästar då det fanns typ 70-80 körhästar...

Tack för att du delade med dig! :bow:
Hoppas fler kan berätta om sina erfarenheter!

Har jobbat i travstall tidigare, och det varierar lite på stallen vad dom har för rutiner.
Hästarna var redan fodrade när vi började 06.00, så vi släppte ut dom som skulle i hage. Var det fortkörningar så skulle dessa hästar ut i paddock. Man mockade, la ut hö och sopade stallet. Sen var det fortkörning eller allmänt pysslande..rengörning av selar, tvätt etc.
Mellan 12-13 skulle hästarna som gått ute in, lunch fodras och man själv skulle äta !
Efter lunch så var det borstning och genomgång av hästarna. Skulle någon tävla så fick man göra i ordning den och dess utrustning.
Arbetstider excisterar väl inte riktigt i travet som med andra jobb. Man jobbar helt enkelt tills man är klar.
Vad gäller passhästar så hade vi 8 häst per man som mest.
Lönen är väl ett kapitel för sig också.. Kunde vara ett par tusen mer i månaden..vet inte riktigt vad den kan ligga på nu..kanske från 13.000 upp till 16-17.000. Beror väl på erfarenhet oxå..

Ett slitigt jobb, men med mycket glädje oxå !! Är man beredd att satsa och slita så är det helt klart värt det !

Jag jobbar i proffstall och såhär ser mina dagar ut..

07.20 Fodring kraftfoder, sedan utsläpp, mockning, fika.
Sedan kör vi häst till ca 13.00, lunch och hagbyte, sen kör vi fler tills kl 15.00 ungefär och då fodrar vi hö, gör iordning hästar för kvällen och plockar in från hagarna vid 16.30 sedan kvällsfodring.
Slutar oftast mellan 17.00- 17.45
Ibland är det hel lugnt och ibland jättemycket att göra så arbetstiderna brukar jämna ut sig. Vi har ca 8 passhästar var.
Lönen är ungefär 17000. Jag jobbar 5 dar i veckan men är oftast där på lördagar med.

:bow: Bra lön för att vara i ett stall... Är det med traktamente, utselningspeng eller vad ni har för system då också eller tillkommer det?

Jag hade inga starthästar, mest unghästar så utselningspengen fick jag aldrig, förutom en gång då min enda startpassis startade... Vet inte vad den låg på för de andra tjejerna som jobbade med starthästarna, olika stall.

Studerar nu, men jobbade tidigare i travstall. En vanlig dag såg ut såhær:
børjade strax innan halv 7 (tidigare om vi skulle till banan, fodermorgon halv sex var tredje dag), slæppa ut alla hæstarna
Mocka och ev strøa fram till ca halv åtta
Køra hæst, långsamt eller fortkørningar (2 dagar i veckan), ev galoppjobb.
Lunch nær kørningen var klar , oftast runt 13-tiden. varierade i længd beroende på ev starthæst osv.
Em tog vi in hæstarna som var ute och pysslade om alla. Sedan hø-dags, runt 15.
Fodring vid tidigast 16, annars nær vi var klara.
Jobbade var tredje helg (endast fodringar lørdagen och fullt på søndagen) och fick efter skatt ut dryga 10000. Jætteroligt jobb, men det kræver sin mænniska... :crazy:
Jobabr fortfarande lite extra i travstall på helger och lov.

Det är avtalsenlig lön! Har man 5års erfarenhet eller mer är lönen 17.065 innan skatt. Tillägg för startande häst är 220 kr/häst. ! April höjs lönerna till 17.545 kr/månad och för starthäst får man 224 kr.

Det är bra:idea: Fast det verkar ändå vara olika i olika travstall, flera tränare tar ju även utan extra % på insprungna pengar som hästskötaren får till godo, avtalsenlig lön eller ej...:angel:

Jobbar 4 dagar/vecka som räknas här som 75 % och så lite extra helger.
Vanlig dag så börjar jag någongång mellan 6.00-7.00 med fodring och så brukar vi mocka med hästarna inne. Släpper ut och sen frukost. Just nu har vi hästar i ett stall till en bit från banan så vi åker dit och släpper ut, mockar och tar med oss ett par in till banan. Sen kör vi fram till oftast runt 16-17 med uppehåll för lunch och byta lite i hagarna. Sen blir det ta in från hagarna, pyssel efter hur mycket tid man har och sen kvällsfodring. Slutar när vi är klara eller vid 17.00 om jag vill.
Har inga speciella passhästar, men vi är 2 personer på ca 18 hästar.

På mina ca 75 % tjänar jag 10 000 i månaden. Utselningsavgifter på ett par hästar, men det blir lite knepigt när vi inte har bestämda passhästar.

Avtal? Finns det någon tränare som kan stava till det?:angel:

Jag har jobbat i travstall i 10 år och hade aldrig nånsin gått med på såna arbetsvillkor. 18 man och två hästar, jobba från 6-17? och med sån dålig lön?
Alla travtränare jag jobbat hos har alltid följt alla avtal, din är säkert int eomöjlig om de frågar om det.

Djurjouren skrev:
Jag har jobbat i travstall i 10 år och hade aldrig nånsin gått med på såna arbetsvillkor. 18 man och två hästar, jobba från 6-17? och med sån dålig lön?
Alla travtränare jag jobbat hos har alltid följt alla avtal, din är säkert int eomöjlig om de frågar om det.

Vaddå, 18 man och 2 hästar, finns väl inget att klaga på?? ;) :p

Hm.... Nej inet alls och hästägarnas surt förvärvade slantar ger säkert lön för mödan så väl omhändertagna som deras hästar blir......
Jag har sett såna stall och det är inet hästvård, det är hästförvaring.

Har jobbat inom sporten i 9 år och aldrig jobbat hos en tränare som INTE följer avtalen...

Du läste inte vad du skrev va? 18 människor som passar 2 hästar, då lär dom väl bli väl omhändertagna i alla fall?

Djurjouren skrev:
Hm.... Nej inet alls och hästägarnas surt förvärvade slantar ger säkert lön för mödan så väl omhändertagna som deras hästar blir......
Jag har sett såna stall och det är inet hästvård, det är hästförvaring.

hahaha du är så rolig :rofl:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
678
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
586
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka