En aning förvirrad ang fång

HannaPP

Trådstartare
Hej. För 2½ vecka sedan fick vårat connemara sto på 19 år lätt fång eller smygande fång kan man visst kalla det. Jag kan INGET om fång, hade givetvis veterinären som skrev ut finylbutta i 10 dagar, och ordinerade boxvila under den tiden. Hovis var ute dagen efter och tog av skorna+ kortade tån så "över rullningen" blev snabbare.

Vad gör jag sedan? Släppte henne idag i en liten hage utan gräs, men när kan hon börja äta gräs? Har en kullhage med nerbetat gräs kan hon gå där? eller ska jag utöka den hagen hon går i (hon går på en liten bit av kullhagen, asså med kullhage menar jag att det är berg under) då och då? men hur fort osv. Tacksam för svar mvh Hanna
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Hej!
Jag har själv en Connemara med fång, dock en hingst med kronisk fång.

Jag tycker att du ska vänta med att släppa henne på gräs tills det akuta fångstadiet är borta. :)
Jag personligen skulle inte våga i af :)

Men jag vet inte är hon varm i fötterna lr så? Står hon o lutar sig?

MVH
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

För hästen bästa, den är ju inte så ung, så skulle jag säga att det var slutbetat.
Jag skulle inte släppa den på något gräs alls. Men det tär ju på samvetet, så om du har något väldigt nerbetat/bergunderlag så varför inte. Men det ska vara minimalt med gräs.
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Ta och sök här på forumet i gamla trådar om fång och läs på om sjukdomen! Finns jättemga trådar med mkt tips och diskussioner i. Det finns mkt att lära! Fång är en svår sjukdom så du behöver verkligen läsa på för att kunna sköta henne på bästa sätt.
Men sedan är också varje fall unikt och de reagerar alla olika. Men som sagt, en bra början är att börja söka information och att fråga ut din vet. ordentligt.
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Vilka symtom märkte du när hästen fick lätt fång?
Hur släppte du ut henne på betet? Betade hon succesivt lite varje dag eller släppte du henne direkt?
Har du ändrat i fodret innan och för snabbt?
Bra att upptäcka snabbt i alla fall.
Veterinären bör ge råd om hur du ska hantera din häst, tycker jag. Sen är det bara att läsa allt som finns och fundera på hur du förebygger framtiden för din häst.
Ingen häst verkar vara den andra lik när det gäller denna sjukdomen.
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Symtomen var att hon gick försiktigt och vände genom att lägga tyngden på bakbenen, hon var inte speciellt varm på hovarna, hon hade puls och hon stod som vanligt med benen.

Jag förbetade henne i två veckor innan jag släppte på bete helt.

Har läst massor om fång här men det inte hittat det jag undrat.

Mvh Hanna
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

HannaPP skrev:
Vad gör jag sedan? Släppte henne idag i en liten hage utan gräs, men när kan hon börja äta gräs? Har en kullhage med nerbetat gräs kan hon gå där? eller ska jag utöka den hagen hon går i (hon går på en liten bit av kullhagen, asså med kullhage menar jag att det är berg under) då och då? men hur fort osv. Tacksam för svar mvh Hanna

Jag tycker att du ska vänta. Eftersom fånganfallet antagligen är utlöst av omvänjningen till bete, så är hennes mage extra känslig nu. Jag skulle absolut inte riskera att släppa henne på gräs alls i nuläget. Jag skulle ge henne antingen Probimin eller liknande preparat som hjälper till att stabilisera mag/tarm. Det minskar risken för återfall. Men jag hade väntat med foderbyten för säkerhets skull.
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

min fjording fick fång förra sommaren vid midsommar. Jag lät inte honom äta gräs på hela den sommaren/hösten, han fick gå i en liten sandhage som jag gjorde iordning samt en munkorg när han gick i gräshage. detta funkade bra för mig och Lukas.

Nu har han fått en liten hage som det inte kommer mycket gräs i och han har klarat sig bra än så länge.
Jag ska köpa en greenguard som han kan få ha några timmar om dagen i gräshage, någon som vet om den är bra eller kan de få av sig den. Vore tacksam om någon kan berätta.
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Hej!
Jag ringde Ove Vattle på SLU när jag behövde information om mitt shettissto som har fång. Han är den som kan mest i Sverige om fång. På Hippocampus.se kan du hitta nummret till slu. Annars kan du maila till Ove eller adressen som står på sidan. De brukar svara snabbt eller ringer upp.

PÅ Hippocampus sida kan du också läsa lite om fång. Gå in på frågor och svar.
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Jag har 2 fånghästar, den första fick fång våren -04 samt ett återfall i september samma år, den andra fick fång i januari-05 med 2 återfall våren -05. Dessa går inte på gräs alls längre pga risk för nya anfall. Jag blev rekommenderad att inte släppa på nått gräs alls samma år som de fick fången då risken skulle vara större att det kom tillbaka. jag chansar inte för det är fruktansvärt smärtsamt för hästen o få ett fånganfall o det besparar jag dom gärna
 
Sv: En aning förvirrad ang fång

Jag skulle aldrig våga släppa våran fångponny (numera frisk) på gräs med munkorg. Har provat det under uppsyn tidigare, men han tar av sig den. Hur man än spänner fast den. Om jag skulle vara borta en dag och kommer hem och han gått och ätit gräs en hel dag då är det bye, bye med honom...:cry:
Vågar inte chansa...

Med munkorg menar jag alltså Greenguard.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp