Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Elfenspuk var trakhenare, född 1972 och importerad till Sverige 1979. Han hade 26 placeringar i msv hoppning.
Hans exteriöra utlåtande var: Elegant med vackert huvud, lång hals och djup bog. Något knätrång fram. Lätta rörelser, goda i skritt, mycket goda i trav.
Bruksprov: 7,5 år gång 788 hopp 8
Innan Elfenspuk exporterades till Sverige var han godkänd i Västtyskland och lämnade där sonen Tarino, som senare exporterades till Sovjet.
Elfenspuk betäkte kanske 200 ston i Sverige, och togs ur avel 1993 för att hans avkommor inte uppnått tillräckliga resultat. Har för mig att han då exporterades tillbaka till Tyskland.
Köp!
Jag har ett underbart sto efter Elfenspuk som snart skall sätta en fölunge efter Ragazzo till världen. Hon är supertrevlig, pigg, positiv och smart. Har tävlat MSV hopp och SM fälttävlan. Är 23 bast och vid full vigör. Hon har haft fyra föl tidigare men alla är för unga för att ha presterat något ännu. Tycker du om hästen KÖP. Det är mitt råd!
Lycka till!
Mia
Jag hade en underbar valack efter Elfenspuk, en häst ytterst kapabel häst med stor gång och stort hopp men det absolut bästa var hans tigerhjärta, han gjorde verkligen allt för sin ryttare trots en tråkig "barndom" med för lite mat och viss misshandel. Han hade stor inneboende energi och var känslig och vaken men ändå orädd. Det enda negativa jag kan komma på var att han hade viss prestationsångest och därför ofta "övergjorde" vad man bad honom om men det tror jag snarare hade med hans tidigare hästliv att göra.
Han var absolut bäst i hoppning där jag faktiskt fick ett bud som skulle betala alla mina studieskulder (5 år på universitet) men jag tackade nej och bara något år senare fick jag ta bort honom p.g.a. att hans brosk var söndertrasat i kotorna, troligtvis p.g.a för lite mat som föl. Jag hade gärna satsat på ett Elfenspuksto om jag hade tid och råd med en till häst. Lycka till och mejla gärna om du har några frågor!
På skolan (Jälla naturbruksgymnasium) har vi en valack e. Elfenspuk-Utrillo. Han är jättesnäll att rida, oerfarna brukar gilla honom. Jag tycker att han är ganska "tråkig", svår att inverka på och hoppar ganska dåligt, eller rättare sagt klumpig och okänslig. :smirk:
Det låter som att stoet som jag tittat på och din valack har väldigt lika personligheter. Arbetsvilliga, känsliga men ändå inte fega, men kan bli överkänsliga i sina försök att göra rätt.
Tack för era svar allihopa!
Är alltid intesserad av att veta mer men han verkar inte ha så många avkommer, eller så är det en sån häst som inte märks något speciellt.
Pratar du om Ceasar nu?? Jag red honom för några år sen i såna fall, och då var han jätteskoj, och vi slängde inte upp några nybörjare på honom, för han kunde fara iväg i värsta bockserierna../ Lavinia, som tycker om ALLA 3 Elfenspuk-avkomor jag träffat.
Hundavel & Ras Bekanta till ena grannen har en MAS... och det är ett litet kräk, helt ärligt. Det är en sådan hund som jag absolut inte går i närheten...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.