Eksemponny - goda råd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

snurpe

Trådstartare
Pust, sommaren är ett elände. Har en ponny med fång som jag äntligen verkar ha fått under kontroll (:bow:), men så har jag lyckats köpa på mig en eksemponny också :grin:

Köpte honom i våras och hade honom med de andra hästarna under försommaren. Men så plötsligt fick han ett anfall och kliade på ett dygn av sig all man och svans och fick även sår på baken :( Jag har fram till nu haft honom i en hage utan träd för att låta såren läka, och så tillvida ser han ju jättefin ut. Man och svans är på väg tillbaka, och pälsen har helt växt ut på baken. Men hans problem kvarstår :( Så fort jag tar in honom i stallet kliar han mot första bästa vägg i panik. Jag har smörjt med AVS14 men det verkar inte hjälpa riktigt. Köpte ett eksemtäcke, men han river sönder det gång på gång :( Läste om något bensylbensoat (eller liknande) och skulle gärna beställa detta. Men då går det tydligen inte att importera längre :(

Jag skulle så gärna vilja släppa honom i hagen med de andra; den roligare hagen och höja hans livskvalitet, men han kliar sönder sig direkt. Självfallet vill jag även hitta något som hjälper honom med klådan; det måste vara fruktansvärt :(

Har ni några goda tips och råd?

/snurpe

Sv: Eksemponny - goda råd?

Föreslår att diskussionen fortsätter i en va de redan befintliga eksemtrådarna.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka