Apollo 13

Trådstartare
Jag funderar på att göra en hage där det står en STOR ek och därför undrar jag lite om hur pass farliga ekollenen verkligen är? Tanken är att det såfall ska bli en stor lösdrift där hästarna får gå från typ sept/okt-maj/juni. Hagen blir så himla lustig om jag ska stängsla runt eken, den blir ung som ett L med en välldigt smal "gång" mot vindskyddet. Vågar man göra hagar med ekar i? Om man använder hagarna i den utsträckningen jag planerar, så kanske det går att kratta upp ollonen innan hästarna kommer in? När faller de lömska små rackarna av träden egentligen?

Hur gör ni med era ekar?

Sv: Ekollon

jasså, jag trodde bara det var ollonen som var giftiga.

av ren nyfiken het, hur pass giftiga är de och hur reagerar hästarna på dem?

Har hästarna mycket att äta så struntar dom i ekollonen men om dom skulle äta det så är det farligt. Ekblad kan dom äta lite av. Vi har ekträd i våra hagar men dom struntar i dom om det finns mat där.

tyvärr har jag två hästar som inte kan gå på fri tillgång... dom blir smällfeta om dom gör det, den ena har vart vanskött (fått för lite mat bla) och därför TRYCKER han tills det sputar ur alla möjliga kroppshål :p

Jag har en häst som hållt på att dö några gånger pga att han ätit ekollon, har de smakat en gång så kan de oftast inte låta bli sedan, de blir typ beroende, så det spelar ingen roll hur mycket gräs de har att äta, de kan helt enkelt inte låta bli.

Och min erfarenhet är att de tål mindre och mindre, min har jag ju verkligen varit noga med att han ej kunnat få i sig några ekolllon sedan förstå gången han blev dålig, men om han ändå kommit åt, så ska det väldigt lite till för att han ska bli mycket dålig.

I höstas hade vi inga ekollon (jag kollade väldigt noga) så jag stängde ej av runt träden, men han blev dålig ändå, t.o.m sämre än vad han brukar, då visade det sig att han hade krafsat i marken och ätit löv och gamla halvt förmultnade ekollon.

Jag har ahft en häst till som ätit ekollon, men den blev aldrig dålig.

Så jag är i alla fall väldigt rädd för både barken,löven och ekollonen.

Vet att ekollon kan vara livsfarligt men våra hästar har gått i ekhage hur många år som helst utan problem. De har aldrig intresserat sig vare sig för ekarna eller ollonen. Ollonen har jag för mig faller på sensommaren och hösten.

Ekollon, blad och bark innehåller Tanniner. Detta är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmkanalens väggar samt skadar njurarna och levern.

Det är skadorna på lever och njurar som kan vara livshotande.

att lyssna på folk som säger att: våra har aldrig ätit, våra går i ekhagar och har klarat sig är ungefär som att: min häst har aldrig gjort det eller det bla bla bla. Eftersom det ÄR giftigt bör man ta det på största allvar och inte chansa bara för att en fåtal hästägare klarat sig undan.

Kan i och för sig vara sant. Jag vill inte på något vis förringa det hela. Å andra sidan kan jag se att lyssna på någon som känner någon (eller något i den stilen) som haft en häst som dött av detta kan i sig vara handikappande. Världen är full av faror och det är inte säkert att just din häst eller du kommer att drabbas av detta fruktansvärda. Man kan ju faktiskt inte vara rädd för allt. Här är varningar för ekar, smörblommor, fästingar, mm mm. Skulle jag vara rädd för allt som KAN vara farligt skulle jag nog bli tokig.

Hur farligt är det??
- Ja de kan dö!!! Visst, det finns de som klarar sig utan problem, men men vill riskera att chansa på att ens älskling är en av de som klarar sig????:confused:

Har själv erfarenhet av en som tvingades avlivas på grund av svåra leverskador. Han åt ihjäl sig, och de stämmer inte alls som vissa säger att om de har annat att äta så låter de bli ekollonen, de är en gammal skröna!

jag frågade hur giftiga de var för att jag inte visste, du behöver inte hettsa upp dig med massa utrops- och frågetecken..

till alla, vad är det egentligen i eken som är giftig, vad är det som händer i hästarnas kroppar och vad är symptomen för förgiftningen?

nu är kalven tebaka efter många år...
--------------
Ekollonförgiftning förekommer ibland på hösten, när stormen har fallit stora mängder ollon från ekarna. De gröna, omogna ollonen är farligast. Ämnet tannin finns i hela trädet, men rikligast i ollonen. Mögel och dess toxiner finns innanför skalet. Det är njurarna som drabbas, urinen blir rödfärgad av ett blodfärgämne och hästen blir allmänpåverkad. om stora mängder ekollon förtärs, kan magsäcken bli utspänd. man har påträffat så mycket som 20 kg i magsäcken hos häst. dödsfall har inträffat på både nötkreatur och häst. det finns ingen risk för förgiftning av ek innan ollonen börjar falla.

denna text är tagen ur boken "håll hästen frisk" av harry petterson och bernt green, sjätte utgåvan 2002.
---------------------
min egna erfarenhet, är att jag har sett effekten av liten mängd förtäriong av ekollon där symptomen har varit galla på alla leder. vi tog bort trädet efter det, så jag vet inte mer, bara att hästen letade efter ekollon, så den var nog beroende...

Senast ändrad:

Men varför ska man chansa då man lätt kan undvika ?? Smörblommor har aldrig varit någon döskallemärkt växt, den ger endast kraftig salivisering och inflammation i munnen. Det man ska vara rädd för är växter/träd som djuret faktist kan dö av. Många giftiga växter är inte dödskallemärkta, men ger allmänpåverkan.

Tannin skrev jag samt att Tanninet är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmkanalens väggar samt skadar njurarna och levern.

de första symtomen på ekollonförgiftning att djuret blir trött och slutar äta. Efter en stund kan det få förstoppning som inom 2-10 dygn övergår i en tjärliknande diarré. Det är inte heller ovanligt att djuret får feber. Detta enligt giftinformationscentralen.

Tannin skrev jag samt att Tanninet är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmkanalens väggar samt skadar njurarna och levern.

de första symtomen på ekollonförgiftning att djuret blir trött och slutar äta. Efter en stund kan det få förstoppning som inom 2-10 dygn övergår i en tjärliknande diarré. Det är inte heller ovanligt att djuret får feber. Detta enligt giftinformationscentralen.

Ber om ursäkt, jag missade ditt inlägg helt! Men tack för svaret det var jätte bra, jag får helt enkelt sålla som en dåre om det blir något hagbygge, hästarna har haft tillräckligt med otur för att jag skulle vara dum nog att chansa om de kan bli så dåliga!
Tack för svaret!

ta bort alla ekar och kratta hagen noga!

min första ponny dog efter att ha ätit ekollon/blad/bark och detta var ändå inga stor mängder. :cry:

kl

Googlade en del på det hela och hamnade på Dalagårdens veterinärpraktik. Där står råd om hästhantering under de olika årstiderna. Ekar ska man enligt detta vara rädd för speciellt om man har små hagar. Då börjar hästarna ibland äta. Enligt denna veterinär behöver man inte vara så bekymrad ifall man har stora hagar. Vi har stooora hagar så kanske därför ingen rör dem. Det är så pass många och enormt stora ekar så det skulle inte fungera att kratta. Vi skulle få hålla på i veckor. Dessutom är ekar fridlysta enligt artiklarna jag läst.

vad är symptomen för förgiftningen?

Kompisens häst (som var väldigt nära att dö av ekollonförgiftning) hittade dom liggandes med sprutande diarré och 35,4 i temp... Som tur var klarade han sig, utan några märkbara lever/njurskador. Idag är han frisk och glad, men får naturligtvis aldrig gå med ekar igen. Min egen häst går på sommarbete i den hagen där grannens blev sjuk, dock är min mer kräsen med maten och där finns gott om gräs under sommaren. Skulle aldrig ha en ek i hage utan fri tillgång på mat.

Har hört att det är väligt olika från häst till häst. Vissa rör dem inte, andra ändrar temprament och blir tjuriga och andra blir sjuka. Jag har alltid trott att det var en sorts mögel som växer till i ekollonen när de fallit som var boven. Nu vet jag mer. Jag har stor hage med ekar längs ena långsidan. På hösten har jag stängat av just den biten fall i fall men har aldrig märkt något på hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Hästvård Funderar på hur jag ska göra med en häst som kommer ner nästa vecka. Vår lösdrift ligger i Uppsala/Sthlm och vi har stora hagar med...
Svar
15
· Visningar
1 896
Senast: AktivaKarin
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att göra en liten lösdrift av ett vindskydd vi har. Det är i såfall ämnat för 2-3 ett-åringar. Vindskyddet står i...
Svar
11
· Visningar
2 901
Senast: Amk
·
Hästvård Hästarna får tillräckligt med grovfoder, de är väl runda t.o.m. Vi fodrar 4-6 gånger per dag, de har stor hage ute i skogen, det finns...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka