F

Fiatuff

Hej jag har hört att ekollon ska vara farligt för hästar, att det kan vara beroendeframkallande (typ som knark). Jag har mycket ek i mina hagar. Är det någon som vet om det är farligt??? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ekollon

Det är livsfarligt.. Har de väl börjat så blir de beroende och så blir det en förgiftning och de dör då i förtid eftersom ekförgiftning tar ner funktionen och ibland helt slår ut de inre organen m.m.m.m.

Har haft en sådan häst och det är allt annat än kul för både häst och ägare.
Använd sökfunktionen så kanske du får upp en del trådar om ekollon, skrev mkt. vid denna tidpunkt för ett år sedan om detta.

MVH/

Håller med,jag blev tvungen att avliva ett sto jag hade som blev förgiftad av det för några år sedan.Hon kunde bara inte låta bli och fick förgiftningsfång som blev kroniskt.

Jag har en ek i min vinterhage som jag kommer ta i bruk för första gången runt december.

Skulle detta vara farligt?
Finns det någon riskfri månad, typ fryser ekollona itu eller???

Japp, fick min med.. Jag klarade honom så han dock mådde bra i tre års tid men sedan kom Elichiosen och den behandlingen som han inte skulle haft p.g.a. nedsättningen i njure/lever och då ville han inte mer. Han tappade gnistan och fick vandra vidare. Årsdagen är snart, men nu vet jag att han har det bra och jag kommer inte stoppa in en häst i en ekhage igen.

MVH/

Om du vill vara så säker du kan så hägna in denna ek så att hästen inte kommer åt barken heller och ha hästen endast den tid som marken är täckt av ett tjockt lager snö och om det är så att allt nedfallet förmultnat även kanske mellan Juni till ollonen ramlar ner. Men se till att det är hägnat så de inte kommer åt bladen heller.
Allt är giftigt om de börjar knapra.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka