Eklampsi - erfarenheter?

iloveyou

Trådstartare
Vår tik har fått eklampsi (kalkbrist), vi upptäckte det i tidigt skede och kom hem från djursjukhuset för en stund sedan. Hon fick dropp och sprutor men behövde inte ligga kvar då någon längre stund då vi upptäckte det så pass tidigt.

Enligt veterinären kunde hon få ge di till valparna men inte allt för mycket, så vi har köpt ersättning, men risken för mjölkstockning/juverinflammation är stor ifall hon inte ger di alls så därför sa dem att hon skulle få ge di då och då.

Någon här som har erfarenhet av detta eller vet mer?

Tiken är 4 år gammal och det här är hennes tredje kull. Hon har aldrig haft problem tidigare. Vi är också självklart noga med foder och tillskott, så jag vet inte vad det kan ha kommit ifrån. Veterinären sa stress men hon har inte varit utsatt för det, utan allt har varit som vanligt.

Känner mig orolig att hon ska få det igen :(

Sv: Eklampsi - erfarenheter?

Jag har som tur är, får man väl säga, ingen erfarenhet av det. Däremot undrar jag hur man märker det? Vår tik fick valpar i lördags och vi vill gärna undvika det. Vi har ett kalkpulver i hennes mat ibland och hoppas på det bästa.

Man märker väldigt tydligt ifall hunden får det då de blir stela, vinglar och andas häftigt.

Det gäller ju att vara snabb med att åka in till veterinären vid minsta lilla symtom. Det drabbar även oftast småhundar (chihuahua som vi har), men vän yorkshireterrier ska vara en utav de raser som drabbas ofta enligt veterinär.

Vi har aldrig gett kalkpulver i maten tidigare men hon har fått valpfoder + vanligt foder samt ägg och köttfärs.

Nu har vi fått kalktabletter utskrivet som hon ska få 3 ggr om dagen.

Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket då det inte är så vanligt :)

Vi har aldrig gett kalkpulver i maten tidigare men hon har fått valpfoder + vanligt foder samt ägg och köttfärs.

Får hunden mycket extra kött utan att få mer kalcium så blir det ju totalt sett på tok för lite kalcium i kosten. Att ge ätbara ben eller tex kosttillskott i form av Kalk + eller Benmjöl från Standardt är bra i förebyggande syfte. Dessutom, så länge man ger naturligt kalcium så bajsar hunden ut ett eventuellt överskott.

Ja hon är väldigt matglad av naturen och åt som vanligt fram till valpningen.

Det har inte handlat om några enorma mängder kött utan lite som är utblandat i torrfodret tillsammans med ägg. Men det är säkert bra att ge extra i förebyggande.

Nu ska dock inte denna tik ha några fler valpar, dels för att man inte ska avla på en hund som har fått det, men det var så himla obehagligt också och jag är fortfarande rädd att det ska bli ytterligare komplikationer.

Kommer bli några jobbiga veckor framöver då valparna bara är två veckor… :(

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: Icfafn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 004
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2