T

Tölva

Vågar man släppa ut hästarna i skogshage med en massa små ekar under vintern tror ni? Någon gång borde väl ekollonen ha förtvinat under snön?

Sv: Ekar

Jag har hört slutet av januari/början på februari. Jag har dock tyvärr ingen "motivering"...

Det är knepigt, det här. På alla mina hektar, finns inte en någorlunda ek-fri hage. Jobbar konstant med att få bort dem. De flesta är rätt små, men de "stor-eks-" tätaste hagarna stänger jag av på sommarsäsongen. De som skulle kunna hjälpa mig, har sådan "ek-aktning" (vilket jag i och för sig kan förstå, de blir ju rätt gamla), så de har motvilja att ta ner dem.
Min ringa lekamen hindrar mig från att traktera en motorsåg.
Och min man är en av ek-nedtagningsmotståndarna, och vill inte handgripligt stöda nedsågandet, han liiider, påstår han.
Någon som har samma ek-problem?
Undrar om virket i sig kan vara av intresse för någon som kan ta ner dom gratis. Funderar på lösning....
Kanske ska nyttja området till tryffelodling istället :idea: Det gör ju grannen...det verkat mer lönsamt än fritidshästar...

Jag trodde bara att ekollonen var giftiga när de var gröna på sensommaren.:o
Är det så illa att till och med barken är giftig.:confused:

Och bladen är inte bra de heller, efter vad jag har hört. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila