Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

annan1

Trådstartare
En bekant har lämnat ut en ponny på prov mot handpenning. Datum för slutbetalning har passerat utan att pengar dykt upp och köparen svarar inte längre på mejl och telefonsamtal. Vad är min bekants nästa steg?
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Att skicka ett rekomenderat (viktigt så hon ser att köparen hämtat ut det!) brev till köparen där hon klargör att sista betaldatum har varit och om hela köpesumman inte betalas inom t.ex. 10 dagar så lämnas ärendet över till kronofogden vilket hon också gör om köparen inte betalar.

Trist att folk inte kan bete sig och betala när dom köper nånting....
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Har din bekant skrivit ett avtal? Finns där överhuvudtaget skriftlig dokumentation gällande köpet, prövotiden och handpenningen?
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

MITT nästa steg hade varit att åka dit, ev med hästtransport. Men i alla fall öga mot öga prata med köparen, och ha ett brev i beredskap där man häver köpet då det inte fullgjorts.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Oj så tokigt :( om det inte är långt bort skulle jag åka dit på plats (gärna med finkan på släp) och papper klara så att man kan ta med ponnyn bums.
Annars är det tyvärr kronofogden som gäller...
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Får man i detta fallet bara hämta hästen, eller krävs handräckning?

Att bara hämta kan väl annars räknas som olaga intrång?
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Om man får hämta eller inte beror på hur avtalet man har gjort ser ut. Har den lämnade ut ponny ett äganderättsförbehåll tills ponny är betald och tiden har gått så kan dom hämta den.
Men har man gjort ett avtala som typ säger att om den inte lämnats tillbaka senast XXX så anser man att köparen är nöjd och köper hästen(eller något liknade). Är det en typen av avtal så äger troligen inte säljaren ponny längre rent juridiskt utan då är fogden och indrivning av pengarna som skulle ha betalats istället. Vilket ju givetvis blir lika med att man inte kan eller får hämta ponnyn.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Tack för alla svar! Min bekant och jag har varit ute och kollat. Ponnyn lever och är inte vanvårdad om än det fanns saker som kunde varit bättre. Det verkar vara så att köparen har det struligt och helt enkelt inte prioriterat kontakten med säljaren. Mycket märkligt i mina ögon, men inte mer fuffens än så.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Nix. :arghh: Det är så nonchalant att man baxnar. Pengen är verkligen en struntsumma i hästsammanhang, men båda parter var överens om den (samt när den skulle betalas). Jag fattar verkligen inte.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Men då får ju bekanten driva det. Det är ju bara att hänvisa till att annars hämtas hästen tillbaka, och den redan betalda summan förfaller. Ej återbetalningsbar.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Ja, och jag är väldigt glad att det inte är min häst för det verkar bli en trög grej att driva. Det värsta är ju inte summan utan de överenskommelser (finns på papper) som ej hedrats. Och köparen verkade så bra till en början, det här visar (om man inte redan visste det) att man ska vara beredd på precis allt tills affären är helt klar.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Nja, det visar väl snarare att man inte ska lämna iväg en häst utan att ha fått full betalning för den. Öppet köp där felfri häst kan lämnas tillbaka är det enda tänkbara alternativet.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Nja, det visar väl snarare att man inte ska lämna iväg en häst utan att ha fått full betalning för den. Öppet köp där felfri häst kan lämnas tillbaka är det enda tänkbara alternativet.

Ja, så har jag alltid kört.
Kan bli dyrt och struligt ändå, men jag lämnar inte hästen ifrån mig utan att den är fullbetald.
 
Sv: Ej fullbetald ponny, köparen svarar ej

Om det inte gäller lilla islandskorsningen, honom kan jag betala en slant för att bli av med :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: Anon89
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 887
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 969
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp