EHRLICHIOS PROVERNA VAR POSITIVA IGEN...

B

**BORTTAGEN**

för några månader sen skrev jag här om min häst som var stel, tappade bakdelen ofta och svår att ställa. det visade sig att han hade ehrlichios titern 1:160. dock hade han även fått 2 kotledsinflammationer på båda fram. han blev behandlad med tuppkam för benen och stod behandlad i 7 dagar med engemycin.

nu 2 månader senare: kotledsinflammationerna är bra och han rids nästintill normalt. allt kändes bra och man va glad igen! nu fick jag provsvaret för ehrlichian titer halten är densamma.
tusan oxå...

har pratat med 5 olika veterinärer fårr olika synpunkter på det. åkte även till hbg djusjukhus för att ev röntga rygg/nacke då de trodde han kunde ha nått där, men de tyckte han va så böjlig och fin så det blev ej av.

så va veterinärerna i hbg har jag fått som råd att rida som vanligt och efter 6 månader ta nytt blodprov, då BORDE det va borta, är det ej de får antagligen min häst leva med det.
av min andra veterinär ger hon mej som råd att behndla igen, vilket de i hbg tycker e onödigt eftersom de tar ofta 6 mån innan titer helten sänks.

hjälp kan man bli mer förrvirrad, allt man vill e ens häst bästa.

nån som vart med om liknande.??!!! :confused:

De i hbg har rät det tar MINST 6 månader för en positiv titer för erlichia att försvinna. Varför tog ni ett nytt prov så snart inpå? :confused:

ALLA VETERINÄRER TYCKER/SÄGER OLIKA

jo för att den veterinären som behandlade min häst säger att det går bort efter behandling, men det gjorde det ju ej så hon vill behandla igen vilket de i hbg tyckte var onödigt. så hon ville därför ta ett prov efter behandlingen för att veta om det va borta och om hon då skulle behandla igen därav ännu ett blodprov.....

fler som har vart med om ehrlichia?? skriv gärna, tacksam för svar.!

Hej!
Min häst har också erlichios. Titer 1:320 med kraftiga symtom, hälta och stelhet. Han blev behandlad sista veckan i augusti, kollad efter tre veckor och nu i mitten av november togs ett nytt prov. Hans värde ligger nu på gränsen 1:40 alltså fortfarande positiv. Har hela tiden skrittat honom ute samt lite trav när han känts ok. Det tar mycket lång tid för värdena att gå ner därför är det ingen mening att ta ett prov direkt efter behandling. Min häst är fortfarande inte bra, kan ibland knappt trava men jag har läst att vissa hästar kan ha symtom upp till ett halvår efter genomgången infektion. Har din häst symtom eller hur visade sig erlichiosen ? Mvh aker

Re: ALLA VETERINÄRER TYCKER/SÄGER OLIKA

Jag har nyligen tagit erlichios-prov på min häst (negativt resultat).

Min veterinär ville inte skicka blodprovet på analys för erlichios och borrelia innan hon själv gjort en vanlig analys på blodet. Detta på grund av det som andra skriver här: att värdena kan vara höga länge efter att infektionen är borta.
Med en vanlig blodanalys kan man se om hästen har en infektion i kroppen över huvud taget. Har den det, kan man gå vidare och testa om det är erlichios - eller om det är nåt annat.

Så kanske kan du göra en helt vanlig blodanalys först? Visar det inte på nån infektion så bör alltså erlichiosen vara borta.

Jag kan inte det här men så förklarade min veterinär det.

mandalaki

Sen kan det vara så här också att i ett akut skede av en erlichios infektion kan blodprovet vara negativt pga att kroppen ej hunnit bilda några antikroppar ännu.....det är lurigt med infektioner.
Mvh Aker som vid det här laget är dödstrött på erlichios.....efter att ha skrittat sen i juli ( tur att det har varit en fin höst :crazy:)

sen i juli.... min ponny har skrittats sedan november förra året :cry: men nu får han börja trava lite ibland när han känns bra :rofl:

Oj....då sitter vi i samma båt tydligen...hade din häst också kraftiga symtom eller ? Ibland tror jag inte min häst blir bra någonsin :(. Han hade en annan infektion i vintras som jag också skrittade honom för ända tills i maj månad...sen fick han erlichiosen. Vad har du fått för behandling till din häst ? Mvh aker

hur mycket kostar ett sånt prov? vem är det som analyserar provet?jag misstänker att min ena häst kan ha nått mysko!

Blodprovet tog kliniken 100:- för att ta, sen skickade kliniken vidare för analys till ???(kommer inte ihåg :o). Analysen kostade 408:- totalt, 204:- för borrelia och 204:- för erlichiaanalysen. Svaret får man hemskickat, eller så kontaktar man sin veterinär som också får provsvaret. I mitt fall tog det en vecka att få svaret.

:idea:
Statens veterinärmedicinska anstalt tror jag att det är som analyserar!

FÖr några månader sedan tog erlichiaprov på min häst, visade 1:640 med kraftiga symtom. Åkte till hbg där togs nya prover ca 4 veckor efter första provet. Dessa prover visade på helt normala värden. Minns ej exakta siffrorna. Han stog i hbg i 5 dagar men symtomen var helt borta :confused: :confused: Fick hem honom igen och satte så smått igång pållen. Är helt symtomfri nu 2 månader efter. FÖRSTÅR INGENTING!!

tack för era svar

hejsan. tack för era svar och åsikter.
aker: på min häst märkte jag det genom att han snubblade väldigt ofta och rejält när jag red han, samt att han var jättesvår att ställa i höger varvet. i vanliga fall är han väldigt stabil på foten och mk mkt böjlig. då fattade jag att nått va fel med min häst.

just för dagen hopptränade vi så nätt igår, de var första gången på typ 3 månader, gissa om pållen va pigg.....

vissa dagar är han väldigt snubblig/stel medans andra e han bättre. usch usch den här ehrlichian blir man inte klok på... om det nu e det han har det kan man ju typ aldrig veta känns de som..

när jag tog blodprov kostade de 200 kr för att veterinären tog de, sen både borelia/ehrlichia 450 kr tror jag. sitter nu och ska betala in fakturan på endast ehrlichia provet, det går på 369 kr.

Ni andra som har/har haft ehrlichia på era hästar, ger ni era hästar nått speciellt i förebyggande syfte? jag har blivit rekommenderad BioGlucomin för hans leders skull eftersom han fick kotledsinflammtioner på köpet.. även örter samt massage/akupunktur är jag rekommenderad av veterinär.

linn

Sv: EHRLICHIOS PROVERNA VAR POSITIVA IGEN...

Nu har det gått ett bra tag sedan era hästar behandlats så min fråga är då (om ni ser tråden) hur har det gått med era hästar??

Hoppas bra :D

Liknande trådar

Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 303
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 026
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka