Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

krambanan

Trådstartare
Någon som har eget stall men ändå valt att ha hästen uppstallad någon annanstans? Varför? Vad gör ni med erat eget stall? Hur mycket mer kostar det er?

Funderar på att stalla upp hästen någon annastans än hemma. Känns som all tid och energi går åt till allt runt omkring så orkar aldrig rida. Har dessutom tre hästar inhyrda och får se till så det finns mat hemma till alla hästarna. Och vatten till alla i hagen. Jag kanske bara har lata inhyrda? Men hade varit skönt att ha häst helinackorderad någonstans. :o
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Lata inhyrda? Om vattenpåfyllning och hö på plats ingår i hyran så kan du ju inte kalla dem lata. Ändra i kontraktet? Alla kan ansvara för eget hö och vatten i hagen...
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Min bästis har valt bort att ha sina hästar hemma. Har ibland en hemma på sommaren som lätt blir fet. För henne blir det både jobbigare och dyrare att ha hästarna hemma så därför väljer hon bort det. Dessutom så blir hon ju mer låst och hon har sämre tillgång på ridbanor och ridhus hemmavid. Så ibland är det bättre att vara inackorderad. I alla fall om man hittar rätt stall.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Lata inhyrda? Om vattenpåfyllning och hö på plats ingår i hyran så kan du ju inte kalla dem lata. Ändra i kontraktet? Alla kan ansvara för eget hö och vatten i hagen...

Alltså det står redan så i kontraktet (dvs det ingår ej!)men jag får göra det för att det ska bli gjort. Annars drabbas ju mina hästar också eftersom dom går i samma hage allihop.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Alltså det står redan så i kontraktet (dvs det ingår ej!)men jag får göra det för att det ska bli gjort. Annars drabbas ju mina hästar också eftersom dom går i samma hage allihop.

Men hur funkar det om de går i samma hage? För nog dricker de väl ur samma kar/hink då? Alltså, är det meningen att ni ska hjälpas åt att fylla på när vattnet är slut eller vad menar du?

Hur som helst, fyller hyresgästerna inte på med vatten i hagen och sådant som de enligt kontraktet är skyldiga att göra; säg till på skarpen. Hjälper inte det får du väl säga upp dem.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Jag.

Det finns flera skäl men ffa för att jag inte har egen mark att disponera som jag vill. Jag hade en deal med grannen som har anläggning att få disponera hagmark, men det var struligt jag fick tex inte ha mina hästar i egen hage. Utan det kunde dyka upp den ena och den andra av grannens inackorderingar i de hagarna jag hade att disponera. Sen fick jag alltid sämsta, lerigaste hagarna. Där jag bor är det sjukt lerigt, jag har tröttnat. Nu bor ridhästarna i ett stall med väldränerade lerfria hagar på sandjord. Samma sak med ridvägarna, det finns INGA ridvägar härikring, bara leriga stigar. På nya stället finns kilometervis med anlagda ridvägar förutom de sandiga skogsstigarna + grustag att klättra i. Skillnaden är milsvid. Ridhus och ridbana ska vi inte ens tala om.

Sen är det grymt skönt att inte vara bunden på samma sätt,
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Men hur funkar det om de går i samma hage? För nog dricker de väl ur samma kar/hink då? Alltså, är det meningen att ni ska hjälpas åt att fylla på när vattnet är slut eller vad menar du?

Hur som helst, fyller hyresgästerna inte på med vatten i hagen och sådant som de enligt kontraktet är skyldiga att göra; säg till på skarpen. Hjälper inte det får du väl säga upp dem.

Precis vi ska hjälpas åt att fylla på. Har sagt till men det hjälper inte. Finns andra fördelar så kommer inte säga upp hyresgästen. Men det var inte riktigt det tråden skulle handla om. Mer fördelarna med att vara installad trots eget stall.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Jag.

Det finns flera skäl men ffa för att jag inte har egen mark att disponera som jag vill. Jag hade en deal med grannen som har anläggning att få disponera hagmark, men det var struligt jag fick tex inte ha mina hästar i egen hage. Utan det kunde dyka upp den ena och den andra av grannens inackorderingar i de hagarna jag hade att disponera. Sen fick jag alltid sämsta, lerigaste hagarna. Där jag bor är det sjukt lerigt, jag har tröttnat. Nu bor ridhästarna i ett stall med väldränerade lerfria hagar på sandjord. Samma sak med ridvägarna, det finns INGA ridvägar härikring, bara leriga stigar. På nya stället finns kilometervis med anlagda ridvägar förutom de sandiga skogsstigarna + grustag att klättra i. Skillnaden är milsvid. Ridhus och ridbana ska vi inte ens tala om.

Sen är det grymt skönt att inte vara bunden på samma sätt,


Våra hagar är också små och leriga. Vi har alldeles för lite mark. Hade vi haft mer hade jag byggt en lösdrift och haft dom ute året runt. Vi har försökt fjäska för grannbönderna men dom verkar inte vilja släppa någon mark.

Vi har en del ridvägar. Inte så många men säkert helt ok för att vara Skåne (uppväxt med milslånga underbara ridvägar i Småländska skogarna så är lite bortskämd). Ridhus (dåligt och litet) och ridbana finns på 2 kms avstånd.

Ännu en nackdel är att mina inackorderingar knappt aldrig rider så får inget sällskap och det är mycket lättare att komma iväg om man inte är själv! Speciellt när det är mörkt och kallt. :crazy:
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Min bästis har valt bort att ha sina hästar hemma. Har ibland en hemma på sommaren som lätt blir fet. För henne blir det både jobbigare och dyrare att ha hästarna hemma så därför väljer hon bort det. Dessutom så blir hon ju mer låst och hon har sämre tillgång på ridbanor och ridhus hemmavid. Så ibland är det bättre att vara inackorderad. I alla fall om man hittar rätt stall.

April till September hade jag kunnat ha dom hemma. Enda nackdelen då är inget ridsällskap. Men är ju svårt att hitta stall där man bara behöver betala hyra Oktober-Mars.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Förstår helt dina tankar. Även om man har bra hyresgäster som hjälper till så är det mycket arbete man inte kan lägga på dem. Dessutom har man ju ensam hela ansvaret för stallets och hagarnas skötsel, snöröjning, reparationer mm mm. Ett grovjobb som aldrig tar slut. Känner också att kraften inte räcker till för att njuta och rida min egen häst. För tyvärr dyker det alltid upp något som man måste fixa... och det genast. Dessutom kan man aldrig ta betalt så att man täcker alla kostnader som kan uppstå. Det är mycket man slipper när man är inhyrd faktiskt.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Det första jag skulle ha gjort är att installera frostfri vattenkopp i hagen. Sparar oändligt mycket tid och arbete. Sedan skulle jag nog göra ett schema tillsammans med hyresgästerna ang. vilka dagar man är höansvarig. Alternativt fri tillgång i rundbal om det passar.
Ev. köra en lösdriftslösning.
Annars går det ju utmärkt att vara inhyrd också!
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Hyr hus beläget på en gård, hyresvärden har köttkor.
Brevid ko-delen i ladan finns även hästboxar (8st) som jag får använda emot en mindre kostnad. Då ingår halm. Kostanden är främst för att det är extra arbete för min hyresvärd att flytta balar åt mig med traktorn, elkostnad samt att han måste tömma gödselstacken osv.
Min häst bor hemma under vintervilan (nov - jan ca) samt några veckor för bete på sommaren, då går han antigen med en hästkompis som jag lånar hem, eller kossorna.
Resten av året är han uppstallad. Anledningen ätt jag stallar honom på annat ställe är för att ta tillgång till ridbana, tränare samt sällskapet och gemenskapen med mina klubbkompisar.

Det är dyrare för mig att ha honom stallad + att jag tycker att mina hagar hemma är bättre, fast under säsongen som jag vill rida/träna/tävla funkar det bättre att ha honom stallad, då på helinackordering, så att jag ger hästen all min tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Att hyra in sin är väl ypperligt såvida du säger upp hyresgästerna.

Som det är nu gör väl en häst mer eller mindre ingen skillnad. Ska du sköta de andra hemma o sen åka till dig egen.. bara för att rida?

Ähh. säg till att de blir utan vatten om de inte skärper till sig eller dra en slang med värmekabel o skaffa en elkopp o investera i en schysst pannlampa o RID.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Ännu en nackdel är att mina inackorderingar knappt aldrig rider så får inget sällskap och det är mycket lättare att komma iväg om man inte är själv! Speciellt när det är mörkt och kallt. :crazy:


Du är väl inte själv, du har ju sällskap av din häst. ;)


Jag vet att alla är olika, men jag har personligen aldrig fattat hur man kan tycka det är tråkigt att rida "själv". Jag vill ha full fokus på på min häst under våra ridturer, inte sitta och prata med någon annan. Säger som Axel - en bra pannlampa och varma kläder, sen är det bara att rida! :D

/ber om ursäkt för lite off topic...
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Det första jag skulle ha gjort är att installera frostfri vattenkopp i hagen. Sparar oändligt mycket tid och arbete. Sedan skulle jag nog göra ett schema tillsammans med hyresgästerna ang. vilka dagar man är höansvarig. Alternativt fri tillgång i rundbal om det passar.
Ev. köra en lösdriftslösning.
Annars går det ju utmärkt att vara inhyrd också!

Frostfri vattenkopp ska installeras till nästa vinter! :) Men det är ju en kostnad som jag inte får igen från stallhyreinkomsten.

Dom har fri tillgång på ensilage i hagen och hö inne på natten. Men det är alltid jag som får se till att det kommer hem nytt.

Tyvärr har vi inte tillräckligt med mark för lösdrift.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Du är väl inte själv, du har ju sällskap av din häst. ;)


Jag vet att alla är olika, men jag har personligen aldrig fattat hur man kan tycka det är tråkigt att rida "själv". Jag vill ha full fokus på på min häst under våra ridturer, inte sitta och prata med någon annan. Säger som Axel - en bra pannlampa och varma kläder, sen är det bara att rida! :D

/ber om ursäkt för lite off topic...

Jo när jag väl rider kan det vara skönt. Men behöver lite draghjälp för att ta mig ut. :angel:
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Att hyra in sin är väl ypperligt såvida du säger upp hyresgästerna.

Som det är nu gör väl en häst mer eller mindre ingen skillnad. Ska du sköta de andra hemma o sen åka till dig egen.. bara för att rida?

Ähh. säg till att de blir utan vatten om de inte skärper till sig eller dra en slang med värmekabel o skaffa en elkopp o investera i en schysst pannlampa o RID.

Planen var att ha kvar hyresgästerna och ta in någon till. Sen så får dom ju sköta sig själva. Dvs jag ska bara ta hand om min häst. Stallhyran kommer såklart bli därefter också.
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Förstår helt dina tankar. Även om man har bra hyresgäster som hjälper till så är det mycket arbete man inte kan lägga på dem. Dessutom har man ju ensam hela ansvaret för stallets och hagarnas skötsel, snöröjning, reparationer mm mm. Ett grovjobb som aldrig tar slut. Känner också att kraften inte räcker till för att njuta och rida min egen häst. För tyvärr dyker det alltid upp något som man måste fixa... och det genast. Dessutom kan man aldrig ta betalt så att man täcker alla kostnader som kan uppstå. Det är mycket man slipper när man är inhyrd faktiskt.

Precis!

*tiotiotio*
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Byt inackorderingar!! :idea:

Jag älskar att ha eget stall och få rå om mig själv. Jag tycker i och för sig att det kan vara skönt att vara inackorderad också, men för mig känns det betydligt enklare och bättre att ha hästarna hemma. Det finns många positiva saker med att vara inhyrd, men det finns faktiskt fler att ha hästarna hemma.

(Numer är det dock ett icke-problem för jag äger ingen häst alls just nu).
 
Sv: Eget stall men hästen uppstallad någon annanstans?

Frostfri vattenkopp ska installeras till nästa vinter! :) Men det är ju en kostnad som jag inte får igen från stallhyreinkomsten.

Dom har fri tillgång på ensilage i hagen och hö inne på natten. Men det är alltid jag som får se till att det kommer hem nytt.

Tyvärr har vi inte tillräckligt med mark för lösdrift.

Men, borde du inte begära in en hyra där en viss del avsätts för investeringar och underhåll av anläggningen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 786
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft tre hästar hemma sedan jul, men nu är det bara två igen. Vilket är dels skönt, för det har känts för mycket med tre, men...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp