Egenremiss vs remiss från VC

Masqueradee

Trådstartare
Jag har precis varit i kontakt med 1177 gällande min huvudvärk som nu snart påbörjar sin andra vecka. Enligt sjuksköterskan fanns det inget man kan göra på en vårdcentral utan hon rekommenderade en egenremiss till neurologmottagningen.
Vad är er erfarenhet kring egenremiss istället för remiss via läkare på vårdcentral? Finns det någon fördel med det ena eller det andra?

Jag har precis varit i kontakt med 1177 gällande min huvudvärk som nu snart påbörjar sin andra vecka. Enligt sjuksköterskan fanns det inget man kan göra på en vårdcentral utan hon rekommenderade en egenremiss till neurologmottagningen.
Vad är er erfarenhet kring egenremiss istället för remiss via läkare på vårdcentral? Finns det någon fördel med det ena eller det andra?

Jag kan väldigt lite om remisser odyl men har du spänningar i rygg-nacke? När min nacke ballat ur har jag en riktigt vidrig huvudvärk som tom kan ge mig yrsel. När jag varit hos min naprapat försvinner värken på en gång.

Jag vet inte hur det ser ut på neurosidan men hos oss (logoped) så gör det ingen skillnad. Vi gör vår bedömning beroende på vad som står i remissen, inte beroende på vem avsändaren är. En precis och kärnfull egenremiss kan vara minst lika bra som en remiss skriven av vårdpersonal.

Det man vill ha när man tar emot en remiss är en tydlig frågeställning (vad vill du ha undersökt? Vilken hjälp vill du ha?) samt en kort beskrivning av relevanta symptom (var, när, hur). Max tre-fyra meningar. Gärna i punktform om det går.

Har skickat ett flertal egenremisser och fått bra vård när de svarat på den. Har varit till olika avdelningar.

Finns färdiga remisser att ladda ner från nätet, förmodligen på ditt sjukhus sida. Jag har hittat mina på mitt sjukhus sida. Eller en var det via 1177. La till mottagningen på min sida och kunde sen välja alternativet "egenremiss" och fyllde i där.

Jag kan väldigt lite om remisser odyl men har du spänningar i rygg-nacke? När min nacke ballat ur har jag en riktigt vidrig huvudvärk som tom kan ge mig yrsel. När jag varit hos min naprapat försvinner värken på en gång.
Rygg och nacke står också på min agenda att kolla upp (ett av mina nyårsmål är att ta hand om mig själv, då är huvudvärk/migrän en punkt, min stela nacke/rygg en annan, mina blodvärden en tredje osv). Det första och andra hänger delvis ihop, men till en viss ”nivå”. Får allt oftare migräntoppar (vill helst inte kalla det migrän eftersom jag inte har det konstaterat av läkare) med kraftigt synbortfall, yrsel och kräkningar så det vill jag se över.

Har skickat ett flertal egenremisser och fått bra vård när de svarat på den. Har varit till olika avdelningar.

Finns färdiga remisser att ladda ner från nätet, förmodligen på ditt sjukhus sida. Jag har hittat mina på mitt sjukhus sida. Eller en var det via 1177. La till mottagningen på min sida och kunde sen välja alternativet "egenremiss" och fyllde i där.
Hittade min egenremiss på lasarettets hemsida :)

• Gilla
Reactions: MM
Enligt sjuksköterskan fanns det inget man kan göra på en vårdcentral utan hon rekommenderade en egenremiss till neurologmottagningen.

Men vad märkligt sagt. Det finns mycket att göra och utreda på hälsocentral innan neurologmottagningen blir inkopplade (för huvudvärk i allmänhet alltså, vet ju ingenting om ditt specifika fall). Bla prover, synen, stress, muskoloskeletala frågeställningar etc.

Risken om du skickar egenremiss är att neurolgen tycker det ska till basutredningar innan de blir inkopplade och hänvisar till hälsocentral.

Jag skickade egenremiss till bariatriska avdelningen. Gick hur fint som helst.
Fanns en flik för egenremiss på deras sida på 1177 vilket såklart underlättade :)

Men vad märkligt sagt. Det finns mycket att göra och utreda på hälsocentral innan neurologmottagningen blir inkopplade (för huvudvärk i allmänhet alltså, vet ju ingenting om ditt specifika fall). Bla prover, synen, stress, muskoloskeletala frågeställningar etc.

Risken om du skickar egenremiss är att neurolgen tycker det ska till basutredningar innan de blir inkopplade och hänvisar till hälsocentral.
Det var faktiskt min tanke också, helt utan att veta det du vet. Därför, @Masqueradee, skulle jag nog skriva mer om migrän i remissen än om annan huvudvärk. Migrän är neurologi, men t ex spänningshuvudvärk kan nog neurologerna inte göra mycket åt.

Har alla symptom på migrän så det är mest för att få en ”diagnos” på det och få tillgång till receptbelagda pilleriller för det istället för att knapra Naproxen i två veckor.

Har problem med blodvärden (haft i sju år nu) men det håller på att kollas upp även det, synen ska kollas strax när jag ändå köper nya glasögon.

Egenremiss ska bedömas på samma sätt som remiss från VC. Dvs den kan både godkännas och bli avvisad beroende på dina symtom och vad som är/inte är undersökt/utrett innan.

@Masqueradee Beroende på vad det är för remissbedömare och vad de har för riktlinjer i ditt landsting är risken fortfarande att de vill ha en utredning och en behandling via HC. De kan utreda, diagnosticera och handlägga okomplicerad migrän utan behandlingssvikt.

Det är ju inte fel av dig att söka via egenremiss. Dock väldigt konstig kommentar av sjuksköterskan då hälsocentralen ju är första linjen för patienter att söka sig till.

@Masqueradee Beroende på vad det är för remissbedömare och vad de har för riktlinjer i ditt landsting är risken fortfarande att de vill ha en utredning och en behandling via HC. De kan utreda, diagnosticera och handlägga okomplicerad migrän utan behandlingssvikt.

Det är ju inte fel av dig att söka via egenremiss. Dock väldigt konstig kommentar av sjuksköterskan då hälsocentralen ju är första linjen för patienter att söka sig till.
Alltså är ”hälsocentral” samma sak som ”vårdcentral”?

Och tillägg- håller med om att gå via VC först, därav att jag startade denna tråd :)

Jag har fått bättre och snabbare respons på de egenremisser jag skickat. Är ju både enklare och billigare för alla att hoppa över vc om de ändå inte kan hjälpa.

Ring berörd mottagning och fråga hur de vill att du ska göra. Blanketterna på nätet stämmer inte alltid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama