Effekt av för högt intag av mineraler

A

ang

Jag vet faktiskt inte mera än att det är skadligt i vissa fall, t ex selen. Men vad blir effekten och symptomen? Fler av dem som inte är bra att överdosera, och vad händer?

Skulle också bli glad för lästips om mera om detta. Web eller annat.
*tack*
 
Sv: Effekt av för högt intag av mineraler

Många mineraler kissar ju hästen ut om den får för mycket av, men ett överskott av dessa kan därför leda till att belastningen på njurarna blir hög. Ett obalanserat intag av mineraler kan också göra att hästen har svårt att ta upp alla mineraler den behöver i rätt mängd, de konkurrerar ut varandra så att säga.
Sökte och hittade den här sidan...
http://www.stalljmk.com/hastkunskap/foder6.html
 
Sv: Effekt av för högt intag av mineraler

*tusen tack* - mycket intressant läsning! Ska fördjupa mig snarast :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Fazeem
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 162
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 512
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 410
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp