E-vitaminer

C

chilipop

Jag har en i stallet som har en 6 årig NF och hon ger honom E vitaminer "för att han ska få muskler, han är ju ungponny"
Är det många som gör det????
Ska man göra det till gammla hästar oxå?
Jag har en 18 årig NF ska jag börja ge honom det honom oxå?
Hur märker man att de behöver E vitaminer???????????

:confused:
 
Först kan man ju kolla upp vad man ger i e-vitamin i kraftfodret och mineralerna (hö kan variera väldigt) så man inte ger i onödan.
 
Jag har gett det till min häst en längre tid men jag märker ingen större skillnad... kanske beror på nåt annat att han inte sätter muskler :crazy:
 
Ett tecken är att de inte musklar sig som de borde.

mvh Jessica
 
Man skall se upp lite med att ge för mkt E-vit. också för det kan man överdosera till skillnad mot B-vit mm.

Kolla upp din foderstat (står på innehållsförteckningen på säcken) samt kolla upp vad det finns i de mineraler du ger.

Om du vet med dig att hästen skall gå väldigt hårt en period mkt tävlingar och träningar så kan det vara idè.
 
Som alla andra har skrivit ska man ju kolla upp hur mycket e-vit det finns i det andra fodret. Jag har precis köpt en häst som är ganska omusklad och han får tillskott på e-vit för att bygga upp sig, är dessutom ganska ung.
Men om din häst har bra med muskler skulle inte jag börja ge e-vit, om inte foderstaten är fattig på det. Men om du däremot har en omusklad häst skulle jag se över foderstaten, men även utrustning, träning m.m
 
Kan det visa sig efter exempelvis lite hårdare ansträngning? Har sett några hästar skaka efter lite hårdare ridturer men inte förstått varför, ägarna hade ingen aning och tyvärr ingen annan på plats heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 298
Senast: Ise
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 324
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp