E-vitamin, hur det tas upp bäst?

L

Lord Owen

Jag kom nyligen från en föreläsning om den sk GI-metoden på människor, vi pratar mat här, och allt kring det och en sak som jag (självklart :smirk: ) direkt tänkte om till hästfoder var det föreläsaren sa om A,C,K och E vitaminer och att de endast tas upp tillsammans med fett.

Då funderar jag alltså på, om man ger hästen E-vit. i pulver form men inte ger något kraftfoder till (dvs något med fett) upptas det då?

Har tänkt börja ge min häst E-vit. i pulverform och när jag hörde det här så tänkte jag att då kanske man kan ge linfröolja till, för linfröolja skulle tydligen vara en av de bästa fetterna för kroppen.


Bara lite funderingar kring det här eftersom jag automatiskt tänker i hästbanor när jag hör sådant här. :D
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Överskottet av de fettlösliga vitaminerna lagras ju i fettvävnaden, medan de överskott av de vattenlösliga vitaminerna kissas ut.
Jag har för mig att det räcker med det fett hästen redan har i kroppen för att kunna ta upp E-vitamin, men jag är INTE säker :confused:
Hittar inget bra svar i Christina P och Margareta R's bok heller..
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Álin skrev:
Överskottet av de fettlösliga vitaminerna lagras ju i fettvävnaden, medan de överskott av de vattenlösliga vitaminerna kissas ut.
Jag har för mig att det räcker med det fett hästen redan har i kroppen för att kunna ta upp E-vitamin, men jag är INTE säker :confused:
Hittar inget bra svar i Christina P och Margareta R's bok heller..

Ja, det trodde jag med. Men när jag hörde det här blev jag osäker. Låter logiskt tycker jag. Och det borde ju vara samma sak för människor och hästar på den punkten. Men enligt denna föreläsare så tas det endast upp (eller om hon menade bäst) tillsammans med fett. :confused:
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Hm.. Knepigt.
Hoppas någon som vet tittar förbi här och svarar *vill veta* ;)
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Álin skrev:
Hm.. Knepigt.
Hoppas någon som vet tittar förbi här och svarar *vill veta* ;)

Ja, det skulle vara det optimala! :) Jag är himla nyfiken!
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Kommer inte ihåg vilken av vitaminerna morötter har (A?) men iaf så tas den (fettlösliga) vitaminen upp bäst om man äter "något fett" ihop med moroten. Tex rivna morötter med en vinegrett tex, då kan kroppen ta upp vitaminet på bästa sätt.
*Läste näringslära i skolan*
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Magnum skrev:
Kommer inte ihåg vilken av vitaminerna morötter har (A?) men iaf så tas den (fettlösliga) vitaminen upp bäst om man äter "något fett" ihop med moroten. Tex rivna morötter med en vinegrett tex, då kan kroppen ta upp vitaminet på bästa sätt.
*Läste näringslära i skolan*


Ja, men då måste det ju vara samma sak med E,K och C vitamin! Det var det föreläsaren sa till mig med. :D
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

C vitamin är väl vattenlöslig, det är D som är fettlöslig (tänker på dom klassiska AD-dropparna :) )
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

emma74 skrev:
C vitamin är väl vattenlöslig, det är D som är fettlöslig (tänker på dom klassiska AD-dropparna :) )

haha, jag det är väl möjligt att hon (föreläsaren) sa D och inte C, jag hakade mest upp mig på E eftersom jag rörde om allt till hästar direkt. :D
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

E-vitamin finns naturligt i gräs och hö. Ju ljusgrönare ju mer E-vit men kan minska under hanteringen. Ffa hårt arbetande hästar och blivande mödrar behöver tillskott. Det finns inga studier på häst som tyder på att man behöver ge mer fett än vad som naturligt finns i hö (ca 30-40 g fett/kg ts) för att det ska tas upp. En studie av Hargraves 02 tydde på att E-vit i naturlig form (= som i gräs) tas upp bättre än syntetisk. Linfröolja är dock aldrig fel att ge av andra skäl. Det innehåller i sig mkt E-vit. För att förhindra härskning
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

HelenaHandberg skrev:
E-vitamin finns naturligt i gräs och hö. Ju ljusgrönare ju mer E-vit men kan minska under hanteringen. Ffa hårt arbetande hästar och blivande mödrar behöver tillskott. Det finns inga studier på häst som tyder på att man behöver ge mer fett än vad som naturligt finns i hö (ca 30-40 g fett/kg ts) för att det ska tas upp. En studie av Hargraves 02 tydde på att E-vit i naturlig form (= som i gräs) tas upp bättre än syntetisk. Linfröolja är dock aldrig fel att ge av andra skäl. Det innehåller i sig mkt E-vit. För att förhindra härskning

Tack! Bra svar! :) Jag tänkte ju inte alls på att hö också innehåller fett.
 
Sv: E-vitamin, hur det tas upp bäst?

Lord Owen skrev:
Föreläsaren sa om A,C,K och E vitaminer och att de endast tas upp tillsammans med fett.

Då funderar jag alltså på, om man ger hästen E-vit. i pulver form men inte ger något kraftfoder till (dvs något med fett) upptas det då?

Har tänkt börja ge min häst E-vit. i pulverform och när jag hörde det här så tänkte jag att då kanske man kan ge linfröolja till, för linfröolja skulle tydligen vara en av de bästa fetterna för kroppen.

Bara lite funderingar kring det här eftersom jag automatiskt tänker i hästbanor när jag hör sådant här. :D

Jag så på tv ett ganska långt programm om vitaminer som vi människor sätter i oss. I detta program gjorde dom en test som gick ut på att se om e-vitamin togs upp bättre av kroppen om det intogs tillsammans med fett. Och det visade sig att det gjorde ingen skillnad om det intogs med vatten eller den fettrika mjölkdrycken som testpersonerna intog. Vet inte om det ger samma resultat på hästar men jag tycker att det borde vara på samma sätt. Det dom också hadde kommit fram till ang E-vitamin var att om det intogs i större mängder än behovet gav det skelettsvagheter. Och det borde ju vara samma ska även här för hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 564
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 654
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 937
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp