Dyra startavgifter!

spetsak

Trådstartare
jag har varit ifrån hopptävlingsbanorna ett tag och dessutom flyttat en bra bit upp till Mälardalen. Döm om min förvåning när jag började kika på propositionerna för att anmäla till hopptävling igen! Startavgiften för en lokal 110 cm hoppning ligger på 180 kr och en regional 120 cm på ca 200kr!:eek::eek::eek:
Är detta verkligen okej? :confused:
Det kanske är helt normalt nuförtiden men jag har ju inte varit borta i 10 år direkt så jag blev verkligen förvånad...
Jag har som sagt varit borta ett tag men hade som riktlinje tidigare att klassen kostade ungefär som höjden dvs 120 cm = ca 110-130 kr. sen tillkommer ju veterinäravgifen på regional tävling också, och bensinen, ev uppstallning m.m. icke att förglömma.... :cry: känns som att det blir färre tävlingar denna säsong än planerat...

Sv: Dyra startavgifter!

jag har nog inte betalat mycket mer än 100:- starten, men jag tävlar bara lokalt.

Jag håller med dig att avgifterna är för dyra. Nu tävlar jag både reg och nat och på de flesta nat tävlingarna betalar jag 250-300 kr för en klass, sen är ändå permierna på bara några tusen för ettan och sen sjunker premierna snabbt i värdet.

Oj det låter väldigt dyrt för att vara lokalt?? Verkar mer som en nationell startavgift. Jag vet inte hur riktigt hur det fungerar men måste inte förbundet godkänna en prop innan den kommer ut? Det kan ju verkligen inte vara ok att ha en såpass hög startavgift med tanke på att det inte är några premier på lokal tävling?

Jag kan köpa en högre startavgift om jag får något "extra", div om jag vet att det är bra hinderpark, superbt underlag, fasta uppstallningsboxar, högre premier eller hederspriser!

Precis som du säger är det fruktansvärt dyrt att tävla redan som det är.

Förlåt... Jag tävlar distans och jösses vad glad jag vore om det bara kostade 200 kr. De lägsta klasserna brukar ligga på 450 kr, och sedan går ju summorna bara uppåt tyvärr. Jag tävlar ju främst msv b, och det brukar där ligga på 850 kr. Kan ju kanske vara bra för er hoppryttare att få lite perspektiv ;)

Hoppryttare rider oftast två klasser per dag. Är det meeting så blir det ofta en start per dag. Sen tillkommer veterinäravgift, uppstallning osv. (Vet.avgiften kanske inte är inräknad i ditt prisexempel heller iofs.)
Dessutom måste ju beaktas att hoppningen är betydligt större med klart fler startande än distansen. Det påverkar ju inte den enskilda ryttarens insats men det kan ge en tanke till varför distansen ligger högre i pris. En distansstart är ju dessutom mkt längre än en hoppstart så sett i kronor per minut blir ju skillnaden avsevärt större.

En hoppryttare lär väl för övrigt starta fler gånger på ett år än en distansryttare?!

Jag är ponnyryttare och betalade precis 170 kr för en regional LB klass, så antar att priset ligger däromkring. Tror 7årschampionatet kostade runt 300 kr.

Jag tror att många klubbar höjer startavgifterna pga det är svårare att få sponsorer nu för tiden och man behöver ha in pengar till sin klubb.

Jag har full förståelse för klubbarna som höjer då det kostar att driva en anläggning. Många klubbar har tappat ridande och då försämras ekonomin och man behöver kanske dra in mer pengar för att hålla en bra standard på sin anläggning på annat håll, tex genom tävlingar. Jag tror att ryttarna nu för tiden har högre krav på tävlingar som tex underlag och hinderpark, vilket jag har full förståelse för, vem vill hoppa på dåligt underlag med sin häst? Nej tack säger nog vi flesta. Så klubbarna måste lägga ner mer pengar och jobb på sina anläggningar för att få ryttarna att komma och det kostar pengar och någonstans måste pengarna komma in.

Sen som ryttare förstår jag att man reagerar på höga anmälningsavgifter, speciellt när premierna kanske inte är så höga. Det kostar att ha häst och de flesta av oss är inte gjorda av pengar.

Det var värst. Nästan i klass med vad det kostar att tävla dressyr här på mina breddgrader. Runt 120 pix brukar en 1.10 ligga på för lokala tävlingar.

jag läste på en blogg som en som tränar i samma stall har,, och hon ska tävla på klubben, och 2 starter kostar 250;-!
Jag blir förvånad, att man betalar så mycket för att tävla?:confused:

Har också reagerat på priserna. Var botra i ca 1 år för nått år sedan och tyckte att priserna höjts väldigt mycket. Minns när jag började kostade en Clear round runt 50-60 kronor, nu betalat jag 90-100 kr för en klass.
Sedan tycker jag att priserna varierar väldigt mycket på dom lokala tävlingarna här omkring. Tex ska jag hoppa 95cm och en 1m i helgen, betalar 100 och 110 kr för dom klasserna. Däremot om två veckor ska jag rida 1m och 1,05 och kommer få betala 130kr för 1m och 150 kr för 1,05:crazy:, det tycker jag är på tok för dyrt för en lokal klass

Förlåt... Jag tävlar distans och jösses vad glad jag vore om det bara kostade 200 kr. De lägsta klasserna brukar ligga på 450 kr, och sedan går ju summorna bara uppåt tyvärr. Jag tävlar ju främst msv b, och det brukar där ligga på 850 kr. Kan ju kanske vara bra för er hoppryttare att få lite perspektiv ;)

Tror inte det är lönt att ens jämföra sig med en annan sport som distans.. För oss kostar det ca 300 kr i startavgift per tävling (endagars, två klasser) och då rider man antagligen två st i månaden om man är hyfsat aktiv, hur ofta startar en distanshäst?

Tävlar man på medelsvår nivå rider man oftast meeting, där man startar tre klasser per helg á 300 kr per start = 900 kr per tävling plus uppstallning (1200 kr per tävling) och andra omkostnader.. Som sagt, svårt att jämföra och svårt att få perspektiv ;)

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 151
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 626
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar