M

molle

Hej
Är det någon som har snvänt detta foder till häst med diarre? Har hittat lite information på deras hemsida om det. Det skulle isåfall vara Active`100 enligt hemsidan som är det bästa. Vill gärna ha information om det är någon som har använt detta och vad för resultat man fick.
Mvh/molle :)

Sv: Dynavena

AKTIV100 är ett helfoder.... tycker själv att det fungerar bra!
Men för hästar med dålig mage kan jag rekomendera MASH med detta är ju ett kompliment till 100an

Specialsortiment

DYNAVENA MASH
En avkopplande, uppfriskande och stärkande måltid för hästen. Innehåller: ångkokta havre-, korn-, och majsflingor, äppeldrav, linfrön, alger, morötter, Johannesört och växtextrakt. Skall serveras varmt. Denna blandning stimulerar matsmältningen på ett naturligt sätt och underlättar leverns och njurarnas verksamhet. En festmåltid för alla hästar men rekommenderas till tävlingshästar efter tävling. Ston efter fölning. Kolik-hästar. Konvalescent hästar etc.
Beredning: För att bereda en MASH-måltid, blanda 2 liter MASH med 1 liter kokhett vatten, vänta några minuter och dela ut.

Användning: För en häst i normalt arbete 1 måltid per vecka. (Ersätter annan giva av foder). För hästar som återhämtar sig 2-3 måltider per vecka.

Innehåll per kg foder:
Energi: 13,5 MJ.
Råprotein (smältbar): 92 g.
1 liter DYNAVENA MASH = 400 g.
1 säck=20 kg

Pyttsan, mina hästar käkar Dynavena just nu och visst är det ett bra foder men knappast det mirakelfodret som det utmålas som ibland! Min ena häst är precis som vanligt i magen, har iofs aldrig haft symptom på diarré men däremot min valack har alltid varit lite halvtjorvig å så med magen, ingen skillnad där inte. Men vad vet jag, det är ju individuellt!

Min Frieserkille äter Dynavena Active 100 och Mash. Han har ätit det bara i 1 1/2 vecka och på honom har det hitintills funkat bra, lite svårt att avgöra efter så kort tid men iaf.

Det som gör att jag har tittat lite på detta foder är att min hästs mage har varit dålig till och från i över 2år. Det kommer mycket vätska med före eller efter högarna och när hon fiser så kommer det vätska. Har pratat med vet. men hittar inget fel. Så jag tyckte att detta foder lät bra.

har det inte samma effekt om man ger 20:an och korn??

Just nu äter min bara hö för att vi ska se om man får bort vätskan men hon är ju så ung så man vill ju ge kraftfoder. Men hon kanske har stannat i växten för att hon har varit dålig så länge. Har inte gett henne dynavena ville ha information om det är bra.

Hej,
Det är ju bara att prova :smirk: .
Har själv använt fodret i flera år till alla mina hästar.
Ger olika till olika hästar beroende på om de är unga, heta, normala osv. Prova 100 och Mash några mål i veckan ett tag så ser du säkert skillnad på några veckor.
Att det kommer vätska kan ha medicinska orsaker så det är inte säkert att det blir någon förändring.
Det är ju inte fel att ge hästarna Dynavena ändå för de mår verkligen superbra och man vet att de får i sig allt de behöver i rätt balans (vitaminer, mineraler (kalcium/fosfor kvot) mm.
Om du fodrar i rätt mängd vill säga.
Ring Marie och prata med henne. Hennes telnr mm finns på www.dynavena.nu

Lycka till! ;)

Jag ska ringa och prata med de som är återförsäljare av detta foder i mitt län. Har pratat med vet.mycket för att det kommer vätska i både fisarna och före och efter . Men nu tycker h*n att jag ska prova detta foder först tillsammans med Mash. Annars blir det väl remiss till klinik./molle

Hej
Har gett min häst dynavena nu i sanart 2 månader och jag tyckera att det har blivit en förbättring. Inte lika pruttig och nästan inte vattnig i fisarna heller. Ska prova om det blir ännu bättre att komplittera detta med MASH. Har gett b-vitamin också. Så nu är det bara att hoppas att det blir bra./molle

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Äpplet.
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama