Dynavena eller Krafft???

alice

Trådstartare
Jag har börjat slänga lystna blickar på fodret Dynavena av olika anledningar, men tvekar ffa pga priset.
Idag fodrar jag med Krafft och havre och hästen fungerar bra på det, så av den anledningen behöver jag inte byta. Grovfoderanalysen behöver jag eg inte heller tänka på då den inte ställer till problem vid foderberäkning. Vi har inte några extremvärden åt något håll.
Jag önskar lite tankar och funderingar ang Dynavena. Varför välja att gå över till det? Är det höga priset motiverat? Hästen äter idag Krafft för 6 kr/dag och med Dynavena skulle det kosta 9 kr/dag....VISS skillnad alltså. :smirk:

Fördelar med Krafft:
* Lätt att få tag i
* "Billigt"
* Hästen fungerar bra på det

Fördelar med Dynavena:
* Ser så förb****t gott ut. :o

Ja, eg är ju valet kristallklart och jag gissar att många bukefalister kommer att tycka att jag är jordens pucko :crazy: som ens överväger att byta....men jag vill iaf höra era åskiter och tankar. ;)

//Alice

Sv: Dynavena eller Krafft???

Kan du inte putta in dyenava på ett hörn då? Jag har inte prövat det men ger min häst D & H build up (muslifoder) som verkligen ser gott ut och som min häst älskar. Men jag ska snart byta till att försöka blanda lite egen "musli" (havre, linfrö, vetekli, horsespeed & morötter). Klart ska man värdera ett foder som hästen gillar högre, men är du säker på att det inte bara är du som tycker det ser godare ut ;) Jag märker ju tydligt att min häst försöker pilla bort de tråkiga pelletsarna :o Har man råd tycke rjag man gott och väl kan lägga lite extra pengar på ett foder som hästen tycker är extra gott.

Kan du inte putta in dyenava på ett hörn då?
Kommer att ge havre plus dynavena på samma sätt som med Krafft.

men är du säker på att det inte bara är du som tycker det ser godare ut ;)
I dagsläget, JA! :o Dock har jag märkt att hästen föredrar helt klart havren framför pelletsen och tom framför betforn. Rangordningen är:
1. Havre 2. Betfor 3. Pellets. Lite därför jag funderar på att byta....Tror hon skulle uppskatta Dynavena bättre än pelletsen.

//Alice

Jag skulle personligen hellre mata Dynavena, då det är ett müslifoder, där du ser VAD du ger din häst. Många hästar tycker inte om pelletsen av den enkla anledningen att de är så hårda. När jag under en period provade mata krafft åt min, slutade det med att han inte åt upp allt foder på morgonen, då han inte tyckte om det. Nu har jag inga sådana bekymmer med det.

Jag vill gärna höra andras åsikter om Dynavena, och hur lätt det är att räkna in i foderstaten, tyckte det innehöll en j*kla massa protein, och det skulle ju vara bra för pålle som behöver det, men blir det inte lite i överdrift?

Har du kollat på de andra müslina då? Typ fibergi eller d&H, är de lika dyra??

Fibergi ser också väldigt smakligt ut tycker jag. Har haft en häst i stallet som har ätit det. Min ena häst får nu Dynavena Activ 100 för att hans mage varit dålig. Men peppar, peppar så mår han perfekt av detta foder nu. Särskilt högt är det inte heller i protein som du skrev. Det passar iaf bra till mitt hö. Hade jag råd så skulle jag nog ge det till alla mina 4 hästar.
http://www.nib.se/dynavena/innehall.asp
här kan du ju själv kolla värdena.

Ja.. det här blev ju lite mer intressant nu.. Fodret i sig verkar ju vara kanon, men jag är alltid ngt skeptisk till nya fodersorter i början..

Jag började fundera lite smått på Activ 50, då det inte blir lika dyrt i längden som activ 100.

Vet någon hur bra deras foderstatsprogram stämmer i övrigt??

Det enda värdet som blev lite lågt var fosforen, emn ca/p kvoten landade på 1,7 vilket är rätt normalt va?

Senast ändrad:

Jag använder Dynavena till alla mina hästar, sen ett halvår tillbaka.
Har en känsla av att det visade sig på tävlingen nu sist...
Tävlingshästen orkar faktiskt mer. Och så slipper jag en massa socker som jag inte är intresserad av att ha i fodret.

hmm kanske värt att prova iallafall?? Jag gillar det i.o.m att det är just ett müsli foder, och det är det jag velat ha + att man kan komplettera det med havre om man vill.

Jag gillar inte heller att ha i socker i hästens mat.. jag vill höra mer opartiska åsikter om fodret, så jag får lite mer kött på benen. Alla fodersorter låter ju så BRA på pappret.. :)

Negativt med dynavena; Hemskt dyrt! Och dessutom kan det vara svårt att få tag på, min ponny åt det under en period i ett tappert försök att få upp hans framåtbjudning men dels var det ingen märkbar skillnad och ibland fanns det inte att köpa hos återförsäljaren p.g.a. att så få använde det, iaf då.
Ska man använda det tror jag det ger bäst resultat om man använder Dynavena aktiv 75, 50 var det absolut ingen skillnad på.
Men visst ser det ruskigt gott ut.
Själv använder jag krafft protein till min halvblodsvalack tillsammans med havre, hel och krossad, samt betfor och div. tillskott.
Tycker väldigt bra om kraffts produkter, har haft några svårfödda hästar och en var väl av den lite mer sävliga sorten, då funkade krafft grund, krafft sport, betfor och lusern helt utmärkt, han la på sig jättefint! Dessutom fri tillgång till hö.
Ett annat foder som påminner om dynavena utan att man "behöver" använda sig av havre till det är Spillers; Response, Cool och Power Mix, det funkade jättebra på min ngt svårfödd, sävliga häst!

Jag använder vare sig Active 50 eller 75, jag har Active 100.
Behöver inga andra fodermedel än mineral till det. Höet hade bra värden i år.
Hästarna gillar det jättemycket, både unghäst, tävlingshäst och gamling, som äntligen lyckats "hulla på sig".
Fördelen är att det har 12 månaders hållbarhetstid, så man behöver bara "hitta" det en gång om året.
Och återförsäljare verkar det ju vara rätt gott om.
Håller med om att det är dyrt, men himla bra för magarna!

Tja, dyrt och dyrt. Det är ju eg bara 100 kr mer än nya Krafft groov som jag också använder till mina andra hästar.
Återförsäljare har jag iaf två inom några mils avstånd. En privaperson och Strömsholm. Jag tror det var affären som är vid sadelmakeriet.

Carran82 skrev:
Jag skulle personligen hellre mata Dynavena, då det är ett müslifoder, där du ser VAD du ger din häst. Många hästar tycker inte om pelletsen av den enkla anledningen att de är så hårda. När jag under en period provade mata krafft åt min, slutade det med att han inte åt upp allt foder på morgonen, då han inte tyckte om det. Nu har jag inga sådana bekymmer med det.

Har du kollat på de andra müslina då? Typ fibergi eller d&H, är de lika dyra??
Ett bra arrgument! Samt att det inte sväller som pelletsen gör. Nu har det dock itne varit ett problem.

Min häst äter pelletsen. Hon får pellets på morgonen och äter upp det, men då bjuds å andra sidan inget annat än hösilage och pellets. Om jag fodrar havre och pellets och pelletsen hamnar över havren skuffar hon undan pelletsen så hon kommer åt havren. Samma om betforen hamnar på havren, då åker den undan.

Jag har tittat lite på fibergi. Ska titta igen för att vara på den säkra sidan.

//Alice

har du provat att blötlägga pelletsen? min häst tycker inte heller om torra pellets men blött tycker han det är mums, spec om jag blandar ut det med havrekross och betfor eller något annat gott, t.ex. morotsbitar.
tycker du ska kolla på spillers oxå, det är det enda du behöver till ett bra hö/hösilage, müsli det också.

Breccia_ skrev:
har du provat att blötlägga pelletsen? min häst tycker inte heller om torra pellets men blött tycker han det är mums, spec om jag blandar ut det med havrekross och betfor eller något annat gott, t.ex. morotsbitar.
tycker du ska kolla på spillers oxå, det är det enda du behöver till ett bra hö/hösilage, müsli det också.
Det tror jag inte damen uppskattar, men jag ska iof inte avfärda det innan jag provat. :D Betfor står inte jättehögt heller i kurs hos damen. Lägger man betforen över havren göra hon samma sak, dvs puttar undan den så hon hittar havren. :crazy:

Spillers? Ska söka på nätet och se vad jag hittar....Har tittat lite på Fibergi Musli och det passar liiiiiite bättre än Dynavena active 50, om man ser till mineralvärdena. Men det är en mycket marginell skillnad.

Btw, någon som vet vad Spillers kostar och vad Fibergi Musli kostar? *nyfiken*

//Alice

En spillersäck kostar runt 160kr tror jag, svårt att hitta om på nätet, har sökt som en galning för att se om det finns fler fodersorter från dom, det är mkt praktiskt att bara ge ett foder tycker jag.
har använt mig av response, cool och power med bra resultat så att säga.
http://www.spillers-feeds.com/ här fanns visst en hemsida.
http://www.tumbajarn.se/ säljer spillers, kanske finns nåt intressant o läsa där.

Jag upplever att min häst äter dynavena med betydligt större förtjusning än krafft som jag fodrade med tidigare. Och jag tycker även att det är en synlig skillnad bara efter ett par månader. Så trots att det kostar en del mer (beror också på vilken återförsäljare du köper av) tycker jag att dynavena är oerhört mycket bättre.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Utrustning ...inte riktigt, men nästan iaf. ;) I januari i år provade jag ut en Prestige Golden star till hästen. Den var nååååååågot för "böjd"...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: alice
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka