Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den där är ju så vacker! Namnet gråhättad grönduva gör den inte riktigt rättvisa. Fruktduvor är ett säkert kort om man vill se färglada duvor!
Så tråkigt att den är starkt hotad, otroligt söt kyckling.Hmm... habegäret blev ju inte mindre nu direkt.
Drottningkronduvan är nog ändå min favorit:
Till och med bebbarna har krona
Tog reda på att den visst finns att köpa, finns tydligen fler i fångenskap än i det vilda. Kostar en månadslön per styck och behöver en gigantisk inhängnad bara och passar inte i Sveriges klimat.
Så många fina! Men den där gyllenfruktduvan ... wow alltså, vilken stark färg!Den där är ju så vacker! Namnet gråhättad grönduva gör den inte riktigt rättvisa. Fruktduvor är ett säkert kort om man vill se färglada duvor!
Fortsätter på spåret vackra duvarter
Pastellfruktduva:
Spinifexduva:
Wompoofruktduva:
Tofsduva:
Turturduva:
Gyllenfruktduva:
Guineaduva:
Rosenkronad fruktduva:
Luzonmarkduva:
Har ni sett konsprojektet "Some Pigeons Are More Equal Than Others"? Det ufördes i bland annat Venedig och Köpenhamn.
Det är väl tänkvärt och fick kanske folk lite mer positiva till duvor och gjordes med goda intentioner men jag är lite kluven, det ska vara ofarlig färg som användes men jag är lite skeptiskt till om sprayfärg är så bra för en fågels känsliga respirationssystem och om de inte riskerade att bli måltavlor för rovfåglar?
Men resultatet blev slående, och duvorna uppmärksammades och uppskattades. Förhoppningdvis gjorde det mer nytta än skada:
Tänkte inte ens på den sociala aspekten, undrar t.ex vad partnern tycker om att karln/frun kommer hem i papegojfärger?Det påverkar nog negativt även om vi inte ser det.
Det blev ju förbjudet att färga kycklingar till påsk (i USA?) där det visade sig att det var väl inte helt bra för kycklingar som helt plötsligt fick en annan färg. De sattes ju ihop med ofärgade när påsken var över.
Ja, verkligen! Fjädrarnas form är häftiga också tycker jag, blev helt paff när jag såg den för första gången. På andra bilder av arten verkar den skifta från allt från gulgrön till orangegul.Så många fina! Men den där gyllenfruktduvan ... wow alltså, vilken stark färg!
Ja det är för sorgligt. Läste någonstans att man tror att den är drontens närmaste släkting, vet inte om det är korrekt men man verkar ha kommit fram till att duvfåglar är de närmsta levande släktingarna iaf.Så tråkigt att den är starkt hotad, otroligt söt kyckling.
Den ser ju inte dunig ut så den är väl lite äldre? De kanske kommer när de börjar få de riktiga fjädrarna?Ja det är för sorgligt. Läste någonstans att man tror att den är drontens närmaste släkting, vet inte om det är korrekt men man verkar ha kommit fram till att duvfåglar är de närmsta levande släktingarna iaf.
Var tvungen att kolla upp massa bilder på kycklingarna för först trodde jag inte det var sant! Prydnadsfjädrar brukar väl komma senare i utvecklingen annars? Påfågelkycklingar har ju iof en liten toffs rätt tidigt de med.
Så är det nog, hittar inga bilder på duniga alls men kronan verkar komma när de riktiga fjädrarna är påväg ut som du säger:Den ser ju inte dunig ut så den är väl lite äldre? De kanske kommer när de börjar få de riktiga fjädrarna?
Ser ut som duvselfies.