Dunderkur för långt fint hår?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sóley

Min 7-åriga dotter har riktigt långt, blont hår som hon är rädd om och vill behålla. Det är bara det att hårstråna är tunna, så det blir lätt trassel och trassel är mindre kul för den som är håröm :crazy:

Finns det något riktigt bra leave in-balsam eller annat som ger lättskött hår? Jag har nog provat allt som finns att få tag på i livsmedelsbutikerna och det har inte fungerat särskilt bra. Innan jag knatar iväg till frisören tänkte jag fråga här om ni har koll. Finns det något dundermedel?
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Min dotter har också långt, fint hår. Alltså fina hårstrån. Nu är hon bara 4 år så det är jag som sköter hennes hårtvätt. Jag brukar tvätta det med en milt barnschampo med balsam i. Efter sätter jag i balsam från Sebastian som både kan lämnas i håret eller sköljas ur. Tyvärr är det ett balsam som man måste köpa hos frisören (jag köper på mig ett lager när jag är i USA)

Det blir mycket lättare att reda ut efteråt. Mellan hårtvättarna brukar jag använda en detangle-spray från Sebastian som jag köpt i USA men jag tror nog den finns här hemma. Den sprayar jag över hela håret så det blir lite fuktigt, sedan är det bara att borsta igenom. Håret luktar underbart efter det:love:
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Okej, stort tack! :bow:

Jag ska överge de billiga produkterna och satsa på kvalitet så slipper dottern förhoppningsvis trassel. Hon slipper också bli klippt för det känns ibland som det enda alternativet!
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

När jag var liten hade jag riktigt långt hår, ned till rumpan. Mitt hår var alltid flätat, för annars blev det ofelbart trista tovor. Det kan ju vara en annan idé.
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Exakt - som Mabuse skriver: Fläta, särskilt på natten och när man är ute i "blåsväder" eller har hjälm etc.

L´Oreal har en orange "anti-breakage"serie som har nåt som heter "blow-drying-milk" i pumpflaska, det funkar som leave-in-balsam och går att mata håret med. Hos frisören finns samma märkes proffs-serie med "äkta" leave-inbalsam, det brukar åka i Vidars hockeyfrilla för att undvika rastaflätor i nacken :cool:
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Pälsglans för häst funkar också för att undvika trassel :angel:

Men silikonet är nog inte så uppbyggligt för håret egentligen. Dock är det ett bättre alternativ att det blir torrt av silikonet än att det går av i tovorna...
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Jag brukar också vilja fläta dotterns hår eller i alla fall sätta upp i hästsvans på dagarna, men tyvärr vill hon sällan. Över natten vill hon aldrig ha håret uppsatt, med rejäla tovor i nacken som följd:(

Men som sagt, Sebastians produkter (som jag egentligen köpt till mitt eget hår) fungerar utmärkt;)
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Hehe - jag var tvärtom. Mamma ville att jag någon gång skulle ha utsläppthår, men nej: jag ville alltid ha en hård fläta. Jag hatar fortfarande att ha håret löst (fattar inte hur folk står ut), så jag har fortfarande alltid uppsatt hår.
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Vill hon ha tovor??

Du är ju den vuxne, du får lära henne att ett långt hår har ett pris. Antingen har man det flätat på natten och sköter det, eller så klipper man av det.
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Tack för era svar! :bow:

Vi brukar fläta hennes hår över natten, men det krävs inte mycket mer än lite klättring i träd eller annat bus för att håret ska trassla sig. Nu har vi precis klippt av någon decimeter men innan dess nådde håret till rumpan (när hon fick det tvättat och lutade huvudet bakåt kunde hon kittla sig själv på baksidan av låren!).

Jag ska lätta på plånboken och handla dundermedel hos frisören så kanske dottern kan behålla sitt långa fina hår som hon är så stolt över.
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Silverkedjan skrev:
Vill hon ha tovor??

Du är ju den vuxne, du får lära henne att ett långt hår har ett pris. Antingen har man det flätat på natten och sköter det, eller så klipper man av det.

Nej, hon vill inte ha tovor. Tro mig, jag tjatar om fläta, hästsvans och vikten av att borsta håret ordentligt varje dag och att man annars får klippa av det. Nu är det tyvärr så att jag går hemifrån vid 5-tiden på morgonen och då sover hon så det faller på pappa att se till så hon får håret i ordning på morgonen och det glöms oftast bort.... (och det trots att han själv har långt hår:confused: )
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Tack för tipset om fläta på natten. Att jag inte har tämkt på det själv:o Jag brukar bara fläta håret på dagen och ha det utsläppt på natten.
 
Sv: Dunderkur för långt fint hår?

Nu tänker jag vara lite tvärt emot vad gäller borstning och flätor. Jag har ett himla intressant hår som förvandlas till burrigt svinto om det inte sköts om ordentligt. De råd jag fått och som faktiskt fungerar för att hålla håret i bra kondition innehåller inte tipsen att fläta eller borsta ordentligt, tvärt om.

Nummer ett för att ha ett friskt och följsamt hår som inte tovar är klippning. Brutna strån och kluvna toppar ger ofelbart tovor och det är numera så jag märker att håret behöver klippas. Så länge topparna är hela finns inga direkta tovor, men de kommer krypande ju mer slitet håret blir. Om hela håret är i taskig kondition blir det också tovor i hela håret.

Nummer två är vård och skötsel. Bra schampo och balsam från frisör ser till att vårda håret mellan klippningarna och ser till att slitaget blir så litet som möjligt. Är håret så långt som din dotters är en leave-in av något slag ingen dålig idé. Stylingprodukter kan kännas som överkurs för små barn, men det finns styling som inriktar sig just på att ge följsamt hår utan trassel. Man kan tvätta håret varje dag bara man har rätt sorts schampo, men jag gör det helst inte. Är jag ledig och bara ska slappa hemma får håret vila från tvätt.

Så var det då borstning och flätor.....nja, uppsatt hår trasslar sig ju inte men enligt uppgift från frisör så sliter det desto mer på håret. All sorts friktion ger slitage oavsett om det är från flätor, hårsnoddar eller mössor. Slitage ger hår i dålig kondition som i sin tur gärna tovar och trasslar. Det kan därför bli en ond cirkel om man sätter upp håret för att det inte ska trassla. Jag har gärna håret i svans och snodden brukar hamna på samma ställe vilket ger att mitt hår ofta bli något mer slitet just där.

Att borsta behöver heller inte vara så himla nyttigt. Återigen blir det friktion och slitage på håret, speciellt om man har en dålig borste. Det ger stor skillnad beroende på vilken borste man har och hur man borstar. Vissa säger att man aldrig ska borsta blött hår, andra att man inte ska borsta torrt. För egen del följer jag det senare rådet. Det är så mycket enklare att reda ut håret med fingarna samtidigt som man applicerar balsam och när man sedan borstar håret efter duschen brukar det inte finnas några tovor. Skulle jag borsta torrt hår skulle jag nog vilja ha på lite balsamspray först. Jämför med hästarnas svansar och pälsglans.

När man väl har fått till ett friskt hår med släta, blanka strån är det faktiskt inte så himla svårt att sköta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har väldigt fint hår (fint alltså som i väldigt tunna hårstrån inte som i vackert 😅) som har hittat en fungerande fuktgivande...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Jfrelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Modest
·
Relationer Hur i hela friden ska hon reda ut denna otroliga soppa som hon har hamnat i. Man tror ju att allt är påhittat för det finns väl inte på...
Svar
16
· Visningar
1 543
Kropp & Själ Jag behöver hjälp med dotterns hår och vet att det är flera här som har lockigt hår och vet hur man sköter det på bästa sätt. Googlade...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 537
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp