Dumma dumma mig..

cress

Trådstartare
Just det.. Sitter med värsta ångesten efter som Jag klippte min häst idag..

Tyvärr klippte jag honom i skinnet mellan frambenen så det började att blöda.. Känner mig helt kass just nu, iofs verkade han inte bry sig,han ryckte till lite bara.. Hur klipper man igentligen på bästa sätt mellan frambenen där skinnet är så mjukt?!Jag Har ju klippt hästar förr och det har gått bra..

Sv: Dumma dumma mig..

Vilken otur, inte alls kul :crazy:

Det bästa är om ngn annan kan hjälpa en så att de lyfter upp ett framben i taget och drar fram/upp det så att man sträcker ut huden :) Om inte annat så får man försöka sträcka på den själv medan man är där och klipper, bästa är ju om man har en maskin som inte har så gigantiskt skär när man håller på i de skrymslena. :idea:

Jag tror nog pållen klarar sig, oroa dig inte för mkt :p

Det är lättast om någon håller ut benen åt en så att huden blir sträckt, undvik att klippa när huden ligger "veckad" sas..

Nåt litet småsår har jag också lyckats orsaka vid klippning tyvärr..
Är det bara ett litet sår så är nog inte hästen döende även om det inte alls är kul såklart, så haka inte upp dig på det försök undvika det i framtiden istället :)

Äsch då, det har hänt mig flera gånger! Nuförtiden klipper jag inte i de små vecken som ofta finns där om de inte har jättemycket päls.
Klipper jag däremot med min lilla batteridrivna Moser Avalon så är det i princip noll chans att maskinen hugger tag i huden oavsett hur man klipper så den kör jag med överallt. Har en stor DeLaval med sladd oxå och den har aldrig huggit i skinnet heller!
När jag använde min chefs kassa klippmaskin från Jula så högg den även om man höll den plant emot. Skräpmaskin.
Så det kan ha med maskinen att göra ibland oxå!

Om jag klipper häst som bara ska gå hemma eller småtävlingar så brukar jag antingen lämna lite oklippt mellan frambenen (brukar inte synas så mycket om hästen inte är galet pälsig) eller så klipper jag sas ytan av pälsen. Ser också okej ut och jag har faktiskt aldrig lyckats klippa en häst i skinnet (*peppar peppar* ska klippa iimorgon:p). Om hästen ska gå stora tävlingar/visningar tar jag faktiskt hjälp för att få det riktigt snyggt. Men då klipper man ju hela benen också, så det är mycket veck just runt frambenen som ska undvikas:).

Jag brukar be någon lyfta frambenet åt mig. Då är det lättare att komma åt.

Men jag har också klippt min i skinnet ett par gånger. En av gångerna sparkade hon mig så hårt att jag råkade köra klippmaskien i skinnet på henne. :o
Dock brydde hon sig ej, hon var nog rätt nöjd över att hon lyckades sparka sönder maskinen. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka