Sv: dressyrsadel för långa lårben
Du behöver inte lite stretchövningar/sjukgymnastik för dina höfter då?
Det är ju inte helt ovanligt. Jag har själv hjälpts väldigt av det.
Av din förklaring av hur du sitter, behöver stöd och får ont etc så hade jag satsat på att stärka bålmuskulaturen och stretcha höftböjare, insida lår, framsida lår och rumpa. Även om jag också bytte sadel.
Har du lagom långa läder? Du kanske behöver korta dem ngt hål?
Är du kobent?
Jag tror inte man bara ska döma ut eller "in" märken rakt av. Utan tänka på att de olika modellerna kan vara väldigt olika. Och känslan i sadel varierar beroende på häst, bomvidd, sitsstrl etc.
Jag har tex en Amerigo Vega på min ponny, normallånga kåpor. Jag ser ut att sitta bra i den. Och innan jag blev mer stabil i min sits så upplevde jag mig sitta bra i den. Nu har jag märkt att den lite, lite tippar mitt bäcken framåt i anksits. Det är frågan om mm. Jag har antagit att den för mig kunnat bli optimal med större sits.
Nu har en häst jag har i träning en Vega i större sits, normala kåpor. Den sadeln ger mig oooont i höfterna. Den tippar mig ännu mer fram och jag som vill sitta i balans spänner emot för atthålla mig "i lod". Att jag spänner till så ger mig såna smärtor att jag trodde jag skulle bli tvungen att sluta rida innan jag förstod vad det kom av.
Som tur är så låg den inte bra på hästen efter att han musklat om sig. Så nu får han gå med en av mina sadlar.
Min andra häst har en Amerigo CC i för mig lite för stor sits och med långa kåpor som är lite ommoddad. Den tyckte jag innan jag blev stark och balanserad nog var hemsk. Den är ju öppen i modellen och iom att den dessutom är för stor i sitsen hade jag noll stöd då unghästen skuttade runt.
Idag älskar jag den! Den sätter mig i balans utan att låsa mig. Och jag får inte ont i den. Men stöd ger den ju inte..
Den sadeln har jag på 3 av de jag rider regelbundet, utprovad av sadelutprovare på alla 3. Och den känns väldigt annorlunda beroende på vilken häst den ligger på.
Jag har ridit en hel del i många olika Amerigo. Och jag gillar dem. Men jag behöver långa kåpor och gärna lite större sits i dem.
Jaguar får jag otroligt ont i ryggen av. Jag red en häst regelbundet som hade Classicen och sen CC:an. Hans matte hade mycket kortare ben än mig. Och förmodligen annan bäckenform. Då jag hade hästen heltid var jag helt förstörd i kroppen om jag red i sadel.
Prestige funkar bra för mig. Jag rider en häst regelbundet som har haft olika Prestige. Jag minns inte vilka modeller dock. Men jag gillar dem!
En annan jag rider mycket i som jag verkligen gillar är en Equipe, tror det är en Oracle. Men jag är osäker. En sån skulle jag iaf kunna tänka mig.
Har ridit mycket i en Connector nu på sistone med. Den är väl ok. Men jag känner mig lite instängd i den.
Dock får jag inte ont av den.