Dressyrsadel eller islandssadel?

CallMeAce

Trådstartare
Är nybörjare på islandshäst och köpte min första islandshäst i april. Tävlar en del med henne och ambitionen där är givetvis att bli bättre :)
Jag behöver nu en ny sadel och velar mellan dressyr- eller islandssadel. Vad tycker ni är bäst och varför?
Är rädd att det ska bli svårt att rida tölten i en dressyrsadel? Men att det kanske blir lättare att rida ut de andra gångarterna i en sadel med djupare säte?

Det blir nog lättare att hitta en dressyrsadel. Tänkte ta hjälp av en mycket duktig sadelutprovare och hon har inte direkt några islandssadlar. Känns som det blir svårare med islandssadel just för att jag inte riktigt vet hur jag ska prova ut :D

Sv: Dressyrsadel eller islandssadel?

Jag gillar både och beroende på vad det är för häst.

Det jag gillar med dressyrsadeln är stödet, men det är också nackdelen. Man blir ju lite låst.

Tror det beror lite på vad man har för häst med. Personligen tycker jag att om hästen har bra takt så funkar en dressyr toppen. Det funkar ju precis lika bra att rida till form och så i en dressyrsadel (eller en islandssadel med mycket stöd för den delen). Men om hästen har lätt för att blanda hejvilt eller har svårt att få ren takt, så tycker jag det är lättare med en sadel där man kan röra sig lite mer och påverka balansen lättare. Om sadeln är för djup tycker jag det är svårare att vinkla bäckenet som jag vill för att få till den där balansgången mellan gångarterna på en häst som gärna faller över åt nåt håll taktmässigt.

Nu har jag inte ridit så många fyrgångare, så detta gäller säkert inte generellt. Men de fyrgångare jag ridit hade jag nog kunnat rida i dressyrsadel utan att märka någon större skillnad. Där har det inte varit riktigt samma balansgång, eller rättare sagt det har ju bara kunnat tippa åt ett håll :angel:

Nu har jag bara haft femgångare själv och båda är väldigt lättväxlade på gott och ont, klockrena när man väl är där men lika lätt att tappa balansen och få både trav- och passtakt. Godi red jag med både islands- och dressyrsadel, helt klart bättre i en island. Allra bäst med den bomlösa.
Sol har jag bara ridit i två olika islandssadlar och den bomlösa, även där helt klart bäst med den bomlösa. :)
Mycket lättare att få in finliret med den bomlösa tycker jag.

Får man fråga vem du tänkt ta hjälp av?
Har du provat några gånger så får du nog ganska snabbt koll på vad som funkar och inte funkar och det blir ju lättare att kolla själv. Dessutom borde du kunna få hjälp av personen att kolla någon sadel även om den är island om du nu skulle vilja prova på egen hand.

Senast ändrad:

Jag gillar den sadel som passar hästen, om det sedan är en dressyr eller island kvittar.

Jag skulle säga att det beror på vad man själv trivs i. Fast jag har börjat överväga att köpa en dressyrsadel utöver den bomlösa och islandssadel jag redan har, detta pga jag har börjat få till traven på min ena och jag hoppas på att en sadel med mkt stöd skulle kunna underlätta lite. Hon rör sig så mycket större nu att min bomlösa dyna känns liiite jobbig att rida i när hon travar på som bäst.

Samtidigt vill jag inte vara utan min bomlösa dyna, tycker den är underbar på massa sätt. Islandssadeln är en billig syntetsadel som jag främst använder på unghästen där jag upplever att dynan inte är nog stabil på en vinglig och ibland lite vimsig unghäst.

Jag har en dressyrsadel med mycket stöd och som är väldigt mjuk, för att jag helt enkelt haft problem med ryggen och jag får ett bättre stöd som ger mig en bättre sits, som resulterar i en gladare rygg! Den sadeln använder jag på i princip alla hästar.

Jag har inte känt någon skillnad, även på de hästarna som blandar gångarter hej vilt. Sitter jag bra kan jag påverka hästen bättre. Jag har faktiskt ridit pass flera gånger i min djupa dressyrsadel och det har inte varit några problem.

Vill du ha en dressyrsadel så köp det.
Sadeln ska passa hästen och ryttaren.

En av mina medryttarhästar har en islandssadel med rejält djupt säte. Känns nästan som att rida i en dressyrsadel, men ändå inte. Har aldrig ridit så bra som i den sadeln, jag älskar den!! Vet dock inte varifrån den kommer, måste ta reda på det...

Jag tycker det är precis lika viktigt att sadeln passar ryttaren som hästen. Har inte ryttaren korrekt sits i sadeln kan den inte inverka på hästen optimalt och kommer störa den med obalans och dyl..

Kan PM´a om vem det är jag tänkt ta hjälp av :)
Som du säger så borde jag kunna ta hjälp av henne även med islandssadlar. Måste bara hitta vart jag kan hämta sadlar för att prova. Förstår inte var alla hittar sina? Vanliga butiker brukar ju inte ha en massa olika islandssadlar och islandsbutikerna ligger ju inte direkt runt husknuten om man vill hämta många olika att testa.

Enligt mina erfarenheter sen tidigare 3-gångare kan det vara otroligt svårt att hitta passande sadlar och islandsbutiker har oftast bara några få märken att välja mellan. Känns så dumt att ta ut en sån för att prova ut sadel och ha så få valmöjligheter....

Det enda jag är rädd för med en dressyrsadel är egentligen att tölten ska bli svår att rida. De andra gångarterna är ju som på en vanlig 3-gångare, iallafall på min häst. Men man kan ju försöka hitta en dressyrsadel men inte alltför djupt säte....eller? :D

Du får åka runt till större stall och prova.

Tror inte det skulle vara några problem om du ville komma hit och prova, vi har ju ett gäng. Kan fråga runt om du skulle vara intresserad.

Fast nästan alla nyare moderna dressyrsadlar har ju ett mer öppet säte än tidigare.
Det är få sadlar som är på riktigt djupa numera.

Tex Olympic Jessica och Albion Legend K2 är dressyrsadlar med öppna säten där man kan röra sig men ändå sitter mer fast än på en sadel med väldigt flackt säte.

Numera går det inte att säga att en dressyrsadel automatiskt har djupt säte eller att en islandssadel automatiskt har flackt säte för det finns massor av dressyrsadlar med flatback och massor av islandssadlar med lite djupare säte.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar