Dressyrgjord till Olympic Jessica

cactuspower

Trådstartare
Har en dressyrgjord från Jacson just nu. Brun, med resår på en sidan. Tycker att själva gjorden är helt ok till det priset jag gav för den dvs. ca 400:-. Den är bra i omed att jag kan stoppa igenom den långa extra hängande slängade remmen som min Olympic Jessica har, genom dom där lädergrejerna på gjorden sen.. fattar nån hur ja menar? :smirk:

Men nu så har en sånn där lädergrej gått sönder så nu hänger extra remmen på min Jessica, alltså den som är emellan stropparna ner o hänger och slänger igen. Eller jag har gjort en specialare och trätt tillbaka remmen "i sig själv" kan inte riktigt förklara... men men hoppas nån fattar ändå.

Men till frågan. Ni som har eller har haft, eller ens ridit med Olympic Jessica sadlar. Hur gjorde ni med extra remmen? Och vad hade ni för dressyrgjordar till??

Sv: Dressyrgjord till Olympic Jessica

Förstår jag räytt om du har en extra sadelgjordstropp? Medryttarhästens sadel har det, och hon har en stübben gjord, den har skydd för spännena på båda sidor (typ läder grej med kardborre man knäpper över spännena) som man kan stoppa ned stroppen i så är den ur vägen! Den är ju dyrare, runt 800:- tror jag, men väldigt fin i lädret.

Det är ju eg. ingen extra sadelgjordsstropp, utan det är ju en rem mellan de två stropparna som är ännu längre och som man kan fästa i sig självt. Nackdelen är ju sedan att remmen hänger och slänger.. Men tack för tipset!, ska nog investera i en sånn gjord som du beskriver om jag hittar någon bra. Men stübbens är ju bra!
Tänkte inte ens på att den varianten fanns.

Jo jag vet, har funderat på det. Men jag kommer vilja sälja sadeln sedan när min unghäst har växt ur den (hon är ju bara 4 år) så jag tänkte nog behålla stroppen ändå, det kanske är någon som stör sig på om man klippt av remmen. Känns bättre och ha den kvar försäkerhetsskull i alla fall. Vill nu nästa person som köper sadeln inte ha den kvar, då får denna person då ta bort remmen själv i så fall..

Såg nu att Stübben Dressyrgjorden finns på Hööks. Nackdelen är dock att jag har 65 på min dressyrgjord och denna fanns bara i stl. 50, 60 & 70. Så jag är lite osäker på om jag ska välja stl. 60 el. 70 på denna.. dessutom så har jag ju BRUN dressyrsadel och då går det ju inte med Svart dressyrgjord heller :( Hööks hade i af bara svart inne.

Har en Olympic Jessica till min ena häst. Håller med om att det är onödigt långa stroppar! :eek: Har en lädergjord från Börjes, billig och ok kvalité. På den finns många olika "ögglor" att stoppa i stropparna i , så de slipper hänga ner och störa hästen. Kostade ca 250kr :D :banana:

Ok, jag ska ju till Börjes så jag kanske kan köpa en gjord därifrån om det är något att ha. Är du nöjd med din, är den Mjuk och fin? Hållbar?

Jag hade ju "ögglor" på min Jacson gjord med, nackdelen var bara att ena ögglan gick södner när jag höll på och försökte pilla in min den dära extra långa gjorden. :(

cactuspower skrev:
Ok, jag ska ju till Börjes så jag kanske kan köpa en gjord därifrån om det är något att ha. Är du nöjd med din, är den Mjuk och fin? Hållbar?

Jag hade ju "ögglor" på min Jacson gjord med, nackdelen var bara att ena ögglan gick södner när jag höll på och försökte pilla in min den dära extra långa gjorden. :(

Ja, jag är nöjd med den. Har haft den i ett år, vet inte hur hållbar den är. Är hel än iaf :smirk: Är väldigt mjuk, hästen får inget skav av den. Är dock inte anatominskt formad vilket jag vill ha, men nöjer mig men den tills jag hittar någon annan :p Har också stropparna nedstoppade i ögglorna, har funkat hitills. Vet inte hur länge ögglorna håller, men 250kr tycker jag att den var värd.

Ok, jag ska kolla in den när jag är på Börjes på onsdag.
Känna o klämma på den och sådär. Men verkar den vara värd 250 spänn så slår jag väll troligtvis till, det är ju inte så mycket pengar det handlar om trots allt. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har bestämt mig för att köpa en begagnad Olympic Jessica, den är hel felfri och är egentligen i princip i nyskick. :) Får den för...
Svar
13
· Visningar
1 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka