Dressyr raser?

Jag håller verkligen med de som sagt Welsh Cob.
Har haft en och hon var otroligt trevlig, arbetsvillig och kändes större än hon var.

Lippizzanare känns otroligt underskattade! Haft turen att döma några olika samt haft en av de högst bedömda stona i närheten. Riktigt fina hästar med väldigt mycket motor! Hade lätt kunnat tänka migcen sån då de har många liknande drag som iberierna.
Ja vad hände med den rasen? Var populär på 90 talet sen har jag inte hört något om den 🙈

Ja vad hände med den rasen? Var populär på 90 talet sen har jag inte hört något om den 🙈

Det har ju aldrig varit nån stor ras. Finns enligt en googling runt 11 000 i hela världen. :) Har hållit ett öga de sista åren på vad som kommer ut för försäljning och det är inte många. Däremot finns det förhållandevis gott om dem i östeuropa, så om det blir aktuellt för mig tror jag det blir import.

Det har ju aldrig varit nån stor ras. Finns enligt en googling runt 11 000 i hela världen. :) Har hållit ett öga de sista åren på vad som kommer ut för försäljning och det är inte många. Däremot finns det förhållandevis gott om dem i östeuropa, så om det blir aktuellt för mig tror jag det blir import.
Nej så är det säkert men det pratades ofta om den och den var med i rasböcker och reportage i tidningar minns jag, men sen har jag inte hört något om den alls 🙈

Nej så är det säkert men det pratades ofta om den och den var med i rasböcker och reportage i tidningar minns jag, men sen har jag inte hört något om den alls 🙈

Hmm, nu när du säger det så håller jag med, man pratade nog mer om rasen tidigare. Man hörde mer om Spanska Ridskolan, osv.

Instämmer i ovanstående. Morgan kan absolut vara något.
Ofta en lite mindre storlek på häst, men som ändå har massa och resning och är avlad för bland annat ridning. I Sverige är vi dessutom bra på att ställa ut dom, vilket underlättar både utvärdering och att köpa en hållbar individ. För just dressyr hade jag letat i vissa linjer, då det finns de som har bättre gångarter än andra (de som är mer westernavlade är ju ofta mer markbundna).
En aning partisk ;) , men det är definitivt en riktigt bra allroundhäst för hobbyryttaren som vill ut och tävla - oavsett gren. Stadiga i huvudet utan att bli tråkiga, är lättlärda, arbetsvilliga och snygga att se på. Svenska ekipage finns/har funnits på VM i körning, EM i ponnyfälttävlan, SM i WE, flera westerngrenar, och lag-fälttävlan, svår dressyr, msv hoppning. Låg försäkringspremie då det är en frisk ras. Har en aktiv rasförening där det hittas på flera aktiviteter under året.
De allra flesta som finns i Sverige rids in och tränas av amatörer, många utan tidigare erfarenhet av unghästar. Det säger något om hur schyssta dom är (och kan ge en förklaring till att man inte alltid ser dom visa sin fulla kapacitet ☺️ )

Liknande trådar

Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 080
Senast: tesora
·
Avel Hispanoaraben är i mina ögon den ultimata rasen och jag är väldigt intresserad av att köpa en någon gång i framtiden. Men de få jag...
Svar
8
· Visningar
2 265
Distans Hej allihop! Av nyfikenhet, rent hypotetiskt (än så länge i alla fall ;)). har ett travsto som jag gärna vill betäcka om några år, när...
Svar
10
· Visningar
1 577
Senast: Liten
·
Hästvård När jag kollar på hästannonser på spanska hästar, typ pre och andalusier och så.. Då är dessa hästar så otroligt fint musklade, många av...
Svar
11
· Visningar
1 689
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus