dressyr el. allround schabrak/vojlock?

LinnK

Trådstartare
vad har man till en islandssadel?
dressyr eller allroundmodellen på schabraket eller vojlocken?

Har sett att en del (många på island verkar det som..) rider utan vojlock eller schabrak,
har de då ngt imellan sadeln och ryggen, ngn form av pad eller så? :confused:

Är det verkligen bra för hästryggen att inte ha ngt emellan och kan inte det förstöra det dyrbara lädret på sadeln om den blir våt av svett å dylikt...??

För hästens skull... En sadel ska ju passa bra utan, vojlocken är ju bara till för, som du sa, att svett och dyligt inte ska förstöra sadeln. Fast jag har tyvärr ingen aning vilken vojlock som passar.. skulle tro dressyr.

Det finns vojlockar för islandssadlar, dressyrvojlockar har en tendens till att vara för smala tycker jag.

En del har pad istället för vojlock, men en sadel ska ju passa utan någonting! Dessutom tycker jag att det är snyggast att inte ha någonting under sadeln, men det krävs ju att man sköter om sin sadel ordentligt med tvättning och smörjning.

de jag känner som har islandhäst har dressyrschabrak under sina sadlar... Tycker de är lagom, men finns det speciella för islandssadlar passar de säker ännu bättre...

Vojlock eller schabrak är endast ett skydd för sadeln, för hästens del spelar det ingen roll. Själv använder jag normalt inte något under sadeln, och riskerar ej heller tryckskador och liknande.

Vojlockar speciellt till islandssadlar, finns det?
Det har jag aldrig hört talas om.
Du vet möjligtvis inte var man kan få tag i dem?

Finns det någon större marknad? Islandssadlar funkar bra med dressyr schabrak/vojlockar, då de har samma form, och islandshästryttare brukar inte vara kända för att vara storkonsumenter på det området. Fast vem vet, det kanske är någon som går på det om man skriver islandsvojlock på hyllkanten istället för dressyr :angel:

Och plötsligt får den även ett annat pris också, :angel: det går ju inte att ha samma pris på dessa för de är ju en vojlock till islandssadel eller var det dressyr. Nåväl namnet anger islandssadel, så plötsligt verkar priset bli ett helt annat. :confused:

jag använder en speciell pad under sadeln, orange är den. klubben där jag håller hus på har också bara padar under sadeln. funkar jätte bra. finns att köpa i vissa affärer, ibland beställningsvara.

Glirnashopen har också!
Och faktum är att dessa vojlockar är bredare än dressyrvojlockar!!

Det är jag nog ytterst tveksam till,. jag köpte en vojlock till en kompis i höstas just från Glirna. Vi kollade mellan min dressyr och den jag köpte, det som var en lite skillnad var skärningen i rygglinjen. I övrigt verkade den stämma rätt bra med en dressyrvojlock.

Liknande trådar

Utrustning Såg en bild på ett sadelunderlägg som var ngt mellan vojlock och schabrak. Som om ngn klippt bort hörnet på ett schabrak. Tyckte att...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Buck
·
Hoppning Har precis köpt en Wintec pro (flatback) och tänkte beställa ett snyggt Mias schabrak. Funderar dock på om jag ska ha allround eller...
Svar
5
· Visningar
1 018
Senast: HannaZ
·
Utrustning Ja, nu är jag här med mina korkade frågor igen.. ;) 1) Har man dressyr eller allround schabrak/vojlock till islandssadlar? 2)...
Svar
4
· Visningar
1 119
Senast: kopur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama