drar i tyglarna

Falkenrally

Trådstartare
nu vill jag ha ett slut på det här..
min häst drar tyglarna ur händerna
på mig när jag rider både ute och på banan..

jag vill inte bli hård i handen heller genom att kämpa emot..
ska jag bara släppa efter och ta ett nytt tygeltag??
skänklar jag så travar hon bara...

vill gärna ha lite hjälp
tack på för hand

alla tips är välkomna!!!

Sv: drar i tyglarna

Hejsan. Har samma problem, men numera endast i skritten. Han har varit värre...

Det hjälper inte att dra emot, i en dragkamp vinner ALLTID hästen.
Och att bara låta det passera och ta ett nytt tygeltag hjälper (tyvärr!!) inte heller, då hästen tycker att det är bekvämt att få lite lösa tyglar de sekunderna som det tar att fixa till tyglarna igen...
Ett snabbt motryck (kan låta illa men) precis när hon rycker är det enda som hjälper, vad jag vet. Då tycker hon att det är obehagligt att rycka i tyglarna och kommer tids nog att vänja sig av med ovanan..

Jag bytte till bettlöst..just nu ett ponnyhack.
Inget mer ryckande hos oss inte :bump:

ta i ena tygeln och gå i en liten volt å flytta rumpan på hästen... bägge hållen. direkt du känner att hästen ger efter ska du ge tygeln.. hästen ska vara väldigt ställd...ska verkligen GE dig huvudet... d får dom att bli mjuka.. hästens ka rörs sig framåt med frambenen hela tiden medans du flyttar rumpan. man kan börja med detta från marken också.. om du under mer specefikt hur man gör akn du höra av dig...

ska testa det tack så mycket!!

vill ha massor av tips kan ni ge tips om bärighet också?? gå in på den!!

övningen jag nämnde ovan hjälper dom även att bära upp sig. dom kommer tillslut sänka huvud och nacke + får du bakbenen aktiverade eftersom dom hela tiden ska röra sig framåt, och dom trampar verkligen under sig. men innan man börjar med övningen bör hästen verkligen kunna röra sig framåt, annars kommer det bara bli bråk. problemet som för det mesta uppstår är att dom vill stanna på frambenen och bara flytta bakbenen. därför bör dom veta att när man säger gå, betyder det gå nu! allt handlar om tajming...

Ska jag också testa på min 5-åring som gör samma sak. Tackar för tipset.:bow:

Min häst har också varit orolig med huvudet och ryck och ruskat så vi i bland har ridit in i träd bara för att han höll på å strula.
Har provat en massa olika bett men inget hjälpte förens jag provade ett ponny hack. Nu går han hur bra som hälst.
En del säger att vad synd att du inte kan rida på vanligt bett.
Men vad är det igentligen som säger att det skulle vara trevligare för hästen med metal i munnen eller en kedja´under hakan?
Funder dessutom på att byta ut kedja till en läderräm så blir det kanske ännu bättre.

Falkenrally skrev:
nu vill jag ha ett slut på det här..
min häst drar tyglarna ur händerna
på mig när jag rider både ute och på banan..

jag vill inte bli hård i handen heller genom att kämpa emot..
ska jag bara släppa efter och ta ett nytt tygeltag??
skänklar jag så travar hon bara...

vill gärna ha lite hjälp
tack på för hand

alla tips är välkomna!!!

Jag låter inte hästen göra så. Försöker hästen dra tygeln ur handen på mig så håller jag emot. Om man alltid annars är mjuk i handen och bara blir hård och stum när hästen försöker ta över, genom att dra tygeln till sig, då blir det ingen dragkamp. Snarare ett "jaha, så skall jag tydligen inte göra för att få en mjuk hand". Beteendet skall tillrättavisas helt enkelt.

Är man konsekvent så försvinner det snabbt. Hästar gör ofta så när man börjar forma den med hand och skänkel - rama in dem. Det är en naturlig respons av att försöka slå sig fri, när hästen inte riktigt ser poängen. Men när hästen väl lärt sig att det är skönt att gå lång och låg med höjd rygg, så blir det inget motstånd längre.

Hälsning Maja

min 4 åring började med det för ett par v sen. Jag tröttnade och ställde mig i tvåpunktsits en ridtur med handen vilande på mankammen=vägrade följa med i hans ryck. Stod så hela ridturen och han fick ge sig själv eftergiften genom att slappna av och sluta rycka. Efter den ridturen har jag inte varit med om ett enda ryck. Låt hästen bestraffa sig själv.

Säger som många andra redan sagt. Dra inte tillbaka! Tänk på att för att hästen ska kunna dra så måste den ha något att dra i (dvs dina händer) Rid framåt i ett bra tempo, använd halvhalter och tänka på att du får lov att ta i i halvhalterna om det behövs bara du ger eftergift. Ibland är det bättre att "rycka till" ordentligt och sen ge eftergift när du får reaktion. Glöm aldrig eftergiften bara! Gör mkt övergångar och får du inte reaktion direkt så bli lite "brutal" och ge sedan efter på tygeln. Övergångar är ett bra sätt att få mer bärighet i hästen, dålig bärighet visar sig nästan alltid i att man får mkt häst i handen. Ett tips är oxå att byta till ett mildare bett. Har haft samma problem som du med min pålle, bytte från ett vanligt tränsbett till ett gummibett med äpplesmak! Och hon älskar det:love: Jag trodde ett tag ett jag skulle behöva rida på ngt skarpare ett tag:( men fick ett infall och bytte till ett mjukare innan jag testade nåt annat och det funkade ju! Lycka till!!

Anledningen till att hästen drar tygeln ut handen på sin ryttare är att den inte bär ordentligt med sina bakben och inte har tillräcklig framåtbjudning. När hästen rycker till i tygeln ska du banka till (ordentligt) med skänkeln. Det får gärna bli en reaktion där hästen springer framåt ett par steg. Att den går över tygeln just då gör ingenting! Den kraftiga framåtdrivningen gör att hästen kommer in längre under kroppen med sina bakben, vilket i sin tur leder till att hästen blir högre i formen och drar inte tygeln ur handen. Man får hålla på ett par gånger, men det är klart värt det :)

Hoppas det fungerar... Det har det gjort på alla hästar jag har ridit iaf.

/Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 249
Senast: Sar
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka