Dränering av hagar

Conversation Piece

Trådstartare
Vi ska anlägga vinterhagar och ligghall på åkermark. Marken är inte ren lera, men inte ren sand heller utan något mitt emellan. Vi har tänkt oss att först gräva ur ytan som ska dräneras sedan lägga ner dräneringsrör och sedan fylla igen med stenkross.

Jag tar tacksamt emot andras erfarenheter om t ex hur tätt dräneringsrören bör ligga, hur tjockt lager av stenmaterial brukar man behöva och vilket material är bäst att använda? Kanske har någon en uppfattning om vad ett sådant här projekt kostar i stora drag? Vi ska anlita en grävar-gubbe för jobbet och transporterna av material kommer kunna hållas nere eftersom vi bor granne med ett stenbrott.

Sv: Dränering av hagar

Hej hej!

Jag köpte paddex ( eller hyttsten egentligen) som jag la in direkt ihagarna. Man kan lägga det på leran och så blandas det ihop.Mycket mycket bra.

Vi la ut med grävskopa , ett lager på ca 15 cm.Ingen lera har kommit upp och de har gått i hagarna hela året tills nu i juni.

Jag har haft det i 1,5 år och det funkar jättebra.Det kostade ca 9000 kr med lastbil och släp.(Dyraste var transporten)

Är det sant!? Jag har hört från "alla" att det är absolut nödvändigt att man gräver ur först, annars kommer leran upp. Vad kostade Paddexet då? Och var köpte du det?

Alltså man får ju inte göra reklam här men googla på Hyttsten eller paddex. Har funkat kanon.........ring och prata med dem.

Redan gjort! Verkar helt ok. Men nu bor vi nästan närmaste granne med Systens anläggning på Stenberget, så det blir nog krossmaterial ändå den här gången.

Liknande trådar

Anläggning Om man har en ligghall med jordgolv, vad är bäst att göra med golvet för att förhindra att det blir alldeles sumpigt efter regn :s Det...
2
Svar
32
· Visningar
2 465
Senast: Buck
·
Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Har funderingar på att anlägga en paddock där vår skog stod förut (innan stormen). Träden är borta, så det är "bara" stubbar, rötter...
Svar
7
· Visningar
1 823
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Ni som kan. Jag ska grusa min stallplan med fint grus/grov sand för att även kunna ha den att träna på. Vill ha ett fast underlag...
Svar
1
· Visningar
1 627
Senast: Mathias
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama