Dräktigt stos temprament

N

nudel

hej!

Jag har ett sto som är dräktigt. Hur ändras deras temprament då? Och hur tidigt kan det ändras?

Tacksam för svar

Sv: Dräktigt stos temprament

Mitt sto är iaf väldigt trött och sur numera, hon har ca 2,5 månader kvar och har varit mer eller mindre grinig det mesta av dräktigheten. Fast de allra första månaderna var hon mer lugn och rofylld bara.

Okej! Mitt sto ska ha i juni, men hon har redan börjat att bli sur. Hon vill bitas och stegra sig när man leder henne.

min har blivit lite tröttare nu, också runt 2,5 månader kvar.
Annars har tempramentet inte direkt ändrats, lite lugnare kanske, men inget större.

mitt ena sto ändrade temperament innan jag hade varit och kollat henne på 18 dagar.. det märks klart och tydligt på henne att hon är dräktig! det syns i blicken..
Hon är mkt mer harmonisk och lugnare, inte så att hon var stollig innan men hon har bara blivit lugnare..

men min har ju inte blivit lugnare utan snarare tvärtom! =/

Tycker det går lite upp och ner.
Ena dagen trött, andra skitsur.
Men vi hade en period vid ca 100 dagar då jag undrade vad det flugit i henne.
Helt galen, jagade andra hästar, gick inte att rida.
Om man inte tyckte var kul att utöva någon slags vildhäst ridning
Då ångrade jag att hade betäckt.
Men det gick över.

Mitt ena sto får ett inre lugn i ögonen, svårt att förklara, hon har en annan mer harmonisk blick.
Förr förr året såg jag det på runt dygn 14 redan förra året på dygn 6..
Sen är hon som vanligt fast mer bitchig.. :grin:

Fast nu har hon precis kommit ur en period då hon flyttat på sig för de andra, alltså blivit lägre i rang men det har ändrat sig nu igen, kärringen is back!

Mitt gråa sto var som vanligt, märkte ingen större skillnad

Mitt sto syntes det nästan direkt. Hon ändrade liksom aldrig tillbaka till sitt vanliga stolliga jag efter brunsten utan var lugn harmonisk, visserligen fortfarande lika bitschig som vanligt, men nu ska jag inte be om mirakel ;)
Hon har helt enkelt ett lugn som hon inte har i vanliga fall, klara av att vara stilla utan att direkt jobba utan att verkligen förpesta tillvaron för alla som har med henne och göra.
Och mot mig är mycket mer närgånget social. Annars är hon alltid pigg på att kolla in vad jag sysslar med, men på lite avstånd, nu har jag en knähund som försöker lägga sig i knäet och mysa om hon bara kunnat.

/Camilla

Min har ca 2 månder kvar och har inte sett några större förändringar i hennes sätt att vara. Tröttare är hon - men lika glad och vänlig som vanligt.

Mitt sto är sig lik. Lika energisk och sugen på ridning som vanligt, drygt sex månader gången. Fast man får inte borsta magen för då smäller det. Antingen hugger hon tag i jackan eller så kickar hon med bak. Säger till henne på skarpen men tycker samtidigt att det är lite gulligt. Fast det talar jag inte om för henne förstås:angel:

Stegra sig skulle garanterat min inte orka....:angel: hon är riktigt slö och lat nu.....har inte ridit henne under dräktigheten för hon brukar hetsa upp sig en del ibland, så det kändes onödigt, för övrigt har jag två till att rida så det gör inget.

Jobbigast just nu är väl att hon inte äter något vidare, hon blir trött på alla foder fast jag varierar men det är väl trångt där inne nu och lite plats för mat. Så länge hon iaf äter och inte magrar så kännner jag mig något så när lugn. Jag gödde upp henne mycket innan för att hon skulle ha att ta av...

mitt sto ska ha om mindre än 2 månader ända ja kan märka på henne är att hon blivit tjock om magen lite halv grining runt magen men hon skulle aldrig göra något , är pigg som bara den fick hon skulle hon forfarande raca i skogen hihi , men nu blir de bara promenader . längtar

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka