Dräktighetsundersökning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Burza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 064

Burza

Trådstartare
Jag har köpt ett sto som gått på fri betäckning juli-augusti, och inget ultraljud har gjorts.
Kan distriktveterinären göra ultraljud och finns det några andra alternativ?

Sv: Dräktighetsundersökning?

En vanlig rektal undersökning kan i dagsläget säga om ditt sto är dräktigt. Men du får ju inte reda på exakt datum då hon, förhoppningsvis, beräknas föla om det inte är så att hingsthållaren haft bra koll på stoets brunster under fribetäckningsperioden förstås.

Tack för svaret. Det viktigaste är att veta om stoet är dräktigt eller ej så jag kan fodra henne därefter.
Det bästa vore med ett ca. datum, men jag får väl börja vaka framåt juni. Fick bara ett kvitto från hingsten, ingen lapp med datum som jag fick med mitt förra föl?
Det är stoets första föl och jag tycker inte det syns, men jag vet inget om hur hon har sett ut tidigare heller eftersom jag nyss fått hem henne.

Kan du inte kolla när hon släpptes ihop med hingsten då? I så fall kan du ju räkna från det datumet ungefär.

Har samma problem med en ponny jag köpt min veterinär har tagit blodprov på henne och skickat in och hon säger att i dag är det ett relativt säkert prov väntar nu med spänning på resultatet, min ponny kan vara bet från mars till hösten ingen vet . tänkte köpa en fölvakt om hon är dräktig, vill inte åka till ultraljud med henne närmaste 10 mil enkel väg.Hon har blivit tjock väldigt fort efter jul därför min fundering om hon är dräktig
Har någon ett bra tipps på en fölvakt pris mm

Ring hingsthållaren. I många fall så håller de reda på brunsterna även under fribetäcking. Så gör iallafall jag.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
717
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: tara
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka