dräktighetens längd

ameo

Trådstartare
Moderator
Det säjs att stoet ofta gör likadant från år till år angående dräktighetens längd. Dva att hon t.ex alltid går ca 2 veckor över tiden.
Jag har dock sett ett annat fenomen, att HINGSTEN avgjort dräktighetens längd - verkar det som...
Någon annan som varit med om nåt liknande?

-99 hade jag en hingst på station (shettis), betäckte 5 ston varav tre mina egna och SAMTLIGA dessa fölade på dag 320. :eek: (två av dem missade jag :crazy: )
Min egen avelshingst är e nämnda hingst och blev också till då den var stationerad hos mig. Zeb föddes dock i "normal" tid.
Nu är mitt "gamla" shettissto dräktig med honom och komemr sannolikt föla inom det kommande dygnet (jag kan ju hennes tecken vid det här laget, sjätte fölet). Och det blir även det tidigt. Vet inte exakt dock eftersom hon gått på fribetäckning. Men hon borde ha gått ur brunsten i veckan efter midsommar... Fölade 13/6 förra året och betäcktes om på fölbrunsten.
 
Sv: dräktighetens längd

Jag har aldrig tänkt så, att hingsten skulle kunna påverka dräktigheternas längd...intressant tanke. Däremot så tycker jag mig märka att mina ston gärna fölar när vädret är varmt och behagligt. I år gick PP över sex dygn, trots att hon såg ganska färdig ut redan veckan innan...
Har hört andra som säger att soet får för tidigt vid stoföl, och för sent med hingstföl, men eftersom jag alltid får hingstföl så har jag aldrig kunnat kolla detta :)
Jodå,årets nya föl är också en hingst, om nu någon trodde något annat...
 
Sv: dräktighetens längd

Hmmmm
Mitt sto gick över dryga veckan tror jag med sin första(hingst), var tidig 12 dar med den andra(sto), tidig 7 dagar med den tredje(hingst), tidig 2 dar med den fjärde(sto)...Nu går hon ut idag och har inte fölat än......alla olika hingstar...

Jag brukar aldrig ha samma hingst så jag kan inte avgöra hur det är, men en intressant iaktagelse
 
Sv: dräktighetens längd

Jag har ett sto som nu väntar sitt fjärde föl. Alla tidigare har varit med olika hingstar och det har blivit ett sto och två hingstföl. Hon fölar konsekvent 14 dagar för tidigt. Ett annat sto som också ska sitt fjärde föl har haft olika hingstar och hittills fått ett sto och två hingstar. Hon håller tiden exakt även med samma hingst stoet ovan.
 
Sv: dräktighetens längd

Hej!
Jag svarar med att citera ut boken "Att bli med föl" av Stig holmstedt, Monica Magnusson Falk och Lennart Peterson-Brodda.
"Hur fölningen sätts igång är inte helt klarlagt. Vad man vet är att fostret betsämmer dräktighetens längd. Ett omoget, ej fullt utvecklat foster blir kvar längre än ett tidigare utvecklat. Sedan sätts fölnigen igång gemon ett hormonellt samspel mellan foster och sto, där detaljerna är olkara".
Vänligen Ragnhild
 
Sv: dräktighetens längd

Det man ju ofta ser på unghästarna lite senare 3-5års åldern är ju att vissa hingstar konsekvent alltid har avkommer som tex är sena i utvecklingen, och andra alltid tidiga. Vissa hingstar vet man att de avkommerna är aldrig "färdiga" nog för att hålla takten med unghästtester odyl. Och kan de så tydligt påverka hur avkomman utvecklas senare i livet så måste de ju även kunna göra det i fosterstadiet. Skulle vara ganska intressant att se om dessa hingstars föl också födds sent.
 
Sv: dräktighetens längd

gylle skrev:
Det man ju ofta ser på unghästarna lite senare 3-5års åldern är ju att vissa hingstar konsekvent alltid har avkommer som tex är sena i utvecklingen, och andra alltid tidiga. Vissa hingstar vet man att de avkommerna är aldrig "färdiga" nog för att hålla takten med unghästtester odyl. Och kan de så tydligt påverka hur avkomman utvecklas senare i livet så måste de ju även kunna göra det i fosterstadiet. Skulle vara ganska intressant att se om dessa hingstars föl också födds sent.

Skulle verkligen vilja se en sådan undersökning!!!
Jag har länge funderat över detta med "sena" linjer. Vad det riktigt beror på...
 
Sv: dräktighetens längd

*delvis trådnappning*

Är det vanligt att dräktiga ston i samma stall "synkar" varandra i fölning, om de ligger nära varandra i dräktighetstid, alltså att när den ena fölar kommer de andra snabbt därefter?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 378
Senast: Lyxzen
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 266
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Roliga saker som barn säger
  • Sortera plast?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp