Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

Juzzzen

Trådstartare
Min pålle är vääldigt lättfödd o jag har testat allt möjligt för att få ner honom i vikt..det enda som funkade var faktiskt att minska höet(fodrade med halm oxå, så hans tarmar fick jobba ändå..) Jag vet att folk säjjer att man ska dra ner på havren o kanske öka stået då..men det funkar inte på min segbolle..han blir så himla slö i såfall..väldigt bekväm herre är han ju, men han behöver verkligen kicken han får av havren...vad ska man göra...nu har jag testat att öka havregivan(han går ordentliga pass nu och behöver energi)jag har faktiskt ökat höet oxå..hur konstigt det än låter med tanke på vad jag skrev innan, men eftersom vi inte kan tta analys på höet så få jag testa mig fram. kanske kommer det nu när jag ska börja knditionsträna honom lite..eller vad säjjer ni..(bilder kommer inom kort)
Kram på er!
 
Sv: Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

Du behöver ju inte öka på grovfodret bara för du dra ned på kraftfodret...Det finns exempel på hästar som går ned i vikt med ÖKAT foderintag också...kan tänkas att din foderstat inte är i balans...men det är klart...du säger ju inte vad det är för häst och vad den äter och det ena med det andra ;-)
 
Sv: Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

jaa..precis..det är den tekniken jag så smått testar nu, eftersom jag just misstänker att det är balansen i foderstaten det handlar om, önskar verkligen att jag kunde få analys på höet.. att jag ...hehe..nää..det e inte så lätt för dej att gissa vad jag har för pålle såklart..mest en generell fråga, dock..men jag kan berätta att han är en liten connemara på 153 cm, lättfödd som sagt...väldigt lättfödd, o en liten latis..(dock ej när det gäller att busa)han är dock 21 år gammal, men han har alltid varit den som helst tar lättaste vägen ut när dwet gäller att jobba.. ;) Fast just under denna perioden me vinterpäls osv är han ganska trött..Just nu får han 1.5 kg hö på morgonen, 2 kg på middagen och 2.5 kg på kvällen..(får några kilo i hagen oxå nu när det är ont om gräs) jag har ökat hans havre till närmare tre kilo om dagen( jag veta att det låter mycket men som sagt testar jag mig fram..)men ni får gärna kommentera..det är ju därför jag skriver det här!!
 
Sv: Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

Juzzzen skrev:
jaa..precis..det är den tekniken jag så smått testar nu, eftersom jag just misstänker att det är balansen i foderstaten det handlar om, önskar verkligen att jag kunde få analys på höet.. att jag ...hehe..nää..det e inte så lätt för dej att gissa vad jag har för pålle såklart..mest en generell fråga, dock..men jag kan berätta att han är en liten connemara på 153 cm, lättfödd som sagt...väldigt lättfödd, o en liten latis..(dock ej när det gäller att busa)han är dock 21 år gammal, men han har alltid varit den som helst tar lättaste vägen ut när dwet gäller att jobba.. ;) Fast just under denna perioden me vinterpäls osv är han ganska trött..Just nu får han 1.5 kg hö på morgonen, 2 kg på middagen och 2.5 kg på kvällen..(får några kilo i hagen oxå nu när det är ont om gräs) jag har ökat hans havre till närmare tre kilo om dagen( jag veta att det låter mycket men som sagt testar jag mig fram..)men ni får gärna kommentera..det är ju därför jag skriver det här!!

Varför analyserar du inte höet?

Att ge TRE KILO havre till en lättfödd häst anser jag vara idioti. Om man räknar med 10 MJ/kg havre blir det alltså 30 MJ/kg, det är generellt sett mer än vad du får av 3 kg hö.

Havren innehåller med största sannolikhet mer protein än höet, men det finns MYCKET bättre sätt att lägga till det där proteinet om det är det som saknas.

Så, ska du testa dig fram utan höanalys rek jag att du byter ut havren mot något annat. Och som sagt - varför inte analysera höet och slippa testa och trixa, och dessutom vara SÄKER på att hästen får det den behöver?
 
Sv: Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

Jag kan inte analysera höet eftersom det är från 4 olika skördar...annars hade jag givetvis gjort detta..men havre är ju det som är minst fett har jag fått lära mig, o eftersom han går ganska så hårt för tillfället,o behöver energi o är äldre så tyckte jag att han behövde det. Nu är det ju så, att han e ju inte fet,i den bemärkelsen som innan men kanske skulle han kunna gå ner några kilon.(har alltid varit lättfödd, o legat många kilo över) Skulle jag öka höet istället o dra ner på kraften(testat detta) så blir han bara ännu tröttare, o går dessutom upp, för mycket, eftersom han då inte orkar jobba me samma glöd, o blir snabbt trött(vill ju inte pressa honom, min gamle man)....det är därför jag testar som jag gör nu, men det är alltid bra att höra att man är en idiot ibland..;)vad skulle jag byta ut havren emot i så fall?Nåra fler tips eller reaktioner?Tack!
 
Sv: Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

Visst går det analyser från olika skördar...man tar bara ett sammlingsprov och får ett ungefärligt värde. Havre är förövrigt ett av våra fettrikaste sädesslag ;-)...dvs om man nu ska gå på fett innehållet...sedan att det inte sätter hull som korn gör är en annan sak.
 
Sv: Dra ner på kraft,öka stråfoder..funkar inte...

Juzzzen skrev:
Jag kan inte analysera höet eftersom det är från 4 olika skördar...annars hade jag givetvis gjort detta..men havre är ju det som är minst fett har jag fått lära mig, o eftersom han går ganska så hårt för tillfället,o behöver energi o är äldre så tyckte jag att han behövde det. Nu är det ju så, att han e ju inte fet,i den bemärkelsen som innan men kanske skulle han kunna gå ner några kilon.(har alltid varit lättfödd, o legat många kilo över) Skulle jag öka höet istället o dra ner på kraften(testat detta) så blir han bara ännu tröttare, o går dessutom upp, för mycket, eftersom han då inte orkar jobba me samma glöd, o blir snabbt trött(vill ju inte pressa honom, min gamle man)....det är därför jag testar som jag gör nu, men det är alltid bra att höra att man är en idiot ibland..;)vad skulle jag byta ut havren emot i så fall?Nåra fler tips eller reaktioner?Tack!

Man tar ett samlingsprov när man har sådär. Ta prov ur tio balar lite här och var på skullen. Ännu bättre är det om höet är sorterat efter skörd, då analyserar man en skörd i taget.

ALLA höanalyser är ett genomsnittsvärde, även om det är samma skörd så på ena delen av fälten kanske det växer med klöver, den andra änden har fått mer sol osv. Så det blir alltid ett genomsnittsvärde på provet du skickade in. Tar man då ett prov som är representativt får man ett representativt medelvärde. Alltså ska man ta från balar på olika ställen på skullen, inte ta från bara de balar som ser extra fina ut eller så utan försöka göra det representativt.

Ang havren så havre i sig har jag inga problem med, men i de där mängderna reagerar jag dels på stärkelsen, men ffa på att det är MYCKET havre till en häst du begränsar stråfodergivan till och anser är lättfödd.

Sen det där med att han blir 'trött' om du tar bort havren. Det SKA han inte bli om han får samma MJ, dvs det ska inte vara skillnad i pigghet på 30 MJ från havre eller 30 MJ från hö. Så jag undrar om det inte är så att han reagerar på havrens höga stärkelsehalt och blir lite 'tossig' av det? Nu får ju du POSITIVT resultat av det, men om du jämför med de som har en normalpigg häst som blir 'knäpp' av havre fattar du hur jag menar.

Så jag skulle inte glatt tycka att 'ja men på tre kilo havre är han lagom pigg, annars är han för trött', jag skulle se det negativt eftersom jag inte skulle gilla att det var något annat än energin i havren som gav det där.

Som första experiment skulle jag byta havren mot ett kraftfoder med ungefär samma värden per kilo..

Sen, att han går upp när han får hö.. HUR mycket havre får han per mål?? Det KAN vara så tt han får mer havre än han klarar av att bryta ner och alltså inte får i sig alla MJ som du tror från havren, däremot får han sig de via hö om han får mer hö och går då upp. är det så är det ÄNNU större anledning att sluta ge den höga givan havre.

Men han får totalt 3 kg. Hur mycket väger han och hur får han den havren uppdelat över dagen?
 

Liknande trådar

Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp