Dra ner på hö eller kraftfoder?

ankic

Trådstartare
Hur gör ni under sommaren? Våran ponny går ute på dagarna i stor hage nu under sommaren , och på bara en vecka har han blivit ordentligt rund om magen. Vi har dragit ner hö givan med ett halvt kg både morgon och kväll.Han äter oftas inte upp morgonhöet utan vill ut.( tidigare lämnade han inte ett strå)Han rids nu ca.5dagar /vecka ( har fått en extra vilodag ) Några förslag???
 
Om du har en lättfödd ponny som har fri tillgång på gräs hela dagarna behöver du inte ge den någonting mer alls. Men om de andra hästarna i stallet får mat när de kommer in kan det ju kännas elakt att inte ge sin häst något alls så då kan man ju ge en näve hö. Kraftfoder går bort helt om du inte tränar utan bara "skogsrider" för nöjes skull. (Glöm inte bort att ge mineraler och saltsten ändå!) Rid gärna sex dagar i veckan om du vill, men kanske att ett pass i veckan bara ägnas åt skritt.

Sen gäller det ju att hålla koll på hullet, tycker du att din häst tunnar ur så är det klart att du kan ge mer hö på kvällen!

OBS! Om din häst har lätt att få fång har jag hört att du ska fodra med hö så att den blir mätt innan du släpper ut den för att den inte ska "panikäta" av gräset!!!
 
Hö på natten om han står inne, annars inget utöver gräs, salt och mineraler.
 
Hej! Hur vet man hur mycket mineraler man ska ge? Hörde i stallet att det var det här första gräset som var protein rikt (och sedan blir det ett magert bete ) Såg att han inte rört saltstenen ( bytte för en vecka sedan)
 
men proteiner och mineraler är väl inte samma sak (rätta mej om jag har fel) sen står det väl på mineralerna (förpackningen) hur mycket du ska ge ?
 
Beror ju lite på var du bor. Här har gräset redan gått i blom o då minskar ju näringsinnehållet.
 
Jag har dragit ner på både och... men hon går visserligen bara på dagbete mellan 9-14
står numera på 4 kg hö o 4 liter fibergi elit (ingen viktuppskattning på d) + några nävar betfor efter ridning
 
proteiner och mineraler är inte samma sak , men som du rekomderar att ge mineraler värkar vara klokt
 
Mina hästar har fri tillgång på mineraler, så de reglerar mängden själva. Detta fungerar dock inte med pelleterade mineraler på mina hästar för dessa äter de som godis! Grusmineraler går däremot bra. Du får lov att kolla vad som fungerar på din häst. I snitt ½-1 dl/dag är väl en rekommenderad dos. Mina hästar äter mer vissa perioder och mindre vissa perioder, du bör välja mineraler utan vitaminer t ex Krafft Miner Grön till fri tillgång.

Ang proteiner. Ja, det stämmer att det är mest proteiner i det första gräset, men näringsvärdet i gräs är tillräckligt för en ponny ända till första rejäla frosten, då försvinner näringen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 776
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp