döv servicehund(gör detta mig månne till signalmatte?)

T.Alsterfeldt

Trådstartare
Efter den hastiga bortgången av Servicehund Faith 5 år gammal,så är dte gamlingen Sarah kvar,11 nästa år. kärringen som överlevt magomvridning,magsäcksrumptur och hjärtattack...

Tyvärr har det nu vissat sig,tack vare tat jag blev misstänksam efter Faiths död i levercancer(symptomlös in i det sista) att Sarah har dilaterad cardiomyopati pga sin magomvridning och attdett a tydligen är vanligare än man tror efter trauma.

hon var innan medicinering i stadie 1,togs på kapilläråterfyllnad och ultra,pigg o glad som vanligt,men lite matt på långa distanser.

efter medicinering med Vetmedin är hon 1,3% från normalvärde och fräsch..gårtt från hysterisk till lågtflygande reaplan...

När faith dog så upptäckte jag att Sarah faktiskt inte hör..hon hängde glatt på Faith som vaktade..såg henne tjuva några ggr på inkallning på tävling o började ana detta..

hon tar inga höga ljud alls knappt,normal röst går fram dåligt,och man får tala nära o tydligt om hon skall uppfatta tex "mat".
Dock känner hon igen vissa ljud ibland som slamrande i köket osv men i huvudsak betraktar jag henne som en gravt hörselskadad hund..då hon är trespråkig,svenska ,engelska och handsignaler är det inget större problem,mer än att jag får lägga in mer komplicerad ehandsignaler om jag vill tävla.

problemet är när man är ute o går med henne eller rider med henne..lite disträ som hon är,och som sagt en gammal kärring så uppfattar hon inte alltdi vrålet"Bil!"

Jag behöver hitta,eller hitta någon som kan göra,ett halsband som vibrerar på fjärrkontroll så jag kan få henne att titta på mig.

jag har sett sådana i USA,tex Petsafestore,men de har inte svarat på förfrågan omde skeppar till sverige tyvärr...

har någo n några erfarenheter av hörselskadade hundar i allmänhet mottages detta tacksamt.

och jodå,tanten är fortfarand ei full tjänst..hörseln behöver hon inte använda så mycket i sitt jobb,mer än att vaka över mig.

Thina

Sv: döv servicehund(gör detta mig månne till signalmatte?)

Undrar om jag inte såg en annons om detta i brukshunden... Jag skall kolla när jag kommer hem!

Det finns här i Sverige, dessa vibrerande halband. Egentligen till för att korrigera, men hur hunden upplever vibrationerna är ju helt upp till Dig som lär in.

Lycka till, ska se om jag hittar en länk.

Det har funnits en firma i Luleå som annonserat på B****et.

Nä, måste ha halucinerat. Någonstans var det i alla fall. Noterar i minnet att jag hojtar till här i så fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka