Döv katt?

Lilla

Trådstartare
Vi har en ca 18 årig gammal katt.
På senare dagar så har vi börjat misstänka att han är döv..Förr reagerade han väldigt på när vi skramlade i köket med tex kastruller. Nu rör det honom inte i ryggen. Vi har klappat i händerna bakom honom och skramlat i godis precis bakom honom och han har inte ens vickat på öronen. Finns det ngt säkert sätt att säkerställa att en katt är döv och lider den av att vara det?

Sv: Döv katt?

Ni kan ta honom till veterinären och göra ett BAER-test men då ger man lugnande och det i sig är väl en risk när katten är så gammal. Jag tror inte att han lider av att vara döv, skulle han göra det skulle han antagligen visa det på något sätt. Är han utekatt blir livet såklart lite mer riskabelt men vid 18 års ålder är det knappast läge att försöka omskola en utekatt till innekatt.

Han verkar inte lida vad vi kan se och just för att han är så gammal så kollar vi ofta efter tecken på att han skulle må dåligt. Men än så länge ser vi inget som gör oss oroliga mer än detta då. Han har ju alltid varit utekatt och att stänga in honom är inget alternativ..Tror inte att han promenerar iväg så långt längre men..Frågan är ändå om det är ok att ha honom ute eller om det är bättre att ta bort honom? Känns ju lite svårt att göra det eftersom han inte är sjuk i övrigt.

http://www.pixbox.se/pic_show_id3358823.html Två år sen.

Han är lite mer utsatt ute men antagligen rör han inte sig inte längre bort än han känner sig trygg. Ser inget skäl att avliva honom bara för detta.

Min gamla katt Zara blev döv när hon var runt 18 år, vi märkte det mest på att hon jamade högre när hon ville berätta något samt att hon inte kom in när vi ropade.

Hon hade inga som helst problem med att fortsätta vara ute som vanligt, hon var väl rutinerad och hade koll på läget ändå så att säga.

Hon blev 19 år och dog pga att njurarna lade av.

Min första katt tog vi bort när han var 20 och då hade han varit döv i ett par år, blev också senil på slutet.
Men det var njurarna som tog honom till slut.

Ang dövheten så såg man att han tittade mycket mer runtomrking sig när han var ute. Men han hade inga problem klara sig.

När vi var och tog bort honom så sa vet att vi skulle hålla fast honom när hon starta rakmaskinen.
Då började vi nästan skratta mitt i allt sorgliga, sen förklara vi att hon kunde väsnas bäst hon ville för han hörde inte ett skvatt på slutet.

Vi har funderat på om vår katt är senil..men det är svårt att säga. Hur såg ni på er katt?
Annars låter det som om njurarna är det som ger upp på gamlingarna. Hur märker man det?

Hans päls började tova sig, speciellt uppe på ryggen.
Min svåger som är biolog och forskat mycket på bla lodjur sa att det var ett vanligt tecken på att något var fel på njurarna.

Sen började han uträtta sina behov inne men inte på lådan.
Ibland kunde han sitta i lådan i en kvart, inget hände. Sen hoppa han ner på golvet brevid och då kissa han. Favvobajsstället var nere i gillestugan bakom soffan :eek:.
Ibland satt han framför matskålen och jama, fast det var mat i skålen.
Om man då peta på honom och peka på skålen såg han ut som :idea: jag ska ÄTA DÄR!!.

Min honkatt blev också senil, hon glömde efter 15 år i samma hus hur man gick ut genom kattluckan.
Fick visa henne flera ggr, så söt när hon försiktigt peta på luckan med tassen, "jasssååååå, den röööör på sig"

Ok, men då ser man förhoppningsvis ganska lätt när de börjar bli för gamla.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 103
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 226
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama