Dosering Frontline?

Arwen

Trådstartare
Jaha så var det dags igen. Pållan har fått pälsätare och såvitt jag förstår så är det väl Frontline som rekommenderas i brist på för häst godkända preparat.

Men hur mycket ska man ha på? Och hur ofta? Måste man upprepa behandlingen efter någon viss tid? Har sökt på forumet men hittar inga svar om hur man använder Frontline.

Jag har läst mig till att det behövs 7,5-15 mg/kg kroppsvikt (till hundar och katter då som det egentligen är godkänt för), den högre dosen till långhåriga djur och dit räknas definitivt min islänning med mammutpäls. Lite knappande på miniräknaren ger att jag behöver cirka 8,5 flaskor Frontline spray à 274 kr styck.....Inte så sugen på detta och det låter helt orimligt mycket.
Så finns det någon som kan svara på vad den inofficiella rekommendationen är? Någon av bukes veterinärer kanske?
Tacksam för svar så jag kan göra mitt bästa för att ta död på de små :devil:.

Sv: Dosering Frontline?

:bow:Tack för snabbt svar.
Då tror jag att jag provar med Switch istället, det har jag ju dessutom över sen i somras.

Jag har haft Frontline för att få bort pälsätare, köpt i dosflaska. Först klippt rent det angripna stället och sedan sprejat på Frontline på och runt om. Sedan upprepat efter 1 vecka och så ytterligare efter 1 vecka.
Det fungerade bra.

Lånar tråden lite :)
Om man misstänker att något angriper pälsen, kan man raka hela hästen först och sedan schamponera eller ska endast de angripa platserna rakas innan man tvättar och schamponerar?

Jaha så var det dags igen. Pållan har fått pälsätare och såvitt jag förstår så är det väl Frontline som rekommenderas i brist på för häst godkända preparat.

Men hur mycket ska man ha på? Och hur ofta? Måste man upprepa behandlingen efter någon viss tid? Har sökt på forumet men hittar inga svar om hur man använder Frontline.

Jag har läst mig till att det behövs 7,5-15 mg/kg kroppsvikt (till hundar och katter då som det egentligen är godkänt för), den högre dosen till långhåriga djur och dit räknas definitivt min islänning med mammutpäls. Lite knappande på miniräknaren ger att jag behöver cirka 8,5 flaskor Frontline spray à 274 kr styck.....Inte så sugen på detta och det låter helt orimligt mycket.
Så finns det någon som kan svara på vad den inofficiella rekommendationen är? Någon av bukes veterinärer kanske?
Tacksam för svar så jag kan göra mitt bästa för att ta död på de små :devil:.

tja, nu var det kanske lite mer extremt men min goding hade ohyra av något slag, antalgien fotskabb. Frontline ca 4 flaskor tre gånger med en veckas mellanrum. Dock la jag till switch över ryggen och bogen i två omgångar dessutom. dyrt men det har inte kommit tillbaka!

Tack. Jag får vidarebefordra tipset! Det måste se roligt ut med bara vissa ställen rakade nu när många hästar har hur lång päls som helst. På ponnyn som det handlar om kommer det sannolikt att se ut som grottor i pälsen :laugh: Den är superlång nämligen. Därför hade det kanske varit trevligare att raka hela ponnyn. Men räcker det med området runt det angripna, så blir det nog lättast.

Pälsätare har jag botat med Switch, funka perfa! :laugh:
Ingen rakning först, detta var dock på våren så hästen hade inte sååå lång päls.
Bara på med Switch i vanlig dos längs överlinjen, samt att ja duttade på undersidan av magen och det gav snabbare effekt. Nog inte nödvändigt dock.
Tror jag behandlade 3 ggr, en andra gång efter var det 2 veckor.. Och sedan en tredje då.

Alla hästar i stallet behandlades samtidigt för säkerhets skull.

Alltså vanliga pälsätare, små kryp i pälsen som tuggar i sig hår

Ja. Det är medlet i frontine som är effektivt mot löss. Fick rådet av en veterinär och det har fungerat bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka