Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Hur gör man rent praktiskt när man ska döpa? Vem pratar man med? Vad kostar det? Vilka "måste" man bjuda enligt er? Måste det gå ut en skriftlig inbjudan?

Jenny
 
Sv: Dop

Vi betalade inget för kyrka + församlingshem eftersom
vi är skrivna här :)
Du ringer till pastorsexpeditionen så hjälper dom er vidare.
Dopet vi hade var dubbeldop, min brorsa döpte sin
dotter samtidigt så vi bjöd släkt och ett fåtal vänner.

Hur dyrt det blir bestämmer ni själva ;)
samma med vilka som ska bjudas.
 
Sv: Dop

Det brukar dimpa ner ett "doppapper" från kyrkan när barnet är kring 3 månader. Där står lite om dopet, nummer till pastorsexpeditionen etc. Annars kan du ringa själv till pastorsexpeditionen och boka kyrka och ev. församlingshem. Alla församlingar sköter dopen lite olika, vissa har "dopgudstjänster" där flera barn döps, andra har separata dop där man själv får bestämma vilka psalmer som ska sjungas (brukar vara två eller tre), kanske någon ska läsa en dikt eller sjunga solo. I slutet av bibeln står det en "dophandledning" som prästen går igenom med er innan dopet.
Nu låter det som att jag är någon slags dopexpert, så är inte fallet, det var dock bara två månader sedan vi döpte våra små.
Vi hyrde ett underbart litet privatägt kapell och fixade en egen präst (vår granne, pensionerad) och kantor (också pensionerad) och bokade församlingshuset efteråt (församlingen betalar präst och hyr ut gratis). Vi bjöd på smörgåstårta med te och ananaspaj med glass och kaffe. Jag läste en dikt i kapellet och kantorn spelade Ave maria som avslutningsmusik. Vi hade "tryggare kan", "bred ut dina vingar" och "gud som haver barnen kär" som psalmer.
Föräldrar,syskon samt ev. nära släktingar brukar vara självskrivna, vi hade också med mina två bästa vänner. Vi valde att ha gudföräldrar men det gör man självklart som man vill med.
Vi är väldigt nöjda med vårt dop, min sambos syster hade broderat dopservetter som prästen torkade av dem med och allt blev väldigt roligt och lyckat.
Lycka till!
 
Sv: Dop

Som tidigare talare, ring pastorexpeditionen och hör vad de har för "regler" runt dopet i eran församling. Här är det väldigt valfritt...

Elin döpte vi under en vanlig familjegudstjänst, bra så till vida att det var mycket folk i kyrkan så det inte kändes ödsligt, sämre för det tog lång tid och det fanns inte så mycket tid att göra det "personligt"...

Fredrik döpte vi hemma, jag bad en präst som hade haft som vikarie i våran församling komma för jag tyckter väldigt mycket om denna. Men då får man fixa "allt" själv, jag bad en kompis spela piano och vi lånade svägerskans elpiano, sen hade vi samma dopskål som jag döptes i, en fin gammal linneservett från släkten och bara ett litet bord där dopskålen, glaskanna med vatten, dopljuset och elins dopljus stod. De som var bjudna stod och satt i restän av rummet. Fördelen var att det blev en ganska så kort cermoni, men mycket mera personligt och väldigt nära. Elin hjälpte till och hällde i vatten och vi sjöng två psalmer, jag läste lite texter osv.

Så till vilka vi bjöd... ;) Till Elins dop bjöd vi enbart närmsta släkten, mest beroende på att min mormor var så pass förvirrad att det var det vi klarade av... Så då var vi nio personer totalt, och vi åt smörgås och sedan fika bröd och tårta. Den gången hade jag bakat allt själv...
Till Fredriks dop bjöd vi desto flera... Tyvärr blev elin sjuk med höstblåsor så några tackade nej i sista minuten, men de som var bjudna var 20 stycken. Och en stor del av dem var vänner...
Då gav jag upp mina ambitioner att vara duktig mamma och beställde allt... Så då bjöd vi på mat och sedan tårta och det blev väldigt lyckat! Och eftersom en del inte kom så hade vi mat för ytterligare en dag och några vänner... Så dagen efter hade vi fyra kompisar här och åt igen... :D
Det var relativt billigt att ta hem catering, 100 kr p/p och då ingick hembakt bröd med olika färskostar och en stor sallad. Sen var det potatisgratäng och marinerad fläskfilé med sås.
Tårta kostade 13 kr per bit...

Så hur mycket det kostar beror helt och hållet på festen efteråt... ;) Kyrkan och församlingslokal är gratis om det är i eran hemförsamling och ni är med i Sv Kyrkan.
 
Sv: Dop

Vi ska snart döpa Sara. Vi bjuder enbart in föräldrar och syskon (med barn). Vi kommer inte göra nån sån stor sak av det. Lite fika blir det efteråt i vårt hus.

Vi var på ett hysteriskt stort dop för några år sen. De hade offentlig presentöppning och läste dessutom varje kort (vissa hade skrivit långa brev) och efter den sjunde Elsa Bescow-boken var man rätt trött... :smirk: Så nåt sånt kalas vill vi absolut inte ha!

Har bokat kyrka och tid. Prästen skulle ringa mig angående psalmer och sånt. Har redan hittat 3 psalmer jag kan tänka mig (i psalmboken står dopordningen). Ska försöka hitta en dopklänning nånstans att låna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 996
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Sedna
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: julgrisen
·
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp