Dominanshandling vid longering?

ika77

Trådstartare
Jag har precis tagit hem en halvblodsvalack och har nu börjat sätta igång honom.
Igår skulle jag longera honom, och förra ägaren sa att han är longerad på "wetsren-sätt" och vill att man ska vara bakom honom.

När jag skulle få ut honom ifrån mig så vände han hela tiden sitt huvud emot mig. Jag får till slut ut honom på volten och han jobbar i trav. Han går bra i ca 4 varv. (Jag måste hela tiden se till att vara i höjd med hans bakdel, vilket resulterar att jag själv får springa omkring för att så fort jag hamnade vid magen/bogen så tvärnitar han och ställer sig emot mig.
Vid ett tillfälle höjde jag armen och petade till honom för att få ut honom, då verkade det som att han blev grinig.
Han är en ganska dominant och högrangad häst på 12 år och jag har fått känslan av att han har fått göra lite som han velat.

Inga problem i övrig hantering utan han följer mig och har nu förstått att han ska vara bakom mig när vi går.
Han stannar när jag stannar och backar jag så backar han.
Men hur ska jag få honom att flytta undan för mig just vid longeringen.?

Jar varit med om detta problem innan, men det känns lite som att jävlas jag för mycket med honom eller om jag skulle gå på honom hårdare så kanske han surar till det och blir förbannad på mig.
För det verkar som att han mäter sig med mig.
Och jag vill inte reta upp honom och få en 600 kilos koloss över mig.
Jag har varit ganska hård emot honom med både kroppsspråk och attityd för skulle jag inte vara det så skulle han " köra över" mig direkt.
Så.. vad gör man??
har ni några råd eller varit med om samma sak?

Tassetass, jag behöver din hjälp!!!! :d

Sv: Dominanshandling vid longering?

Hej
Med en högrangad häst får man inte ens diskutera huruvida du har ledarrollen eller ej.
Du måste markera tydligt att du inte godtar att han går emot dina instruktioner (-som han väl förstår?).
Gör upp med honom nu! (Fast det kan ta ett par gånger)
Visa dig som den högsta i rangen. Se dig omkring och "kolla in" ditt "revir" och ignorera hans försök att ta över. Fortsätt bara be om det du vill, som att du inte såg hans försök. Ofta får man en reaktion som oftast i nte är farlig, men de försöker skrämmas. Se bara till att du är i säkerhet och fortsätt konsekvent att be om det du vill han ska göra.
Kom ihåg att berömma och vara en god och positiv ledare... :)
Hd/Lena

Senast ändrad av en moderator:

Ta det steg för steg. 4 varv är rätt mycket, börja med total fokus i ett halvt eller ett varv. Byt varv, ett varv där, byt igen, trava ett halvt varv osv. Ha honom på en ganska liten volt så att ditt kroppsspråk verkligen går igenom, jobba främst i skritt och experimentera lite med ditt fokus och din energi. Testa med olika positioner för att hitta en drivande och en förhållande position som passar er båda.

Ni verkar förstå varann hyggligt bra, men behöver lite finslipning. Så ta ner antalet varv, jobba i skritt och kör korta pass men med rejält fokus från din sida. Med tiden kan du öka voltens storlek, varvens antal (jag dock går ogärna över tre varv åt gången innan man byter varv) och passets längd. Jag gör så med varje ny häst jag träffar, just för att pejla av. Brukr funka :)

Detta är ett riktat svar till både Lena J och Tassetass:

Ja ja, han förstår att det inte är lönt att försöka, men ändå gör han det om och om igen.
Det går som sagt bra ett par varv och så tvärstannar han och ställer sig vänd in emot mig. Går jag på honom från sidan eller går bakåt emot hans bak för att "skjuta på bakifrån" så vänder han bara efter mig. Då petade jag till honom ganska rejält med longerpisken och han blev sur. Men det funkade.
Det jag mest är rädd för är att han blir mer och mer uppretad och liksom går och "laddar" för att sen säga ifrån..
Allt funkar perfekt.
* Han kommer fram till mig direkt i hagen och möter.
* Han går aldrig förbi mig när jag leder.
* Han är väldigt social och visar tydligt att han tycker det är trevligt att umgås med mig.
* Han är med på det mesta men jag vet inte om de har misslyckats just vid longering, men högst troligt är att han bara försöker testa.
Jag ger mig inte och varje gång han har försökt något så har jag varit där och sagt ifrån och tillrättavisat honom med både kroppsspråk och lite jäklar anamma.. :)
Men det är det att jag inte känner honom och jag inte VET hur han reagerar.
Kanske händer inget, kanske vill han skrämmas eller kanske han verkligen agerar!
Jag är inte rädd för honom men jag har respekt för honom. Eller för hans storlek rättare sagt.. Han är ingen liten häst..;)

Ja Tassetass. Jag ska testa det du sa för om jag varierar mycket och ger honom ganska mycket " tänk" genom att byta varv ofta och inte låta honom tröttna kanske han inte hinnar att tänka på det här beteendet.

Men ska jag se till att vara bakom honom ( läs vid rumpan) ???
Det är inte det lättaste att longera på de premisserna.
För det resulterar ju i att samtidigt som han rör sig framåt så får jag hela tiden flytta mig bakåt för att så fort jag hamnar lite för långt fram i hans ögon så tvärstannar han.
Och ju fortare han rör sig desto fortare måste jag korrigera mitt eget läge..
Och det man strävar efter vid longering är ju att stå stilla i mitten och inte röra sig särskilt alls..
*funderar vidare*

Hej igen
Jag funderar på hur du menar att du står? Bakom honom...?
Om du går mot baken på vilken häst som helst så går de undan (utåt med baken), och följden blir att de vänder huvudet emot dig. Kan det vara så det går till?
Strunta du i det där westernträningsmojset och gör som du brukar. Precis som du säjer ska du stå i mitten och hästen ska springa runt dig.
Sen kan man ju gå med hästen när man gör olika grejer från sidan, men det kan du ju ta längre fram.
Sen är det så med hästar att dom inte riktigt tänker som människor. Du säjer att du är rädd för att han går och laddar, typ för varje gång blir han mer irriterad. Men hästar tar allt som det kommer i stunden, de lever i nuet.
Försök att ändra din attityd till hästen och behandla den juste hela tiden. Med det menar jag att du inte ska tänka såna tankar.
Hantera det istället så som att du tar en sak i taget.
Vänder han inåt, driv undan honom bestämt, reagera, tänk inte.....
Var också beredd att följa med med handen om han skulle hoppa iväg. Var på väg liksom, och gå emot honom. Tryck ut honom på spåret (voltspåret du tänk dig).
Det är svårt att förklara - lättare att visa - men jag hoppas du förstår.....annars får du fråga igen.
Hoppalong/Lena :bump:
PS: Vi hade en duktig riktig cowboy som tränade våra hästar i USA. Han longerade precis som alla andra. Så jag förstår inte det där med att han är westerntränad?
PS igen. Det är sunt av dig att ha respekt för hästar,, det har alla kloka och riktigt duktiga hästmänniskor jag vet.

Det är inte mitt mål att kunna stå still i mitten ;) Jag rör mig rätt mycket, speciellt när jag har hästen på en stor volt. Men hur som helst...

Experimentera lite med din position, men tänk inte så mycket på var du STÅR utan mer på var din ENERGI går in hans kropp. Jag känner det som att framåtdrivande energi bäst går in ungefär vid den stora virveln på sidan och ut genom hästens panna, kan man säga. Vissa hästar har ingångspunkten lite längre fram, vissa lite längre bak, och den går att flytta på med hjälp av träning.

Håll honom som sagt på en liten volt, kör MAX två varv innan du byter varv, eftersom du själv säger att ett par varv accepterar han så är det ingen ide att pressa mer innan du själv har koll på kommunikationen och ni är överens om vilka signaler som gäller.

Så jag upprepar bara det jag sa ;) - mindre volt, färre varv, högre fokus, experimentera med fokus. :)

"Jag funderar på hur du menar att du står? Bakom honom...?
Om du går mot baken på vilken häst som helst så går de undan (utåt med baken), och följden blir att de vänder huvudet emot dig. Kan det vara så det går till?"

Det gör jag med...

Du ska inte driva honom bakifrån, utan driv på honom från sidan.
Du skall alltså inta possitionen strax intill skänkelläge och driva där, så går han nog framåt. Befinner du dig för långt bak, kommer rumpan automatiskt bara gå undan.

Prova detta, kanske det blir lättare.

Finns det ingen i närheten som kan det där med western och NH som kan hjälpa dig förstå de olika kommandona? Det kanske är svårt för hästen att förstå vad du menar, när han blivit tränad på ett helt annat sätt. Jag gick på en NH-kurs för flera år sedan. Kommer inte ihåg allt, men när man tittar (med lite skarp blick) mot hästens bakdel, ska den vända sig med huvudet in mot dig och stanna. Du kanske gör detta omedvetet.
För att få hästen att röra sig framåt ska man snurra med grimskaftet. Jag förstår om du vill longera din häst på "vanligt" vis, men då kanske det är bra om du förstår varför hästen gör som den gör innan du lär den det nya sättet. Hoppas det går bra! :bump:

Har du inte någon chans att be förra ägaren att komma ut och visa hur h*n gjorde i longeringen. Hästen kan ha fått lära sig att göra som han gör. Att han stannar är inte konstigt eftersom du kommer framför och slutar då driva enligt hästen. Sen har jag för mig att på westernvis så ställer sig hästen emot dig. Bli inte sur utan visa istället vad du vill.

Kan man hitta hästens naturliga knappar spelar det ingen roll hur hästen blivit longerad tidigare. Fördelen med att snacka hästspråk, liksom ;)

ja det är klart men alla kan ju inte hästens språk i longeringen och det är därför som det kan uppstå missförstånd. min förra foderhäst gjorde samma sak och då fattade jag ingenting förens en westernkunnig lärde mig hur jag ska röra mig osv.

Frågan är om westerntränaren som lärt upp ika77:s häst gått på hästspråk eller på sina egna kommandon och signaler? ;)

om hästen är van vid att bli hanterad och tränad med kroppsspråk, så läser den av alla dina signaler oavsett om du själv förstår dem eller ej. ;)
Allt du gör betyder olika saker, t.ex. hur du vrider överkroppen, var och på vilket sätt du placerar dina fötter, var du tittar, var du har händerna, hur din hållning ser ut...

Detta är rätt omöjligt att förklara så här via nätet, eller ens i telefon. Så försök få tag på någon som sysslar med att kommunicera med hästar via kroppsspråk. För oavsett om den här hästen är tränad så tidigare eller ej, så kan en sådan tränare lösa upp knuten då man kommunicerar tvåvägs med hästen.
Synd att du bor så långt ner i landet... ;)

det är alltså viktigt att du inte "bangar igenom" hans attityd om du inte vet vad du egentligen säger med ditt kroppsspråk. Det kan bli hur fel som helst, eftersom hästen egentligen bara gjort vad du sagt, medan du trott att du sagt något annat. ;)
så som sagt; sök hjälp så att ni får en bra relation från början!

Cecely skrev:
Att han stannar är inte konstigt eftersom du kommer framför och slutar då driva enligt hästen. Sen har jag för mig att på westernvis så ställer sig hästen emot dig. Bli inte sur utan visa istället vad du vill.

Men det är inte det som är problemet. Jag är väl inte framför hästen heller.
Även om jag inte rikigt vet hur jag ska göra i just HANS situation så nog vet jag hur man gör när man longerar.. ;)

Svar till er andra:
Jag är inte heller BAKOM hästen. För givetvis hade han då skjutit ut baken för dens skull.
Om en "normal" människa vid longering har sin näsa ungefär där bogen/frambenet är så måste jag ha min näsa där hans mage slutar och rumpa börjar.
Hamnar jag lite, lite för långt fram så tvärstannar han och bara går rakt emot mig..Vart jag än petar på honom spelar ingen roll för han har inte lärt sig att gå undan för tryck.
Han bara fortsätter cirkulera med huvudet mitt emot mitt ansikte och kroppen sin rakt bakåt bort från mig..
Så om han tvärvänder och stannar framför mig öga mot öga och jag går bakåt för att komma bakom så gör han liksom om ni tänker en "framdelsvändning" så han har hela tiden sitt ansikte där jag är..

Hade jag haft en rundcorall så hade det varit lättare att se vad han sänder för signaler.
Men det har jag ingen nu tyvärr.
Longering i alla ära, men i såna här fall föredrar jag en inhägnad där jag kan driva runt hästen fritt.

Ena stunden verkar han inte fatta och i nästa stund är det precis som att han fattar mycket väl, men han testar ändå..
Han har inte "vunnit" här, utan det gick bra när vi slutade och vi slutade så fort det gick som bäst och efter det så lekte vi en liten stund.
Lekte lite " Följa John " och att han fick leta godis..
Det var uppskattat.
Det tyckte han var roligt..

Jag tror INTE att han är " westerntränad" i den bemärkelsen med tanke på att han inte ens kan galoppskänkel för tillfället..
Men nu håller jag på att sätta igång honom och sen ska vi träna på diverse olika saker..
Och det först han måste vilja göra för att det ska funka är att acceptera mig. det verkar i vissa avseenden som om han hade gjort de, men sen kommer det en liten protest/ vilja från hans sida igen. Och då står vi på ruta ett för stunden igen.
Men det går framåt hela tiden och gud säger jag bara vad det ger mycket att bara UMGÅS med sin häst.
Jag har inte ridit honom många gånger alls, men ändå känns det som vi har en stor bit av förtroende vunnet. Och det kommer enbart från backen.

Tack alla för alla svar! Skönt att ni vill engagera er i oss filurer..

Lina_Olsson.. Blir det för problematiskt så kanske jag hälsar på dig med min resliga fux till springare.. :angel:
Du har väl lite kurser då och då? :D

Att du står framför var inte bokstavligen menat. Utan när du står och tittar (vriden) mot bogen så är det enligt hästen egentligen att sakta av. När du däremot tittar på baken så är du drivande. När han har fått komandot stanna så ska ju vissa hästar gå fram till den som står i mitten, detta är egentligen bra eftersom att det då är han som är "under" dig.

jag löslongerar hellre -.. :smirk:

Ina :D

Jag har kommit på det!!;)

Han kan inte.
Han vet inte hur nånting av det här funkar..
Igår så tömkörde jag honom.
Han gjorde precis samma sak där i början. men eftersom jag tömkörde så kunde jag ju ganska smidigt styra tillbaka honom med hjälp av ett ledande tygeltag. Och det tog ungefär ca 10 minuters igångsättning innan jag hade smugit mig in i mitten och han travade så fint runt mig.
Det var precis som om han fick en liten Aha-upplevelse..
Antingen om det var många år sen han longerades eller så visste han inte vad jag bad honom göra.
Men nu funkar det.. Super..:)

Och jag kan tillägga att han är ingen westerntränad häst.
Han har endast gått med på lite uteritter som handhäst när unghästarna ridits in..
Jag köpte honom för att han är värd en lite större " uppgift" här i livet än att gå som trygg lek-pappa åt massa 3-åringar.. :)
Han är en fint stammad häst med en enorm kapacitet som dessvärre ingen tagit vara på..
Framför allt är han stor och tuff men ändå lite osäker i vissa situationer då han inte verkar så "van" vid diverse olika saker som är så självklart för många andra hästar..
Så att han kom till mig och har fått en egen matte som gör allt för honom tror jag är positivt då han har blivit lite undanskuffad o bortglömd hos förra ägaren..
Nu kommer han i full trav när jag går ut i hagen och så ibland gnäggar han, så jag vet att han har accepterat mig nu och gillar att umgås med mig precis som jag älskar att umgås med honom..
Han kan nog lätt bli en vän för livet.. Det tror jag..

Tack alla för bra svar!!

Hej
Kul att höra :)
Det är bland det bästa som finns när man hittar en kompis....
Ha det så kul ihop och krama lilla hästen från mig...
Hd/Lena

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern