MJLee

Trådstartare
Det här skymtade förbi i mitt FB flöde

https://www.familjensjurist.se/vara...ni inte avtalar om,ert och ert husdjurs bästa.

Jag vet att husdjur är egendom som ska ingå i bodelning. Men alla husdjur är väl inte registrerade hos Jordbruksverket eller man har ett köpeavtal. Jag tänker då främst på djur som katter, smådjur, fiskar och liknande. Hur många har skrivit ett rättsligt avtal om ägarskap av husdjur? Är det någon som hamnat i tvist pga husdjur vid separation?

Det här skymtade förbi i mitt FB flöde

https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/djuridik/#:~:text=Om ni inte avtalar om,ert och ert husdjurs bästa.

Jag vet att husdjur är egendom som ska ingå i bodelning. Men alla husdjur är väl inte registrerade hos Jordbruksverket eller man har ett köpeavtal. Jag tänker då främst på djur som katter, smådjur, fiskar och liknande. Hur många har skrivit ett rättsligt avtal om ägarskap av husdjur? Är det någon som hamnat i tvist pga husdjur vid separation?
Katter finns ju i register hos jordbuksverkwt numera sedan krav på id-märkning kom.
Smådjur, reptiler och fiskar vet jag inte om det känns lika vanligt att det bråkas om som större djur?
Men visst finns det en poäng i att se till att ha det klarlagt även för dessa djur

Katter finns ju i register hos jordbuksverkwt numera sedan krav på id-märkning kom.
Smådjur, reptiler och fiskar vet jag inte om det känns lika vanligt att det bråkas om som större djur?
Men visst finns det en poäng i att se till att ha det klarlagt även för dessa djur

Men alla katter (och förmodar jag även hundar) är ju inte reggade hos Jordbruksverket. Tycker fö att det är fantastiskt att det är krav på att katter ska vara reggade. Det var verkligen på tiden.

Heh, tydligen kraschade Jordbruksverkets sida eftersom det var så många kattägare som försökte regga sina katter så fort det öppnade.

Det där är en anledning till att jag är noga med att min katt (som jag hade innan jag och nuvarande sambon blev ihop) är min. Hon är en del av vår familj, men jag är hennes ägare. Jag bollar beslut med sambon, men det är jag som har beslutanderätten. Det är jag som har huvudansvaret, och jag som betalar samtliga kostnader som är kopplade till henne. Det är självklart att hon är min vid en separation. Nu är hon ju dessutom en huskatt och kom till mig som omplacering, och jag har inte gett en krona i köpeskilling plus att hon är kastrerad (ingen möjlighet att få ungar) och har TR - hennes ekonomiska värde borde vara mycket mycket lågt.

Vi har inget samboavtal i dagsläget, men enligt sambolagen så ska det inte vara några konstigheter just eftersom jag hade katterna långt innan vi ens blev ihop. De införskaffades inte för gemensamt bruk och/eller till det gemensamma hushållet. Plus att sambolagen ju bara reglerar boende och bohag, inte t ex en bil (vi har upplägget att var och en står för sin egen bil etc, inget samägande öht), så den häst sin jag planerar att skaffa (som kommer att inackorderas) bör inte kunna bli föremål för en bodelning om vi separerar - den har ingenting med hushållet/boende att göra och införskaffas inte för gemensamt bruk öht. Vi har delad (inte gemensam) ekonomi.

Om vi skulle gifta oss så skulle äktenskapsförord vara en självklarhet imo.

Men alla katter (och förmodar jag även hundar) är ju inte reggade hos Jordbruksverket. Tycker fö att det är fantastiskt att det är krav på att katter ska vara reggade. Det var verkligen på tiden.

Heh, tydligen kraschade Jordbruksverkets sida eftersom det var så många kattägare som försökte regga sina katter så fort det öppnade.
Nej, visst finns det olagliga hundar och katter..
Men jag svarade på:
Men alla husdjur är väl inte registrerade hos Jordbruksverket eller man har ett köpeavtal. Jag tänker då främst på djur som katter, smådjur, fiskar och liknande.
Jag tolkade den formuleringen som att du inte var medveten om att det fanns register på katter numera så jag ville nämna att det nu finns registrerade ägare även på katter.

F.ö. var det lika rörigt och svårt att registrera hästar i början när det registret kom. Förutom att alla inte gick att hitta så har jag för mig den databasen kraschade ett tag också, men jag är inte säker.
Jag vet att jag registrerade både katter och hästar några dagar för sent för att det inte gick tidigare.

...
F.ö. var det lika rörigt och svårt att registrera hästar i början när det registret kom. Förutom att alla inte gick att hitta så har jag för mig den databasen kraschade ett tag också, men jag är inte säker.
Jag vet att jag registrerade både katter och hästar några dagar för sent för att det inte gick tidigare.
Ja jösses, första gången JBV öppnade hästregistreringen gick det inte att registrera hästar äldre än 18 år tror jag att det var (min häst var 20 då och gick inte att regga) och de hade inte tagit hänsyn till att olika pass har olika sorters numrering på hästarna mm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka