Distans, svett och material i pad

trofé

Trådstartare
Jag har en bomlös sadel med en pad som jag tror att det är ullfleece undersida på. Undersidan är av lite halvluddigt teddyliknande konstmaterial. Ni som har sådana paddar, hur fungerar det när hästen blir väldigt svettig? Jag tänker om man är på tävling och rider första slingan och hästen blir väldigt svettig, blir det inte otrevligt/risk för skav att använda den igen/under hela ritten?

Vad finns det för alternativ på material på pad (på den sidan som ligger mot hästen)? Finns det något bra material som fungerar att fortsätta rida med en hel tävling, även om hästen blivit svett, utan att det är negativt för hästen?

Alla tankar och idéer mottages tacksamt! :laugh:

Sv: Distans, svett och material i pad

Jag har en coolback pad(sport)under min bomlösa, tycker den fungerar super. Minuset är väl att det blir rätt mycket under sadeln så det finns en viss glidrisk...

CoolBack padden från Mia ska funka (har pecis köpt och inte hunnit testa). Annars fungerar det bra med Torsion's och HAF's paddar med undersida av sympanova.

Har man en padd som blir svettig så brukade i alla fall vi byta i grinden.

Jag har inte bytt Skitopad. Är hästen ren så har det fungerat bra att använda samma på flera slingor.
// Linda

Coolbacken fungerar åtminstone torr till 3 delsträckor, längre har jag inte erfarenhet av. Dock är den som en stor påse, så man får själv sy till fickor för inläggen. Tycker inte att den glider nämnvärt!

FPL

Svarar alla. Coolbacken har jag kikat lite på (inte live, men på internet). Blir dock lite tveksam när ni skriver att den ev kan bli lite glidig. Och trist att det inte finns som färdiga fack i den för iläggen.

Sympanova ska jag googla på och se hur de ser ut. Drar det materialet inte åt sig svett alls? Då kanske man kan torka eller skölja av det mellan slingorna. Hur beter sig sympanovan ang att glida?

mahlmt: Du har alltså lagt på samma blöta pad på hästen igen? Under förutsättning att pad och häst är hyggligt rena.

Sympanovan drar inte åt sig svett överhuvudtaget. Om man vill så kan man ju torka bort svett med en trasa mellan slingorna - hemma gör jag det efter de svettiga ridpassen. Sympanovan glider inte alls.

Du kan kolla in tillverkarnas/säljarnas sidor (som jag nämnde tidigare.

Om man köper Coolback sport som är till just för bomlösa sadlar så finns det en färdig ficka för inläggen. Det som kan behövas är en mittsöm för att vara säker på att inläggen ligger stilla på sin plats när man sadlar. Under ridning så ligger dom där dom ska alt. har blivit lagda.

Jag är supernöjd med min coolback och enda gången som den har glidit var under den allra första ridturen då vi klättrade uppför i brant terräng, sen har det funkat bra i överallt.

Om den blir blöt så torkar den mkt snabbt, kan ta den direkt ur tvättmaskinen (efter centrifug 1000 varv) och lägga på hästryggen. Blir den svettig under tävling så hinner den torka upp under pausen.

Jag köpte min CoolBack utan ilägg för att första kolla med mina befintliga Skito ilägg från HAF och Torsion. Det visade sig att CoolBack iläggen måste vara ungefär dubbelt så breda som min Skito för att komma på rätt plats och så långt ner på sidan vill jag inte ha iläggen. Tycker det blir för brett då. Så jag sydde en söm för att få Skitoiläggen på rätt plats (tillräckligt högt upp)

Tack för alla svar! Är den någon som har erfarenhet av andra typer av pad än coolback? Fördelar och nackdelar? Någon mer som har erfarenhet av tex HAF-paden?

mahlmt: Du har alltså lagt på samma blöta pad på hästen igen? Under förutsättning att pad och häst är hyggligt rena.

Du får det att låta som om det är en sur disktrasa man slänger på igen:p
Jag tycker att både häst o pad är ganska torra efter pausen på en "normal" tävling. Utanför sadelläget tycker jag hästen är svårare att torka än under sadeln.
Tror inte det är någon annan heller som byter Skito under tävlingen.

Och blöt betyder inte skav så det behöver man inte vara rädd för.
// Linda

Du får det att låta som om det är en sur disktrasa man slänger på igen:p
Jag tycker att både häst o pad är ganska torra efter pausen på en "normal" tävling. Utanför sadelläget tycker jag hästen är svårare att torka än under sadeln.
Tror inte det är någon annan heller som byter Skito under tävlingen.

Och blöt betyder inte skav så det behöver man inte vara rädd för.
// Linda

Haha, det var då alls inte meningen att det skulle låta så!

Men det låter hoppfullt, kanske att det fungerar med vår Skitopad (som jag tror att det är) ändå. Funderar dock ändå på att införskaffa någon pad med "slätare" undersida, alltså mindre fluffig.

KL

Hur är coolback paddarna i ytan i jämförelse med en med ullfleece? Är de lika långa "hår", eller hur man ska säga, eller är ytan mer som filtad?

Jag kör också med Skito-pad, och har aldrig bytit i grinden. Men då har jag alltid paden rentvättad innan tävling, och hästen är alltid ordentligt duschad.

Tack för alla svar! Är den någon som har erfarenhet av andra typer av pad än coolback? Fördelar och nackdelar? Någon mer som har erfarenhet av tex HAF-paden?

Jag har en HAF-pad och är mycket nöjd. Mer än tre slingor på raken har den inte varit med, men det har funkat fint. Lätt att torka av, lätt att tvätta. Jag använder TN-Equalizer ilägg i, för de som kom med paden var mest som ett slags skämt, tunna och sladdriga. Fick klippa till iläggen lite för att de skulle passa i fickorna.

KL

En till fråga, har googlat och letat efter HAF-pad med sympanova undersida. Hittar bara att man kan beställa från USA. Är det någon som vet om de finns på närmare håll? Sverige, Tyskland, England?

Jo då, finns i Sverige. Googla på softsaddles eller stallvrå...

Goedhard Endurance kan man också googla fram och beställa ifrån. Det har funkat fint och hyfsat snabbt när jag beställt därifrån.

Delvis kanske lite KL

Jag har med sorg fått inse att Pamilljah ruggas av min skitopad och tänkte först sälja både sadel och pad. Så provade jag en HAF-pad och se där, allt löst! MEN inläggen i haf-padden är ju löjliga. Är det någon som sytt om sin icke öppningsbara HAf-pad och satt i andra ilägg? Hur gjorde ni isf? För visst finns den öppningsbara haf-padden bara i svart? Vill ju ha i någon fin färg :P

Delvis kanske lite KL

Jag har med sorg fått inse att Pamilljah ruggas av min skitopad och tänkte först sälja både sadel och pad. Så provade jag en HAF-pad och se där, allt löst! MEN inläggen i haf-padden är ju löjliga. Är det någon som sytt om sin icke öppningsbara HAf-pad och satt i andra ilägg? Hur gjorde ni isf? För visst finns den öppningsbara haf-padden bara i svart? Vill ju ha i någon fin färg :P

HAF-padden finns i massor av färger! Jag hade en röd, en svart, en blå och en gul. Min mamma hade en rosa. Och dom var öppningsbara så man kunde byta iläggen!

Jag har haft får- eller renskinn under Skito nu på våren annars ruggas den gamla vinterpälsen. Men även täckena ruggar på samma ställe så det är hästens rörelser i ryggen/länden som gör det.
// Linda

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 884
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 407
Senast: MattiZ
·
Distans Hello, funderar runt vilka nya paddar som kommit, provats och som är bra. Har en bekant som rider i en väl sittande sadel året om...
Svar
1
· Visningar
1 972
Senast: Armadillo
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
6 151
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar